SAAB SYSTEMS 1 SESAM Claes Bäckström Commercial computer game in a R&D project Dial a Sensor
SAAB SYSTEMS 2 Agenda Background Demonstrator Games & evaluation Result Other demonstrator applications Lessons learned
SAAB SYSTEMS 3 Background Customer: FMV Project group:Saab Systems, Saab Aerosystems Saab Bofors Dynamics, Aerotech Telub, ICS, EMW, Carmenta, STIBI, FOI Participants:Fire & rescue service in Linköping AMFSS / SSS MTK AMF1 Observer:KBM Duration: >050501
SAAB SYSTEMS 4 Background - Traditional UV ground station
SAAB SYSTEMS 5 Background - Generic UV control station Technically not a (big) problem, but…
SAAB SYSTEMS 6 Background - Who should use it for what when and why? ? ? ?
SAAB SYSTEMS 7 Demonstrator - users and scenario ? ? ?
SAAB SYSTEMS 8 Demonstrator: - UV’s & UV clients NAM Analysis Sensor control Communication PRST SonyEricsson P900 PRST
SAAB SYSTEMS 9 Demonstrator - Gaming Arena: Skavsta Airport with harbour (in BF2)
SAAB SYSTEMS 10 Fungerar som simuleringsarena för scenariot och stödja omvärldssimulering för både UGV och UAV Simulerar UGV och UAV Visualiserar dynamiska aktörer som personer och olika farkoster/fordon statiska objekt som byggnader, vägar och natur eld och rök Producerar sensorbilder och video för de vitala delarna av scenariot vilket är nödvändigt för utvärderingsfasen Stödjer många samtidiga aktörer Demonstrator - Arenan hanterar omvärldsimuleringen
SAAB SYSTEMS 11 Demonstrator - Technology network…
SAAB SYSTEMS 12 Gaming - Setting
SAAB SYSTEMS 13 Gaming - Scenario Background UN-operation in X-land The country Södermanland border to X-land. Personell and materiel is brought in through Södermanland This happens through Nyköping’s airport and harbour The harbour and airport is guarded by a Swedish Battle Group The Swedish Battle Group is responsible for protecting the area in collaboration with civil authorities. has a unit with Unmanned Vehicles (UAV, UGV, USV, UUV). These have sensors for visual light. no RoE or other limitations for using UV’s
SAAB SYSTEMS 14 Gaming - Game events
SAAB SYSTEMS 15 How? - Measurements Performance Work load Situation Awareness Observer Communication log After Action Review
SAAB SYSTEMS 16 Result - deliverables Experience & knowledge Tech. demonstrator Scientific report: What is best? When? For whom?
SAAB SYSTEMS 17 Results - General It works! Technology Methodology Usable Civil-military COTS game Project
SAAB SYSTEMS 18 Other demonstrator applications -video
SAAB SYSTEMS 19 Lessons learned + Interactive Flexible Fun Realistic persons and environment (1st person view) Large model library - Expensive source code (too) detailed models, hard to modify, build and transfer Need for model standard
SAAB SYSTEMS 20 Questions?
SAAB SYSTEMS 21 ARENAN bygger p å Dice spelmotor Förra generationens spelmotor användes till Battlefield 1942 och Battlefield Vietnam Nya spelmotorn ska användas i Battlefield 2 som utspelar sig i en modern stridsmiljö BATTLEFIELD 1942 BATTLEFIELD VIETNAMBATTLEFIELD 2
SAAB SYSTEMS 22 ARENAN Principer och inneh å ll En server med klienter för fördelning av MMI Klienter och Server som beräkningsstationer, men Servern synkroniserar resultatet så att alla har samma uppfattning av omvärlden. Grafikstationer på både Klient och Server. Dynamisk förändring, även av naturlig omgivning Inkluderar enkla generiska modeller Modulbaserade, hierarkiskt uppbyggda Parameterstyrda egenskaper Fordon, flygplan, fartyg, ubåtar och olika vapentyper Inbyggt AI med två nivåer Strategisk nivå Soldatnivå Kollisionsmodeller Objektanpassade
SAAB SYSTEMS 23
SAAB SYSTEMS 24
SAAB SYSTEMS 25 NAM ( Netcentric warfare Adaptation Module) NAM is a layer between the UAV ground segment and the C4I system for data handling in both directions. NAM offers a flexible solution for UAV intelligence processing and data dissemination
SAAB SYSTEMS 26 PRST i Stabsfunktion forts…KartaÖversikt 3D Staben under speldagen
SAAB SYSTEMS 27 Handhållen enhet Kartfönster Realtidsvideo Kartkommandon Sensorstyrning
SAAB SYSTEMS 28 Fysiskt nät GPRS UMTS GPRS