Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret Åbo Akademi - Lärcentret, Fänriksgatan Åbo 1
Dagens program Praktiska frågor – Kontaktperson och kursproducenter – Tidtabell för projektet – Utbetalning av lönen – Upphovsrättsavtal Preliminär plan för kursen – Varför görs den till nätkurs – Hur ska studenter och lärare jobba i kursen – Tankar kring tekniken Behov av utbildning och handledning Tillgänglig teknik Åbo Akademi - Lärcentret, Fänriksgatan Åbo 2
Praktiska frågor Kontaktperson och kursproducenter Tidtabell för projektet Utbetalning av lönen Upphovsrättsavtal – – komplettera punkterna 1.2, 2, 3.1 och 9 – 2 underskrivna exemplar till Tove Forslund, LC Åbo Akademi - Lärcentret, Fänriksgatan Åbo 3
Personalutbildning Anmälan: Kurskatalogen Rekommendera kurser – Moodle – Nätkursplanering och –handledning – Adobe Connect Kurs vid enheten? Åbo Akademi - Lärcentret, Fänriksgatan Åbo 4
Handledning Genomgång av kursupplägg (excel, word, handskriven plan)/Tove Genomgång av kursgången i Moodle /Tove eller Johanna Quiroz-Schauman (Q) Handledning i produktionen av videomaterial /MarSu Åbo Akademi - Lärcentret, Fänriksgatan Åbo 5
Stödmaterial Moodle-guider i Introkurs i Moodle (finns i Moodle; registrera dig på Introkurs i Moodle2: i Sök kurser: ”Introkurs”) – Introguide i Moodle + guider för de flesta av Moodles olika verktyg Guider på > Stödmaterial > Anvisningar för nätkurser: – Handbok för nätkursproduktion – Handledning på nätkurser Åbo Akademi - Lärcentret, Fänriksgatan Åbo 6
Preliminär plan för kursen Varför görs den till nätkurs? Hur ska studenter och lärare jobba i kursen? Tankar kring tekniken Åbo Akademi - Lärcentret, Fänriksgatan Åbo 7
Tillgänglig teknik Åbo Akademi - Lärcentret, Fänriksgatan Åbo 8
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 9 Moodle 1.Inloggning: via Anställda > Verktygsbalken ”Moodle 2.4” 2.Registrera dig på Resursrummet i Moodle 2.4 (i Sök kurser ”Resursrummet”) – Guider, se bl.a. Introguide i Moodle 3.Prenumerera på forumet ”Fråga om Moodle 2.4” 4.Beställ kursbotten/kursområde via formulär på > Grunda en kurs i moodle
Blogg blogs.abo.fi/ blogs.abo.fi/ Användarguider: T.ex. – I stället för kurswebbsida – Öppna diskussioner del av lärandemålen – Deltagarnas egna bloggar
11 Nätföreläsningar/Audio- och videomaterial Distansstudier/-undervisning – möjlighet för studerande att ta del av föreläsning fastän de inte kan närvara – ej resor till kursorten (t.ex. gästföreläsare, ÖPU-kurser) Repetition – studenterna kan repetera, ta del av föreläsningen eller delar av den på nytt Dokumentation och återanvändning – gästföreläsning/specialist (obs! Upphovsrätt) – föreläsning kan användas på olika sätt/återanvändas ”Rest”: det som läraren inte hinner föreläsa på timmen Sparar in föreläsartid – ej upprepning av samma föreläsning i flera grupper Åskådliggörande – möjlighet att åskådliggöra processer eller demonstrera något (videofilm, räkneövningar) Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | Åbo
Adobe Presenter Adobe Connect Adobe Captivate Skrivskärm + Camtasia
Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | Åbo 13 Särskilt inspelat På Lärcentret: – Adobe Presenter (ljud/video till ppt) – Adobe Connect (ex. muntlig feedback) – Skrivskärm– skriva för hand (ev. på infogade dokument) och spela in med eller utan ljud i Camtasia – Videofilmad föreläsning i studio Samtidigt då kursen ges – Inspelat ljud från föreläsning med diktafon (live) – Adobe Connect - visa ppt via Adobe Connect, mikrofon(+ kamera) kopplad till dator, spela in (bra om man har två datorer) – Videofilmad föreläsning/demo
Adobe Connect Kan ha olika vyer/”pods” i olika storlek: delade dokument, chat, notes, (anteckningar), föreläsarens (+ deltagarnas kamerabild), gallup, whyteboard Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | Åbo
15 Adobe Connect – Föreläsning och handledning via dator – Frågor kan ställas via chatten under föreläsningens gång – Lärare och studerande kan sitta vid egen dator – Studerandena kan visa dokument som läraren kan kommentera i – Sessionen kan bandas för dem som missat föreläsningen – Inspelning utan deltagare Alla har tillgång till Adobe Connect på egen dator Editeringsmöjligheterna rätt begränsade – Exempel på inspelad föreläsning (bl.a. webbinarier, minikonferensen 2012, Hankens feedbackseminarium 2011):
Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | Åbo 16 Stöd för Adobe Connect Tillgänglig via webben > Inloggning: Anställda-portalen > Verktyg > Utrustning&programvara > Adobe Connect – Användarguider Introkurser eller individuell handledning via Adobe Connect – Beställ handledning via Bordsmikrofon (Jabra) och –webbkamera (Logitech) kan lånas från LC (Resursbokning > Utrustning)
Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | Åbo 17 Stöd för Adobe Presenter – för produktion av nätföreläsningar Handledning/introduktion: Maria Sundström tfn Tillgänglig i Mimers Brunn och på bokningsbar bärbar dator – Mimers Brunn bokas via Resursbokningen på Lärcentret/ASA Användarguide: > Utrustning & programvara > Adobe Presenter
MinPlan-eguide gjord i Adobe Captivate: Klickar sig fram på webbsidor + textrutor + tal
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 19 Stöd för Adobe Captivate Handledning/introduktion: Maria Sundström, Lärcentret, Tillgänglig i Mimers Brunn och på bokningsbar bärbar dator – Mimers Brunn bokas via Resursbokningen på Lärcentret/ASA – Bokningsbar dator bokas via Resursbokningen An vändarguider, exempel på produktioner: – > Utrustning & programvara > Adobe Captivate
Skrivskärm Wacom cintiq + Camtasia i MimersBrunn, LC Handledning: Maria Sundström Skriva/rita för hand (också på dokument ex bild/ppt/excel som hämtas in) + ev. ljud Spelas in med Camtasia
Kursupplägget Åbo Akademi - Lärcentret, Fänriksgatan Åbo 21
Översikt och planeringsverktyg Exempel på schematiska översikter: > Stödmaterial > Anvisningar för nätkurser / Schematiska översikter över kurswww.abo.fi/lc
Uppgiftens nummer: Uppgiftens namn (så beskrivande som möjligt) Tidpunkt/Deadline: Målsättning med uppgiften: Litteratur/material som utgör underlag för uppgiften: Uppgiftsbeskrivning: Omfång: Bedömning: (dvs. vad är det som bedöms, vad är kriterierna och får den studerande vitsord eller godkänt/icke-godkänt) Feedback: (dvs. hurudan feedback får den studerande av läraren eller av andra studerande; är det individuell feedback, gruppfeedback, modellsvar) Hur bedöms uppgiften? När ges feedback? Vem ger feedback? I vilken form ges feedback? Var hittas feedbacken? Tekniska instruktioner: (dvs. instruktioner för hur uppgiften skickas in, och för vem den publiceras) För att skapa tydliga övningsuppgifter: