Verbet att vara.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
¿Qué estás haciendo ahora mismo?
Advertisements

Los verbos reflexivos en español…
Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
1:a person 2:a person 3:e person singular/plural
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Pågående Gerundium Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
Svenska som andraspråk
Dåtid med haber När man HAR gjort något Ex: jag har pratat
Framtid med ir Ir är ett oregelbundet verb Ir = att gå, åka
Perfekt En dåtidform Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Gatukultur, ny etnicitet och heroinmissbruk
adjektiv och substantiv
Ejercicios Traduce las frases. 1. Var har du varit på semestern? 2. Vad har du gjort? 3. Vem har du varit med? (Med vem har du varit?) 4. Vad gjorde (använd.
Spanska grammatik Av Hanna Valsjö.
Español 7 BIENVENIDOS.
Spanska grammatik Med Gustav och Lina.
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
Att beskriva någon ’Describir alguien’.
Hur du böjer regelbundna -ar verb i presens
VERBOS Yo Jag Tú Du Él, ella, Usted Han, hon, Ni Nosotros –as Vi
Luncha och lär! Possessiva pronomen.
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
Un trabajo para la clase de español
För att + ingen – inte någon Barnen förstår ingenting. Föräldrarna talar engelska för att barnen inte ska förstå någonting.
Ordklasser.
LOS VERBOS Regulares.
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
att-ord talar om vad någon gör eller vad som händer
Futurum Framtid alltså
Subjekt, predikat, objekt, predikatsfyllnad och adverbial
I spanska finns det tre ”sorters” verb.
Repetition satsdelar Vilka frågor ställs för att få fram p, s, dio, io? p= Vad händer? (bakar) s= Vem/vad + p? (Sara) dio= Vem/vad+p+s (en kaka) io= Till.
” kommer att, Tänker eller ska”?
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Det svenska kulturarvet: spår 1
- Är den här talaren kompetent och trovärdig i sin sak
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Preteritum, perfecto simple
Mening eller fråga TRYCK F5.
GERUNDIUM Pág i t.b. 13 För att uttrycka en pågående handling använder man i spanskan gerundium. (motsvarande engelskans –ing form, t.ex. I’m singing)
SPARKVIPA.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Frågeorden ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?.
El futuro (framtid).
 Ibland låter det tjatigt när man upprepar substantiv hela tiden.  Ex:  Jag ha köpt en ny bil. Bilen är blå. Bilen är stor. Bilen är en BMW. Osv….
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
E L PRESENTE Nutid Gabriela Beltrán. - AR VERB Hablar – att prata Nadar – att simma Cenar – att äta middag Trabajar – att jobba Estudiar – att studera.
Perfekt Perfekt är en dåtid. Man använder det när man vill berätta vad som har hänt. För att bilda perfekt behöver man, precis som i svenskan, ett s.k.
Verbos con diftongo En diftong består av två vokaler som uttalas i samma stavelse. De spanska diftongerna innefattar alltid någon av vokalerna i eller.
 Yo soy sueco  Tú eres español  Yo soy español jag är spanjor  Tú eres español du är spanjor  él es español han är spanjor  Ella es española hon.
Ordföljd.
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Perseguir= förfölja /sträva efter La felicidad= Lyckan Creer- Skapa.
Hur man böjer verb efter person på tyska
La hora Klockan (tiden).
Hur man böjer -ar, -er och -ir verb i presens Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
SER vs ESTAR Användningen av verben ser och estar.
Reflexiva verb Exempel på reflexiva verb (infinitiv) är: Tvätta sig Kamma sig Sminka sig Klä på sig Ta av sig Lägga sig.
Hola, Buenos días, Buenas tardes, Buenas noches
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar. Kurs B: tala och skriva Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar.
Hälsningsfraser och frågeord på Spanska
Perfekt En dåtidform Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
HABlar, comer, vivir (att tala, äta, bo/leva)
Los verbos reflexivos en español…
Hur man böjer -ar, -er och -ir verb i presens Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
IR A + INFINTIV TENER QUE + INFINITIV
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Presentationens avskrift:

Verbet att vara

I spanskan finns det två ord som betyder att vara: SER och ESTAR När vi böjer ett verb gör vi det alltid i samma ordning, oavsett vilket verbet är. Infinitiv 1 person singular (jag) 2 person singular (du) 3 person singular (han, hon, den, det, Ni) 1 person plural (vi) 2 person plural (ni) 3 person plural (de, Ni)

Böjningar av verbet SER: Att vara Ser Jag är (Yo) Soy Du är (Tú) Eres Han/Hon/Ni är (Él/ella/usted) Es Vi är (Nosotros) Somos Ni är (Vosotros) Sois De/Ni är (Ellos/ellas/ Son ustedes)

Böjningar av verbet ESTAR: Att vara Estar Jag är (Yo) Estoy Du är (Tú) Estás Han/Hon/Ni är (Él/ella/usted) Está Vi är (Nosotros) Estamos Ni är (Vosotros) Estáis De/Ni är (Ellos/ellas/ Están ustedes)

Användning av verben SER och ESTAR. Verben ser och estar betyder samma sak, men kan inte användas hur som helst. Som tur är finns regler för detta. SER - när du vill tala om hur någon eller någonting ser ut eller är (utseende/karaktärsdrag) - ursprung, nationalitet - tid, dag, datum - när något är bestående. ESTAR - när du vill tala om var något eller någon är (plats) - känslor, hur man mår - när något är tillfälligt.

Exempel: Juana______hermosa. Juana är vacker. Juana es hermosa. (Utseende) ¿De dónde______? Varifrån är du? ¿De dónde eres? (Ursprung) ______mexicano. Jag är mexikan. Soy mexicano. (Nationalitet) Hoy______jueves. Idag är det torsdag. Hoy es jueves. (Dag)

Exempel: ¿Dónde______? Var är ni? ¿Dónde estáis? (Plats) ______en la clase Jag är på spansklektionen. de español. Estoy en la clase (Plats) de español. ¿Cómo______? Hur mår du? ¿Cómo estás? (Hur man mår) ______muy cansado. Han är mycket trött. Está muy cansado. (Tillfällighet)