Ljus
Skuggor - Ljuset går alltid rakt fram. En liten ljuskälla ger skuggor med skarpa kanter! Lampans avstånd avgör skuggans storlek En stor matt lampa ger skuggor med suddiga kanter!
En enkel avbildning
Camera obscura – mörkt rum Fungerar som vårt öga
Reflexion – återkastning av ljus Diffus reflexion – ljuset går inte åt nåt speciellt håll De flesta ytor reflekterar så. Speglar ger en bestämd reflexion.
spegelbilder En plan spegels spegelbild ser precis ut som det verkliga föremålet, förutom att vänster och höger bytt plats. Bilden finns egentligen bakom spegeln, inte i. Blanka ytor kan också fungera som speglar. Konvexa speglar – buktar utåt Ger förstorad bild nära Sminkspegel Ger förminskad bild på långt håll Konkava speglar – buktar inåt Reflektorer i strålkastare
Linsers användning Glasögon – för att korrigera synfel Kikare – två sammansatta linser Mikroskop – kombination av linser Projektorer – det som avbildas kan vara en liten genomskinlig bild, som man sätter mellan en lampa och en lins i projektorn.
brytning Ämnets optiska täthet avgör brytningen Infallsvinkeln avgör brytningen
Totalreflexion och prisman Totalreflexion – infallsvinkeln är så stor att den brutna strålen blir större än 90⁰ Tresidigt prisma
färger När ljus bryts i ett prisma ser man regnbågens färger, spektrum. Vanligt vitt ljus är alltså en blandning av färger som tillsammans ser ut som vitt. Tänk att vanligt vitt ljus träffar en röd yta. Ljuset som ytan reflekterar är rött. Ytan reflekterar bara en del av ljuset, det vi uppfattar som rött. Enfärgat ljus – t.ex. gula natriumlampor (gatlyktor) Det ljuset innehåller bara gult så då kan det reflekterande ljuset också bara vara gult.
Ljus är både strålning och vågrörelse! Strålning som ögat ej kan se – infrarött och ultraviolett Ljus kan färdas som vågor i vakuum. Ljusets hastighet – 300 000 km/s (inget är snabbare)