Motorbyten på Airbus 320 och Boeing 737 behövs nu! Anders Lundbladh

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Advertisements

The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified.
Det svenska perspektivet i kölvattnet av SKF-målet Konferens i Nynäshamn 30 mars – 1 april 2011 Jesper Öberg.
Bakgrund Hur mycket ska man göra? Underhåll av flygmotorer är dyrt:
Scenarioöversikt – 1 Syfte och fördelar: Syfte Fördelar
2007 Microsoft Office System - Klienten Pontus Haglund Mid Market Solutions Specialist Microsoft AB.
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
Stora additionstabellen
LEONHARD WEISS Seite 1 MA FB5273DE-2 GB3/GOB-S/tbr LKAB Ny Sjöbangård Norr 2011 / 2012.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Reklamations- och returhantering SAP Best Practices for CRM
FRAMTIDA HAVSNIVÅER I NYNÄSHAMNS KOMMUN?
Advisory Ekonomifunktionen 2020
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Det handlar om multiplikation
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Idrottsverksamhet 2010 i Motala kommun Omfattning totalt Största idrotterna Största flickidrotterna Största pojkidrotterna Jämställdheten inom olika idrotter.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Volvo Aero in Clean Sky Bengt-Olof Elfström Robert Lundberg
E-tjänst: Lösningsstöd SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Områdesadministration SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Konto- och kontaktadministration SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Vad vill jag att ni ska komma ihåg? Plattformsbegreppet – återanvändande av resurser Olika typer av plattformar – Från komponent till kunskap Volvo.
Windows Vista: Administration Maria Johansson 10 nyheter som gör livet som administratör lättare.
The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Aktivitetsstyrning SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Lean Warehouse Management SAP Best Practices Baseline Package
Pipeline Performance Management SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Tidsregistrering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Agenda TechNet Klienten Sharepoint Sharepoint Exchange På ytan Säkerhet
Internt underhåll SAP Best Practices Baseline Package
Cash Management SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Omarbetning (lagerproducerat material) SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Scenarioöversikt – 1 Syfte och fördelar: Syfte Fördelar
Verksamhetsstruktur Översikt
Windows Vista: Utrullning Maria Johansson Windows Imaging WIM-filer Flera images per WIM-fil Filbaserat Hårdvaruoberoende Komprimerade Fånga systemläget.
“Be” (vara) i presens 1. I 2. You 3. He, she, it 1. We 2. You 3. They.
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Oroligt och riskfyllt 1. Hygglig tillväxt trots allt 2.
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Annika Winsth April 2017.
Bränslereduktion med Interceptorer
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Norrköping kommun medarbetarundersökning 2015
Thinking edge in defence and security
Valår – Spelar det någon roll?
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
Presentationens avskrift:

Motorbyten på Airbus 320 och Boeing 737 behövs nu! Anders Lundbladh day month year Motorbyten på Airbus 320 och Boeing 737 behövs nu! Anders Lundbladh Volvo Aero Corporation, Anders Lundbladh

Världens största flygmarknad 68% av leveranser transportflygplan 17000 flygplan 1200 miljarder dollar/20 år ! ca hälften av buller och utsläpp Boeing 737 Airbus 320-familjen 1968 1988 2007 2003 Motorbyte A320 & B737

Marknadssektorer Pax Range km Widebodies Single Aisles Regional Jets Manufacturer typical seating B747-8I B747-400/ER Widebodies A340-600 B777-300 B777-300ER B787-3 A350 B787-10 A340-500 A350-900R A330 B777-200LR Single Aisles B787 Max range version, still air range for full pax load, no freight Typical routes half range Regional Jets B737/A320 MRJ C-series B737/A319 sleeper Range km Motorbyte A320 & B737

Marknadssektorer Pax Range km Reengine Widebodies Single Aisles Manufacturer typical seating B747-8I B747-400/ER Widebodies A340-600 B777-300 B777-300ER B787-3 A350 B787-10 A340-500 A350-900R A330 B777-200LR Single Aisles B787 Max range version, still air range for full pax load, no freight Typical routes half range Reengine Regional Jets B737/A320 MRJ C-series B737/A319 sleeper Range km Motorbyte A320 & B737

Marknadssektorer Pax Range km Reengine OR Widebodies Single Aisles Manufacturer typical seating B747-8I B747-400/ER Widebodies A340-600 B777-300 B777-300ER B787-3 A350 B787-10 A340-500 A350-900R A330 B777-200LR Single Aisles B787 Max range version, still air range for full pax load, no freight Typical routes half range Reengine Regional Jets OR B737/A320 MRJ C-series B737/A319 sleeper Range km Motorbyte A320 & B737

