Processorientering och Affärssystem uppgradering Pär Ohlsson IT Chef ModulService AB Daniel Fridholm Projektledare IKEA IT
Agenda Om MODUL Service Affärssystem – uppgradering
MODUL Service – en del av IKEA Supply Chain Från råvaruleverantören till ditt hem!
Material- & Produktområden: MODUL Service är sedan 2002 strategiskt ansvarig för komponenter inom IKEA, och som genom att: standardisera och utveckla möbelkomponenter och koncept samla inköpsvolymer ska kunna sänka priser erbjuda flexibla och säkra leveranser Material- & Produktområden: Trä, Metall, Plast, Läder, Glas, Papper, Folier, Textil Lådor, Belysning, Madrasser, Kontorsstolar, Beslag, Förpackningar.
Fyra affärsmodeller 1 2 3 4 Produktion Lagerleverans Direktleverans Kommissionsaffär
MODUL Service i världen Älmhult Malacky Shenzen Etablerat i Sverige 1986, i Slovakien 2000, och i Kina 2002. Representerat på 10-15 platser i världen. Omslutning VÅ04: 180 MEUR ca 650 anställda
Nytt Affärssystem? Affärsdrivet Processorientering Ineffektiv Konfigurering ver. 10.9 Ej Utveckling 10.9 Tillväxt VÅ02-VÅ05
Movex Ver12 JAVA Noggrann urvalsprocess Kick off 040914 Vana vid Movex Movex Demo, Företagsbesök, Seminarier Tätt samarbete med Intentia JAVA Framtidsplattform Kick off 040914 INTE en 1 till 1 konvertering Tydlig projektstyrning Projektfas 2 & 3
Resultat Projekttiden Budgeten Konsulter
Råd & Erfarenheter Var medveten om den tekniska komplexiteten Om LÖSNINGEN Var medveten om den tekniska komplexiteten Undvik anpassningar! Säkerställ att lösningen fungerar i hela processflödet Beskriv systemkrav och identifiera GAPs Städa upp i gammal grunddata Output (MOM) – starta projekt tidigt Marknadsanpassningar (MMF) – starta projekt tidigt och följ upp Säkra egen kompetens inom konfiguration av Movex Gör tidig test-konvertering för kontroll av grunddata Testa, testa, testa – med konverterad data
Råd & Erfarenheter Säkra interna resurser Använd de bästa konsulterna Om PROJEKTET Säkra interna resurser Använd de bästa konsulterna Fastslå spelregler mellan parterna Håll fast vid projektmålet Behåll kompetensen – utse KeyUsers Gör en realistisk projekttidplan Överför kunskap till konsulterna Ha fokus på leveranserna Kombinera KU-utbildning med att skapa systeminstruktioner Arbeta som team, inte vi och dem Säkerställ en god arbetsmiljö Ha roligt!
Nästa steg, projekt fas 2&3 Sales Customer Relation Management Order Fulfillment Project Management w Time Managing Accounting Pallet + collar handling Solution for follow-up commission business Movex Concepts Selfbilling Manufacturing Operator Demand Planning Supplier database Database for soft supplier info; templates, SRDB (Supplier review db) integration GPS GPS purchase supplier item agreement GPS marketplace order GPS marketplace quotation Strategic Management not Movex Acquiring Business Information Analyzing Information and Planning Business Processing Business Plan/ Strategic Change Initiative Business Opportunity Management Other systems Interface for external payroll system (SE,SK,CN) Interface for IHAG payment Amanda development Financial Management Cognos planner Spare Part Department WH Fitting - on line booking WH Compoment - handling structure Enduser environment I-bricks building Raw Material Trading Set-up; configuration questions etc. External consultancy help BPW Scorecard development, approx 10 different After Sales/ Service and Rental Processing Service Orders Processing Service Agreements Processing Short-Term Rental Agreements Processing Long-Term Rental Agreements Marketplace Quotation Management Vendor Managed Inventory (VMI) Claim handling Claim system tool Supply Chain Planning Tactical Planning - MSP Multi Site Planning Cross Docking Movex Concepts Closed Circle Budgeting