Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DERIVATAN – ETT EXEMPEL
Advertisements

Punkt- och intervallskattning Felmarginal
Föreläsning 3 25 jan 2010.
ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Talföljder formler och summor
Kurvor, derivator och integraler
MaB: Andragradsfunktioner
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Gravitation & Cirkulär rörelse Centripetalacceleration Newtons Gravitationslag Satelliter Keplers lagar.
Matematik med föräldrar
F3 Matematikrep Summatecknet Potensräkning Logaritmer Kombinatorik.
Svårigheter och möjligheter för ungdomar på arbetsmarknaden Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet Ungdomars etablering.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Föreläsning 2 21 jan 2008.
Matematik Kurs C Grafer och derivator.
Speciella Relativitetsteorin
Komplexa tal inför Laborationerna
FL3 732G81 Linköpings universitet.
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
Grundläggande programmering
MaB: Andragradsekvationer
MaB: Sannolikhetslära
Algebraiska uttryck Matematik 1.
Sekant, tangent, ändringskvot och derivata för en funktion
Pointers. int a=5; int f(int b) { a--; b++; return b; } int main() { int a=3; printf("%d,",f(a)); printf("%d",a); return 0; }
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
1. Vik ett papper så att du får 9 lika stora bitar
Maryam Mohammadi, Broängsskolan, Tumba –
Beräkna en ekvation (metod 1)
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Algebra och ekvationer
Beräkna en ekvation (metod 1)
2 Ändringskvot och derivata
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Skattningens medelfel
Grundläggande programmering
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Centrala Gränsvärdessatsen:
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
Föreläsning 81 Sampling och urval Ofta möter vi påståenden av typen “4.5 miljoner svenskar såg VM-finalen i fotboll”, “en svensk tolvåring väger i genomsnitt.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Korrelationer Ett effektivt sätt att beskriva sambandet mellan två variabler (ett observationspar) är i.
BNP  Bruttonationalprodukt  Samlade värdet av alla varor och tjänster som produceras i ett land under ett år BNI  Bruttonationalinkomst  Värdet av.
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
Ett godkänt mätvärde!? Resultatet av en mätning skrivs normalt
Simulering Introduktion Exempel: Antag att någon kastar tärning
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
Linjär regression föreläsning 9
Slumptal Pseudoslumptal Fysikexperiment 5p Föreläsning 2
Fysikexperiment, 7.5 hp1 Oviktad linjär anpassning Om är det bästa estimatet (enligt minsta kvadratmetoden) av parametrarna a och b: Uppskattat.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Utdrag ur Sten Hellmans föreläsning i Experimentella Metoder 2005 I allmänhet är den asymptotiska fördelningen.
Negativa tal – några exempel
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Statistik Datorer
Fysikexperiment, 5p1 Random Walk 36 försök med Random walk med 1000 steg. Beräknad genomsnittlig räckvidd är  1000  32. Visualisering av utfallsrum.
Logik med tillämpningar
Några allmänna räkneregler för sannolikheter
Manada.se Förändringshastighet och derivator. Förklara och använda begreppet lutning ändringskvot manada.se.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
1. Kontinuerliga variabler
Regression Har långa högre inkomst?. Världsrekord på engelska milen.
Manada.se Kurvor, derivator och integraler. 3.4 Integraler 2 Integraler Integralberäkning med primitiv funktion Tillämpningar och problemlösningar manada.se.
Lite matterepetition Räknesätten, bråk, förkorta, parenteser
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Sju sätt att visa data Sju vanliga och praktiskt användbara presentationsformat vid förbättrings- och kvalitetsarbete.
Presentationens avskrift:

Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är intresserad av. Se till exempel på hur det går till när polisen från en helikopter kontrollerar hastigheten hos bilar på marken. Det gör de genom att markera en känd sträcka, t ex en kilometer på vägen och sedan med tidtagarur mäta hur lång tid det tar för bilen att åka mellan märkena. Hastigheten beräknas sedan genom formeln: Det intressanta här är ju hastigheten, inte tiden som är det som egentligen mäts. Mätningen av tiden är ju som alla andra mätningar behäftad med en viss osäkerhet. Det intressanta är nu hur vi skall översätta denna osäkerhet till en osäkerhet i den intressanta storheten, dvs hastighet. hastighet tid medelvärdet för tid svarar mot medelvärdet för hastighet Medelvärdet för tiden, t medel, är också det vanligaste värdet för tiden. Den hastighet som svarar mot t medel blir också den vanligaste hastigheten, och medelvärdet av hastigheten. Alla tider svarar genom funktionssambadet mot en bestämd hastighet, tiden tmedel + Dt svarar mot hastigheten hmedel + Dhastighet.

hastighet tid medelvärdet minus en sigma för tiden svarar mot medelvärdet plus en sigma för hastigheten. Om sambandet mellan den variabel man mäter och den storhet man är intresserad av inte är en rät linje så gör man en approximation: Tangenten till kurvan i en punkt kallas dess riktningskoefficient. Y X Av beräkningstekniska skäl väljer man att istället för att följa kurvan följa riktningskoefficienten när man går från t ex X + DX för att komma till Y + DY Y + DY X + DX

