732G22 Grunder i statistisk metodik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Punkt- och intervallskattning Felmarginal
Advertisements

Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
Inferens om en population Sid
Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
1 Exempel Man drar ett OSU om medlemmar ur en stor politiskt oberoende organisation, och frågar dels om kön, dels om politisk tillhörighet (vänster eller.
FL8 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
FL10 732G81 Linköpings universitet.
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
FL5 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
732G22 Grunder i statistisk metodik
Inferens om en ändlig population Sid
Jämförelse av två populationer Sid
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
732G22 Grunder i statistisk metodik
732G22 Grunder i statistisk metodik
F11 Olika urvalsmetoder, speciellt obundet slumpmässigt urval (OSU)
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Workshop i statistik för medicinska bibliotekarier!
Skattningens medelfel
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Förelasning 6 Hypotesprövning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Samhällsvetenskapliga metoder
732G22 Grunder i statistisk metodik
FL7 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
Egenskaper för punktskattning
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Naturvetenskaplig undersökning
Sannolikhet Stickprov Fördelningar
FL6 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Linjär regression föreläsning 9
F8 Hypotesprövning. Begrepp
F8 Hypotesprövning. Begrepp
Forskningsmetodik Sampling och urval Hypotesprövning Lektion 9
732G22 Grunder i statistisk metodik
Grundläggande statistik, ht 09, AN
Grundläggande statistik, ht 09, AN1 F6 Slumpmässigt urval 1. Population där X är diskret med fördelningen p(x). Medelvärdet μ och variansen σ². Observationer:
Lite repetition och SAMBAND & INFERENS. population Population Stickprov, urval INFERENS = Dra slutsatser från data om hela populationen utifrån ett stickprov.
SAMBAND. Vi vill undersöka om det finns ett samband mellan tentamensresultat och genomsnittligt antal timmar/dag man studerat. Person ABCDEFGHIJ Timmar/
Lite repetition och SAMBAND & INFERENS. population Population Stickprov, urval INFERENS = Dra slutsatser från data om hela populationen utifrån ett stickprov.
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
Föreläsning 6 732G81. Kapitel 6 Inferens om en population Sid
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Utgångspunkter A) Undersökningens syfte * Vad skall undersökas? * Vilka frågeställningar skall besvaras med hjälp.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Studentspegeln 2007 ”Studentspegeln är en undersökning om olika kvalitetsaspekter inom den grundutbildningen. Den.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Föreläsning 4 732G81. Kapitel 4 Sannolikhetsfördelningar Sid
Statistisk inferensteori. Inledning Den statistiska inferensteorin handlar i huvudsak om att dra slutsatser från ett slumpmässigt urval (sannolikhetsurval)
Samband & Inferens Konfidensintervall Statistisk hypotesprövning –Hypotetisk –deduktiv metod Samband mellan nominal/ordinal-variabler –Chi2-test Samband.
Idag: Repetition av Chi2-test Kap 6*, Kodning av svaren Kap 10*, Olika feltyper Kap 12*, Rapportskrivning *Dahmström.
UTVÄRDERING OCH KVALITET Metod för utvärderingen viktig för utvärderingens status. En utvärdering utifrån ett vetenskapligt arbetssätt ger andra möjlighet.
Samband & Inferens Konfidensintervall Statistisk hypotesprövning –Hypotetisk –deduktiv metod Samband mellan nominal/ordinal-variabler –Chi2-test Samband.
Samband & Inferens Konfidensintervall Statistisk hypotesprövning
INFERENS & SAMBAND. population Population Stickprov, urval INFERENS = Dra slutsatser om hela populationen utifrån ett stickprov Data, observationer.
INFERENS & SAMBAND. population Population Stickprov, urval INFERENS = Dra slutsatser från data om hela populationen utifrån ett stickprov Data, observationer.
Samband & Inferens Hypotetisk –deduktiv metod Samband mellan nominal/ordinal-variabler –Chi2-test Samband mellan kvot-varibaler –Korrelationskoefficient.
Enkel Linjär Regression. 1 Introduktion Vi undersöker relationer mellan variabler via en matematisk ekvation. Motivet för att använda denna teknik är:
INFERENS OCH SAMBAND. Vi vill undersöka om det finns ett samband mellan tentamensresultat och genomsnittligt antal timmar/dag man studerat. Person ABCDEFGHIJ.
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
Marknadsundersökning Kap 12
Presentationens avskrift:

