1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtid Västernorrland! - Regional utvecklingsstrategi
Advertisements

Välkommen till iBalans Kiropraktik Din väg till en bättre framtid.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Trafikolyckor, personbil
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Hur mycket ”sparar du” om du cyklar till jobbet under ett år jämfört med att åka bil? Besparing i kr omräknat i antal arbetsdagar efter skatt. Förutsättning:
Sänk farten! Ett snabbt sätt att rädda liv
Risk analys. Obetydlig Skada Skadlig Svår Skada Högst osannolikt Obetydlig risk Liten risk Måttlig risk Kanhända Liten risk Måttlig risk Allvarlig risk.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Samordna opererande verksamhet.
CO2-utsläpp i ton, per enkeltur
Areella näringar, turism och hälsa Gunn Persson Workshop I Uppdatering av kunskap om risker och konsekvenser av förändrat klimat.
Kärnvapenkrigets vinter
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
Varför behövs äldrekurator på Malmköpings VC ?
Om utvärdering av yrkesförarprojektet Nils Petter Gregersen
Statistiken talar för sig själv: Av 28 dödade cyklister 2010 var 12 över 65 år 9 mellan år 6 mellan 0-44 år Varför är det så viktigt att äldre använder.
Stad. Stad- ett geografiskt område som kännetecknas av:  Typ av rättslig status: juridisk definition  Typ av markanvändning: funktionell definition.
B (personbil) - olycksstatistik
( ) Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Trauma Karina Terp.
Etappmål max 270 dödade Människa Väg Fordon Beteendepåverkan Hastighet Nykterhet Anv. skyddsutrustning Väg Fordon Mitträcken Sidoområden Fartdämpande.
TRYGG-HANSA FÖRARKOMPETENS Förarprofil / Riskmedvetenhetstest.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Vård på distans ur ett ledningsperspektiv Hur hittar man incitament till vård på distans Göran Hugosson Verksamhetschef Centrum för rekonstruktiv.
LOVISA-NEJDENS NÄRINGSLIVSSTRATEGI Bilaga Den människonära och livskraftiga Lovisa-nejden.
BAT Systemoptimering eller Suboptimering Jan Carlsson SKB.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Penningpolitiskt möte september Svensk ekonomi går starkt Kostnadstrycket stiger Finansiell oro skapar osäkerhet Synen på den framtida reporäntan.
Rörelse Kapitel 7.
Staffan Algers Professor i transportsystemanalys , KTH
BNP (BruttoNationalProdukt):
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Jordbävningar Hur uppkommer de?.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Hälsoprat. Hur står till med hälsan?  Astma & Allergier  Cancersjukdomar  Diabetssjukdomar  Förhöjt blodtryck  Inkontinensbesvär.
Målsättning – nå sitt mål!?. SMART målsättning…..  SMART - varje bokstav motsvarar en av beståndsdelarna i att skapa användbara mål - ett populärt verktyg.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Snart två år sedan FFF dagen Jakob Lagercrantz 2030-sekretariatet.
Spridningskonferens Projektet Sociala risker Bakgrund Projektet bedrivits under Tvärsektoriellt samarbete, både inom Lst och kommunerna.
Utblick luftkvalitet Luftkvalitetsmodellering i stadsmiljö – preliminära resultat från SCAC presenteras av Lars Gidhagen med stöd från - Christer Johansson,
Aktuellt från Finland Trafiksäkerhetssituationen Öppnandet av E18 och Nordsjö hamn Omorganiseringen av infrastrukturverken och regionalförvaltningen.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
X 4.3 Sträcka, tid och hastighet
Rörelse Alla bilder är cc.
A C D B Vems påstående stämmer?
Kollektivtrafik på vattnet Ett debattinlägg av Hans Thornell
Målformulering att sätta upp mål
Rapport Q angående sömnmedelsförskrivningen för äldre personer i Västmanland Gunnar Dahlberg Informationsläkare Läkemedelskommittén.
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Mc, Moped - olycksutveckling
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Målformulering att sätta upp mål
Produktion, handel och transport
Omkomna i samband med fordonsstopp på mötesfri väg,
BLODDOPNING.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
Test av Renault ZOE Sommarräckvidd: 70, 90 och 110 km/h
B (personbil) - olycksstatistik
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Rapport första halvåret (H1) 2019 Sömnmedelsförskrivningen för äldre i Västmanland Athir Tarish Informationsläkare, Läkemedelskommittén.
Presentationens avskrift:

1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003

2 Vad kommer att hända på de motorvägar som höjs från 110 till 130 km/h? 1 Ökad körglädje för vissa och ökad stress och oro för andra 2 Ökad medelhastighet för personbilar (från ca 115 till ca 125 km/h) 3 Minskad restid för personbilar (ca 8% eller 2,5 sek/km) 4 Ökad hastighetsspridning som sannolikt leder till fler körfälts- byten och omkörningar 5 Ökad efterlevnad på de höjda vägarna men kanske minskad efterlevnad på andra vägar 6 Ökad olycksrisk med 15-20% 7 Ökad personskaderisk med 25-30% 8 Ökad risk för dödliga skador med ca 40% 9 Ökad drivmedelsförbrukning och CO2-utsläpp från personbilar med ca 10% 10 Ökat utsläpp av VOC från personbilar med ca 30% 11 Ökat utsläpp av NOx från personbilar med 15-20% 12 Slitaget av personbilar kommer att öka Trafikdage på Aalborg 2003

3

4

5

6

7

8

9

10 Trafikdage på Aalborg 2003

11 Trafikdage på Aalborg 2003

12 Trafikdage på Aalborg 2003