Nordiska Undersökningsgruppen www.nugruppen.se 2004/2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun 2005-02-07.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Advertisements

Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2012 Hemtjänst Servicehus.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2012 Vård- och omsorgsboende.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Anhörigvårdare Spånga-Tensta.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvaliteten i din hemtjänst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun

Nordiska Undersökningsgruppen Tillvägagångssätt * Syfte att ge en övergripande bild av brukarnas upplevelse av kvaliteten i de olika verksamhetsområdena samt identifiera områden där insatserna kan utvecklas ytterligare * Postal enkät med två påminnelser under v * Hemtjänsten utskickad direkt till hemmet. På Äldreboenden utdelade via föreståndaren * 419 st svar från äldreboenden (75% svarsfrekvens (62%)) och svar från Hemtjänsten (67% svarsfrekvens (65%))

Nordiska Undersökningsgruppen Har man fått hjälp att fylla i enkäten? HemtjänstenÄldreboende 60% fyllde i själva % fyllde i själva 2003

Nordiska Undersökningsgruppen Bra eller dåligt resultat? Skala 1-5 (mittenvärdet =3). MedelbetygAndel betyg 1 och ca 20-30% 3.5 ca 15-20% 3.8 ca 10-15% 4.0 ca 10% eller färre I denna undersökning har relativt många valt ytterlighetsalternativen 5 och 1.

Nordiska Undersökningsgruppen Sammanfattande bedömning Jag är nöjd med mitt äldreboende/med hemtjänsten! = ca 5% missnöjda (Tar avstånd)

Nordiska Undersökningsgruppen Kontakterna med myndigheten - hemtjänsten

Nordiska Undersökningsgruppen Kontakterna med myndigheten - äldreboendet

Nordiska Undersökningsgruppen Om valet av boende/hemtjänstanordnare HemtjänstenÄldreboende

Nordiska Undersökningsgruppen Kontakterna med hemtjänstpersonalen

Nordiska Undersökningsgruppen Förhållandena på äldreboendet

Nordiska Undersökningsgruppen Om kommunens matdistribution - hemtjänsten Beställer man mat?Vad anser man om maten?

Nordiska Undersökningsgruppen Har man gjort service-/omvårdnadsplan? Hemtjänsten - serviceplan Äldreboende - omvårdnadsplan

Nordiska Undersökningsgruppen Skillnader mellan privat/kommunalt Sammanfattande bedömning

Nordiska Undersökningsgruppen Skillnader mellan kommunalt/privat Hemtjänsten ë De kommunala anordnarna har en större andel klienter över 85 år (43% vs 36%) ë Fler inom ”privat” har själv valt den anordnare man har (50% vs 36%) ë Av de som själva inte valt har i högre grad kommunens handläggare hjälpt till att välja vid kommunal anordnare (92% vs 77%). ë På tre punkter finns lite större skillnader i bedömningarna: ë ”Jag kunde påverka handläggningen av mitt ärende” (3,7 vs 4,1) ë ”Det är lätt att komma i kontakt med hemtjänstpersonalen” (3,7 vs 4,4) ë ”Hemtjänstpersonalen kommer på den tid som avtalats” (4,0 vs 4,4)

Nordiska Undersökningsgruppen Skillnader mellan kommunalt/privat Äldreboende ë Lika många i båda grupperna har själv valt den anordnare man har (50% vs 50%) ë Av de som själva inte valt har i högre grad kommunens handläggare hjälpt att välja vid kommunal anordn (46% vs 29%). ë En mindre andel av de som bor i kommunalt boende har själva fyllt i enkäten (13% vs 25%) ë På fem punkter finns lite större skillnader i bedömningarna: ë ”Jag kunde påverka handläggningen av mitt ärende” (3,4 vs 3,8) ë ”Jag har fått tillräcklig information av min biståndsbedömare om vilka valmöjligheter som finns” (3,6 vs 3,9) ë ”Det finns ett bra utbud av aktiviteter där jag bor” (3,4 vs 4,0) ë ”Jag får komma ut när jag vill” (3,2 vs 4,0) ë ”Jag kan bestämma själv när jag vill göra olika saker” (3,4 vs 4,0)

Nordiska Undersökningsgruppen Slutsatser ë Positiv utveckling för både Hemtjänsten och Äldreboenden. Det är med få undantag bra betyg på äldreboenden och hemtjänstanordnare i kommunen ë De som valt privat anordnare generellt dock något nöjdare ë De som finns att göra inom Äldreboende är främst: ë Information om hur man överklagar beslut ë Svårigheter att få komma ut när man vill och utbud av aktiviteter - de brister som finns återfinns främst hos kommunala äldreboenden ë De som finns att göra inom Hemtjänsten är främst: ë Information om hur man överklagar beslut, dock bättre än äldreboende (betyg 3,5 vs 3,0) ë Svårigheter att få komma ut på olika aktiviteter i den utsträckning man önskar - gäller både kommunalt och privat