Motoralternativ för ”single aisle” Vidareutveckling av dagens medeldistansmotorer CFM56 → LEAP56 V2500 → VISTA Nedskalning av långdistansmotorer GENX → LEAP-X TRENT → RB285 Ny teknologi PW motor med växlad fläkt RR boosterlös motor RR mellankyld motor GE-Snecma motrotorerande fläkt Open rotor Motorbyte A320 & B737

CFM international - LEAP-X Stor kolfiberarmerad fläkt Ungefär 50% lättare än en titanfläkt (dagens teknik) Upp till 16% lägre bränsleförbrukning än CFM56 Kväveoxider 50% under lagkrav (CAEP/6) Buller 10-15 dB under lagkrav (Chapter 4) Motorbyte A320 & B737

Pratt&Whitney PW1000G Växellåda mellan turbin och fläkt Stor (upp till 2 meter) långsam fläkt Lågt buller 7 färre kompressor & turbinsteg 20% lägre UH-kostnad 12-18% lägre bränsleförbrukning än dagens motorer (CFM56) Motorbyte A320 & B737

Rolls-Royces alternativ Avancerad treaxlig motor – bygger på TRENT 15-20% lägre bränsleförbrukning 1,8 meters fläkt - effektivare Effektuttag på mellanspolen – effektivare plané Titan-aluminid i turbin – lättare Avancerad tvåaxlig motor – bygger på RB282 10-15% lägre bränsleförbrukning Mycket högt tryckförhållande BPR ~11 – stor fläkt Motorbyte A320 & B737

Bränsleoptimering för turbofläkt lägsta bränsleförbrukning lägsta driftskostnad 90 $/bbl tryck bränsleförbrukning kg/s Ökande motstånd, vikt lägsta driftskostnad 30 $/bbl flöde kg/s endast illustrerande data 1.5m 1.8m 2 m fläkt dia Motorbyte A320 & B737

Nytt flygplan eller “bara” nya motorer ? Historiskt effektivitetsutveckling per 25 år* Motorer 12-22% teknik med syfte 15% är demonstrerad Aerodynamik 7-12% Ca 3% aerodynamiskt förbättring nås med winglets A320 och B737 har 34-36 meters vingar, vilket är max för ICAO klass C – svårare att utveckla aerodynamiken Struktur 0-10% Kolfiberteknik i B787/A350 ser ut att spara 4% på tomvikten Ger 2-3% på bränsle Tekniken kan bli för dyr för mindre flygplan * Lee et al 2001, Historical and future trends in aircraft performance, cost and emissions. Motorbyte A320 & B737

Avancerade flygplan, men när ? Airbus koncept 2050 Boeing 100-200 pax “widebody” Airbus ankvinge + propellerfläktar MIT “dubbelbubbla” 2030 Motorbyte A320 & B737

Varför behövs ett motorbyte nu ? medelförbrukning relativt A320/737NG Flygplansflottan 100-200 säten Fortsatt produktion av redan lanserade flygplan Propellerfläktar 2023 Reengine av A320 & B737 2015 Reengine 2015 + Propellerfläktar 2025 Motorbyte A320 & B737

Bränsleförbrukning reengine liter/ säte km -12% -20% Volvo beräkning, tillverkarnas kapacitetsdata säten Motorbyte A320 & B737

Vad händer nu ? Flygmarknaden kan inte vänta på nya flygplan Framstegen på flygplan tar mer tid Resurser (personal!) saknas hos flygplanstillverkarna Motorbyte A320/B737 minskar effekten av konkurrensen från Bombardier, Embraer, Comac och Irkut Boeing negativa, Airbus utreder, beslut under hösten ? Airbus 319-321 NEO ”New Engine Option” sharklets modifierat landningställ PW GTF (eller LEAP-X) Motorbyte A320 & B737

Thank You for your attention and welcome to Motorbyte A320 & B737

Backup-bilder följer Motorbyte A320 & B737

Open Rotor 20-25% lägre SFC än dagens motorer Buller – omgivning, kabin, struktur Lägre flygfart effektiv M≤0.76-0.8? Kombinerat med ny flygplandesign ännu effektivare i lägre farter Oprövad teknik! Motorbyte A320 & B737

Fuel consumption NSA Engine technology impact Assumptions 180 pax (737-800 162 pax) 1300 km mission 6000 km range at M=0.8 unless noted Motorbyte A320 & B737