Motorbyten på Airbus 320 och Boeing 737 behövs nu! Anders Lundbladh day month year Motorbyten på Airbus 320 och Boeing 737 behövs nu! Anders Lundbladh Volvo Aero Corporation, Anders Lundbladh
Världens största flygmarknad 68% av leveranser transportflygplan 17000 flygplan 1200 miljarder dollar/20 år ! ca hälften av buller och utsläpp Boeing 737 Airbus 320-familjen 1968 1988 2007 2003 Motorbyte A320 & B737
Marknadssektorer Pax Range km Widebodies Single Aisles Regional Jets Manufacturer typical seating B747-8I B747-400/ER Widebodies A340-600 B777-300 B777-300ER B787-3 A350 B787-10 A340-500 A350-900R A330 B777-200LR Single Aisles B787 Max range version, still air range for full pax load, no freight Typical routes half range Regional Jets B737/A320 MRJ C-series B737/A319 sleeper Range km Motorbyte A320 & B737
Marknadssektorer Pax Range km Reengine Widebodies Single Aisles Manufacturer typical seating B747-8I B747-400/ER Widebodies A340-600 B777-300 B777-300ER B787-3 A350 B787-10 A340-500 A350-900R A330 B777-200LR Single Aisles B787 Max range version, still air range for full pax load, no freight Typical routes half range Reengine Regional Jets B737/A320 MRJ C-series B737/A319 sleeper Range km Motorbyte A320 & B737
Marknadssektorer Pax Range km Reengine OR Widebodies Single Aisles Manufacturer typical seating B747-8I B747-400/ER Widebodies A340-600 B777-300 B777-300ER B787-3 A350 B787-10 A340-500 A350-900R A330 B777-200LR Single Aisles B787 Max range version, still air range for full pax load, no freight Typical routes half range Reengine Regional Jets OR B737/A320 MRJ C-series B737/A319 sleeper Range km Motorbyte A320 & B737
Motoralternativ för ”single aisle” Vidareutveckling av dagens medeldistansmotorer CFM56 → LEAP56 V2500 → VISTA Nedskalning av långdistansmotorer GENX → LEAP-X TRENT → RB285 Ny teknologi PW motor med växlad fläkt RR boosterlös motor RR mellankyld motor GE-Snecma motrotorerande fläkt Open rotor Motorbyte A320 & B737
CFM international - LEAP-X Stor kolfiberarmerad fläkt Ungefär 50% lättare än en titanfläkt (dagens teknik) Upp till 16% lägre bränsleförbrukning än CFM56 Kväveoxider 50% under lagkrav (CAEP/6) Buller 10-15 dB under lagkrav (Chapter 4) Motorbyte A320 & B737
Pratt&Whitney PW1000G Växellåda mellan turbin och fläkt Stor (upp till 2 meter) långsam fläkt Lågt buller 7 färre kompressor & turbinsteg 20% lägre UH-kostnad 12-18% lägre bränsleförbrukning än dagens motorer (CFM56) Motorbyte A320 & B737
Rolls-Royces alternativ Avancerad treaxlig motor – bygger på TRENT 15-20% lägre bränsleförbrukning 1,8 meters fläkt - effektivare Effektuttag på mellanspolen – effektivare plané Titan-aluminid i turbin – lättare Avancerad tvåaxlig motor – bygger på RB282 10-15% lägre bränsleförbrukning Mycket högt tryckförhållande BPR ~11 – stor fläkt Motorbyte A320 & B737
Bränsleoptimering för turbofläkt lägsta bränsleförbrukning lägsta driftskostnad 90 $/bbl tryck bränsleförbrukning kg/s Ökande motstånd, vikt lägsta driftskostnad 30 $/bbl flöde kg/s endast illustrerande data 1.5m 1.8m 2 m fläkt dia Motorbyte A320 & B737
Nytt flygplan eller “bara” nya motorer ? Historiskt effektivitetsutveckling per 25 år* Motorer 12-22% teknik med syfte 15% är demonstrerad Aerodynamik 7-12% Ca 3% aerodynamiskt förbättring nås med winglets A320 och B737 har 34-36 meters vingar, vilket är max för ICAO klass C – svårare att utveckla aerodynamiken Struktur 0-10% Kolfiberteknik i B787/A350 ser ut att spara 4% på tomvikten Ger 2-3% på bränsle Tekniken kan bli för dyr för mindre flygplan * Lee et al 2001, Historical and future trends in aircraft performance, cost and emissions. Motorbyte A320 & B737
Avancerade flygplan, men när ? Airbus koncept 2050 Boeing 100-200 pax “widebody” Airbus ankvinge + propellerfläktar MIT “dubbelbubbla” 2030 Motorbyte A320 & B737
Varför behövs ett motorbyte nu ? medelförbrukning relativt A320/737NG Flygplansflottan 100-200 säten Fortsatt produktion av redan lanserade flygplan Propellerfläktar 2023 Reengine av A320 & B737 2015 Reengine 2015 + Propellerfläktar 2025 Motorbyte A320 & B737
Bränsleförbrukning reengine liter/ säte km -12% -20% Volvo beräkning, tillverkarnas kapacitetsdata säten Motorbyte A320 & B737
Vad händer nu ? Flygmarknaden kan inte vänta på nya flygplan Framstegen på flygplan tar mer tid Resurser (personal!) saknas hos flygplanstillverkarna Motorbyte A320/B737 minskar effekten av konkurrensen från Bombardier, Embraer, Comac och Irkut Boeing negativa, Airbus utreder, beslut under hösten ? Airbus 319-321 NEO ”New Engine Option” sharklets modifierat landningställ PW GTF (eller LEAP-X) Motorbyte A320 & B737
Thank You for your attention and welcome to Motorbyte A320 & B737
Backup-bilder följer Motorbyte A320 & B737
Open Rotor 20-25% lägre SFC än dagens motorer Buller – omgivning, kabin, struktur Lägre flygfart effektiv M≤0.76-0.8? Kombinerat med ny flygplandesign ännu effektivare i lägre farter Oprövad teknik! Motorbyte A320 & B737
Fuel consumption NSA Engine technology impact Assumptions 180 pax (737-800 162 pax) 1300 km mission 6000 km range at M=0.8 unless noted Motorbyte A320 & B737