Felkalkyl med mer än en variabel: Anledningen att man gör det är att det finns ett matematiskt uttryck för riktningskoefficienten som ofta är ganska enkelt att beräkna. Riktningskoefficienten gör det också enkelt att beräkna hur stor förändring i y som blir följden av en förändring i x, det är i själva verket definitionen på riktningskoefficienten. Det matematiska uttrycket för riktiningskoefficienten kallas derivata, och skrivs t ex vilket man läser ut - “derivatan av y med avseende på x” överkurs Vi kan alltså skriva DY = k · DX, där k är riktningskoefficienten, eller om vi uttrycker det med derivator: Felkalkyl med mer än en variabel: Många gånger är den storhet vi är intresserade av en variabel av mer än en mätt storhet. Ett exempel är när vi mäter bredd och höjd för att beräkna arean: h b En osäkerhet i bredden, Db, kommer då att ge en osäkerhet i arean som ges av DAb = ± h · Db Db h b

En osäkerhet i höjden, Dh, kommer då att ge en osäkerhet i arean som ges av DAh = ± b · Dh Men i själva verket måste vi ta hänsyn både till osäkerheten i h och i b: h Dh b Db En möjlig formel för den sammanlagda osäkerheten är DA = DAh + DAb Tänker vi efter en stund inser vi att den formeln inte är riktigt rimlig: det DA som svarar mot en standardavvikelse är den osäkerhet vi får i arean om både b och h samtidigt fluktuerar med en standardavvikelse. Men vi vet att sannolikheten att b skall fluktuera med en standardavvikelse uppåt är cirka 16% och det samma gäller för h. Sannolikheten att de bägge skall göra det - under förutsättning att mätningarna är oberoende av varandra - är alltså mycket lägre än så: i själva verket ges den av 0.16 i kvadrat. Man kan visa (görs ej i denna kurs) att det uttryck som ger en korrekt uppskattning av felet i A är kvadratroten ur summan av kvadraterna på de enskilda bidragen (denna konstruktion kallas ofta “kvadratsumma”):

Vi ser att i analogi med vårt första exemepel med hastighetsmätningen så ges t ex DAh av Dh gånger riktningskoefficienten för arean som funktion av h, så vårt uttryck för felet i arean är ett specialfall av den mer allmänna regeln: Om den storhet man är intresserad av är en funktion av fler än två variabler, så fyller man bara på i rotuttrycket, en term för varje variabel. Detta är den allmänna formeln för felpropagering som alltid är applicerbar. För att kunna använda den och beräkna osäkerheten i den storhet vi söker måste vi alltså dels ha en uppskattning av osäkerheten i de variabler vi verkligen mäter, dels kunna bestämma riktningskoefficienterna för funktionsuttrycket map på dessa. Inom matematiken har man utvecklat begreppet derivata, som är just riktningskoefficienten för en funktion med avseende på en viss variabel, utnyttjar man detta får vi följande uttryck för felpropageringsformeln: I den här kursen ingår inte att kunna beräkna derivator för alla tänkbara funktioner, men det är viktigt att känna till att det går, och att det finns en metod som är allmängiltig. Vi måste dock känna till två specialfall: 1 - för samband som är enkla summor eller differenser av variablerna så ger felfortplantningsformeln att felet i den beräknade storheten ges av kvadratsumman av felen i de ingående termerna. Exempel: 2 - för samband som är produkter och divisioner så ger felfortplantningsformeln att det relativa felet i den beräknade storheten ges av kvadratsumman av de relativa felen i den ingående termerna. Exempel:

En viktig konsekvens av dessa formler är att För uttryck av typen 1 ovan kan det totala felet i den storhet vi är intresserade av aldrig bli mindre än det största totala felet För uttryck av typen 2 ovan kan det relativa felet i den storhet vi är intresserade av aldrig bli mindre än det största relativa felet. Ett exempel på ett uttryck av typen 2 ovan är resistensen i laboration 1, ni mätte ström I och spänning U, för att kunna beräkna resistensen R som R=U/I. Ni hade pga av instrumentens nogrannhet en osäkerhet i både ström och spänningsmätningen, DI och DU. Dessa kan användas för att beräkna en förväntad osäkerhet i R, DR. Vi har nu fått två sätt att beräkna osäkerheten i våra mätningar av Resistensen: vi kan antingen göra många mätningar och se hur resultaten fördelar sig. Variansen i den fördelningen ger oss ett mått på osäkerheten i bestämmningen av R. Vi kan å andra sidan bestämma osäkerheten i de mätta variablerna och beräkna den förväntade osäkeheten i R. Den senare metoden kan alltså användas även om vi bara gör en enstaka mätning, förutsatt att vi på något tillförlitligt sätt kan uppskatta osäkerheten i de ingående storheterna ( I och U i exemplet ovan) Om våra uppskattningar av osäkerheten i de ingående storheterna är riktiga så skall de bägge metoderna ge identiska resultat efter ett stort antal mätningar, detta ger oss en möjlighet att kontrollera rimligheten i våra beräkningar.