732G22 Grunder i statistisk metodik 2017-04-06 FL10 732G22 Grunder i statistisk metodik Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik, namn osv på sid 1. Börja sedan skriva in din text på sid 2. För att skapa nya sidor, tryck Ctrl+M. Sidan 3 anger placering av bilder och grafik. Titta gärna på ”Baspresentation 2008” för exempel. Den sista bilden är en avslutningsbild som visar LiUs logotype och webadress. Om du vill ha fast datum, eller ändra författarnamn, gå in under Visa, Sidhuvud och Sidfot. Linköpings universitet

Hypotesprövning Grundidé för hypotesprövning: 2017-04-06 Hypotesprövning Vi utgår från samma grundantaganden som när vi bildade konfidensintervall: stickprovet är draget som ett OSU populationen som vi drog stickprovet ur är normalfördelad populationsstandardavvikelsen σ är känd Grundidé för hypotesprövning: Ställ upp två hypoteser Undersök hur pass sannolika hypoteserna är givet insamlade data Bestäm vilken hypotes vi ska tro på Linköpings universitet

2017-04-06 Exempel Glödlampor som tillverkas i en viss fabrik har en lystid som kan betraktas som normalfördelad med medelvärde 1600 timmar och standardavvikelse 100 timmar. Nu har man bytt en maskin i fabriken, och har dragit ett stickprov om 150 lampor och konstaterat att bland dem var den genomsnittliga lystiden = 1618 timmar, medan standardavvikelsen förefaller oförändrad. Har den nya maskinen förbättrat den genomsnittliga lystiden? Linköpings universitet

Hypotesprövning när  är känd 2017-04-06 Hypotesprövning när  är känd H0: µ = µ0 H1: µ > µ0 H1: µ < µ0 H1: µ ≠ µ0 Testfunktion: Ska vi tro på H0 eller H1? Med andra ord, för vilka värden på z ska vi förkasta H0? Linköpings universitet

Ska vi tro på H0 eller H1? Metod 1: Kritiskt värde 2017-04-06 Ska vi tro på H0 eller H1? Metod 1: Kritiskt värde α = signifikansnivå = risken att förkasta H0 trots att den är sann Vanliga värden på α: 5% eller 1%. Steg 1: Välj signifikansnivå Steg 2: Slå upp kritiskt värde i normalfördelningstabellen Beslutsregel: om testfunktionen > kritiskt värde => förkasta H0 Linköpings universitet

Ska vi tro på H0 eller H1? Metod 2: p-värde 2017-04-06 Ska vi tro på H0 eller H1? Metod 2: p-värde p-värde = sannolikheten för att vår testfunktion ska anta ett värde som det vi observerat (eller ännu längre ifrån μ) Om p-värdet är litet är H0 osannolik: vi tror då mer på H1 Beslutsregel: om p-värdet < α förkastar vi H0 Vid dubbelsidig mothypotes beräknas p-värdet * 2 (varför?) Kommentar: beslutsmetoden baserat på kritiskt värde lämpar sig bättre för handräkning. Om vi gör hypotesprövningen med dator får vi dock alltid resultatet i form av ett p-värde Linköpings universitet

Hypotesprövning En hypotesprövning innehåller fyra steg: 2017-04-06 Hypotesprövning En hypotesprövning innehåller fyra steg: ställ upp noll- och mothypotes beräkna testfunktionen hitta det kritiska värdet (eller p-värdet) dra slutsatser Linköpings universitet

Hypotesprövning när σ är okänd 2017-04-06 Hypotesprövning när σ är okänd Givet att stickprovet är draget som ett OSU populationen som vi drog stickprovet ur är normalfördelad kan vi skatta σ med Testfunktion där värdet på t hämtas ur t-fördelningen med n-1 frihetsgrader Linköpings universitet

2017-04-06 Exempel En viss sorts påsar med kryddor påstås innehålla 4 gram. Vi kontrollmäter fyra slumpmässigt utvalda påsar och erhåller Undersök på 5% signifikansnivå om påsarna i genomsnitt innehåller mindre än 4 gram! 4.0 3.6 3.9 4.1 Linköpings universitet

