Statistik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Advertisements

Vad är  ? Och vad har man det till?. Nio uppgifter Välj en av dessa nio uppgifter och utför den så bra du kan. Välj en av dessa nio uppgifter och utför.
Kap 4 - Statistik.
Vad ingår kursen? i korta drag
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Statistik Tabeller och diagram.
Grundläggande programmering
Diagramguide Excel * Stapeldiagram. Vägen till ett stapeldiagram Lista med medlemmar och t.ex. deras ålder – Kalle 25, Lisa 29, Olle 34, Pia 31, Svante.
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
732G22 Grunder i statistisk metodik
1800-talet.
AV: JULIA WALLBERG, ALVIN ELGH, ANDRÉ COLLÉN OCH JESSICA ALEXANDERSSON
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Sveriges geografi Det svenska kulturarvet. Geografi Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Kap 4 - Statistik.
A C B D Vems påstående stämmer?
X 5.2 Tabeller och diagram Frekvenstabell
Reklam.
Mål v.12 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
X 5.5 Lägesmått från tabeller och diagram
X Lägesmått För att beskriva ett statistiskt material använder vi oss av lägesmått. De vanligaste lägesmåtten är medelvärde, median och.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Data och att presentera data
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Jämställdhet.
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
KAP 5 – SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK
STATISTIK OCH SANNOLIKHETER
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Presentationens avskrift:

Statistik

När du har arbetat med området statistik ska du kunna: Läsa av och tolka stapeldiagram, linjediagram och cirkeldiagram Rita och redovisa fakta i ett diagram Räkna ut medelvärde

Statistik innebär att man räknar och mäter olika saker. Det finns exempelvis befolkningsstatistik som undersöker hur många människor det finns i ett land, hur många som är män och kvinnor, vilken ålder de har, var de bor, antal barn de har och så vidare.

Det finns också statistik över många andra saker som till exempel: Hur folk röstar i val Vilken hundras som är populärast Vilken musik som är mest omtyckt bland tonårstjejer

Antal Hund 50 Katt 78 Fågel 14 Hamster 20 Råtta 30 Statistik är en del av matematiken. Statistiska undersökningar redovisas ofta i tabeller och diagram. Att kunna läsa och tyda tabeller och diagram har blivit allt viktigare i vår vardag. Överallt ser du tabeller och diagram. Antal Hund 50 Katt 78 Fågel 14 Hamster 20 Råtta 30

Ett diagram är en slags figur som tydliggör och visar ett undersökningsresultat. Det finns många olika typer av diagram som tex: Stapeldiagram Linjediagram Cirkeldiagram Stolpdiagram Lådagram

Stapeldiagram

Linjediagram

Cirkeldiagram

Diagram ser du dagligen t ex i nyhetsprogram, i tidningar och i reklam. Det finns olika diagram som passar och används för olika ändamål.

Linjediagrammet visar Amys feberkurva när hon var sjuk Hur hög temperatur hade Amy på tisdagen? Vilken dag hade Amy nästan 40 graders feber? Hur mycket sjönk temperaturen från lördagen till söndagen?

Familjen Lind är svenskättlingar Familjen Lind är svenskättlingar. De bor på en liten bondgård i Minnesota. I stapeldiagrammet kan du se hur många djur som det finns på gården. Hur många kor har familjen? Av vilken slags djur finns det fem stycken? Det finns fler kor än grisar. Hur många fler?

På "Alla Hjärtans Dag" ställde Sussi en fråga till sina klasskompisar. Är du kär? Resultat: Ja 65%, Nej 35% Vilken av cirkeldiagrammen visar resultatet?

Medelvärde ?

På fyra spelade matcher gjorde Kevin så här många poäng: 10 poäng, 7 poäng, 6 poäng och 9 poäng Hur många poäng gjorde Kevin i genomsnitt?

Lägg ihop antalet poäng i alla matcher 10 + 7 + 6 + 9 = 32 Dela summan med antalet matcher 32 / 4 = 8 Medelvärdet blev 8 poäng Man kan också säga att Kevin gjorde 8 poäng i genomsnitt per match.