Eftersträva enkelhet i frågorna Håll nere antalet frågor 2017-04-06 Eftersträva enkelhet i frågorna Håll nere antalet frågor Ställ bara frågor som konkretiserar problemställningen Formulera frågorna tydligt! Se till att det finns svarsalternativ för alla tänkbara åsikter Minst en öppen fråga Undvik rangordning! Undvik onödiga hopp! Formulera frågorna neutrala Undvik hypotetiska frågor Vid attitydsfrågor, se till att skalan alltid går åt samma håll Linköpings universitet

Kodning Exempel 1: Fråga med endast två svarsalternativ. 2017-04-06 Kodning Exempel 1: Fråga med endast två svarsalternativ. Äger du något motorfordon? ( 1 ) Ja ( 0 ) Nej Linköpings universitet

2017-04-06 Kodning Exempel 2: Fråga med många svarsalternativ, men det är endast tillåtet att fylla i ett enda svarsalternativ på frågan. Hur reser du oftast till Göteborg idag? ( 1 ) Med buss och byten mellan olika bussar ( 2 ) Med tåg och byten mellan olika tåg ( 3 ) Med buss och tåg och lämpliga byten ( 4 ) Med bil (egen bil eller samåkning med andra) ( 5 ) Med flyg ( 6 ) På annat sätt än ovanstående Linköpings universitet

2017-04-06 Kodning Exempel 3: Fråga med många svarsalternativ, där det är tillåtet att fylla i flera alternativ. Hur reser du till Göteborg idag? (Flera svarsalternativ får ges) ( 1/0 ) Med buss ( 1/0 ) Med tåg ( 1/0 ) Med bil (egen bil eller samåkning) ( 1/0 ) Med flyg ( 1/0 ) På annat sätt än ovanstående Linköpings universitet

Kodning Exempel 4: Attitydfråga 2017-04-06 Kodning Exempel 4: Attitydfråga Hur upplever du kvaliteten på din utbildning? Mycket positiv ( 5 ) ( 4 ) ( 3 ) ( 2 ) ( 1 ) Mycket negativ Linköpings universitet

Kodning Exempel 5: Frekvensfrågor Jag reser till Göteborg 2017-04-06 Kodning Exempel 5: Frekvensfrågor Jag reser till Göteborg ( 1 ) mindre än en gång per år ( 2 ) 1-6 gånger per år ( 3 ) nästan varje månad ( 4 ) 1-3 gånger per månad ( 5 ) 1-3 gånger per vecka ( 6 ) varje dag eller nästan varje dag Linköpings universitet

2017-04-06 Kodning Exempel 7: Hur gammal är du? ______________ Skriv in åldern, bilda (eventuellt) klasser i efterhand Linköpings universitet

Kodning av saknade svar 2017-04-06 Kodning av saknade svar Exempel: Fråga 4: Reser du med buss när du reser till Göteborg? ( ) Ja ( ) Nej   Fråga 5: Om du svarat Nej på föregående fråga, fortsätt till fråga 6 Vilket bussbolag reser du oftast med vid starten från Linköping? ( ) WeekendBus ( ) CrossSwede ( ) Annat, nämligen ____________ Om respondenten svarat Nej på fråga 4 skall inget svar ges på fråga 5. Bortfallet är då legalt och kodas med 49 Linköpings universitet

Bortfall Totalbortfall = när enkäten inte besvarats alls 2017-04-06 Bortfall Totalbortfall = när enkäten inte besvarats alls Partiellt bortfall = när en eller flera frågor på enkäten inte besvarats Linköpings universitet

Agera för lågt bortfall 2017-04-06 Agera för lågt bortfall Lägg mycket arbete på utformningen av frågeformuläret Skicka flera påminnelser vid postenkäten. Locka gärna med gåvor som lottas ut bland dem som besvarat enkäten (t ex biobiljetter, trisslotter etc.) Uppträd ytterst genomtänkt och professionellt vid telefonintervjuer eller uppsökande intervjuer Ge inte upp Linköpings universitet

Formulera syfte och problemformulering 2017-04-06 Formulera syfte och problemformulering Definiera målpopulation och sök lämplig rampopulation Välj urvalsmetod Välj mätinstrument Utforma frågeformuläret Genomför datainsamling Koda Analysera data Analysera resultaten utifrån uppdragsgivarens perspektiv Sammanfatta resultaten i konkreta slutsatser Linköpings universitet