Samtalsanalys gjord på telefonsamtal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖGONBLICKSBILDER FRÅN EN VÄRLD I FÖRÄNDRING. Wolfgang Sachs.
Advertisements

Lösningsfokuserat arbetssätt
Vägledningscentrum Career guidance centre
Hastighetsefter- levnad – hur tar vi nästa steg? Nuläge kring stödsystem för hastighets– anpassning Sista sekunden Anders Lie, Trafikverket.
Kommunikationskoncept för den Internationella studentrekryteringen DEL [Detta är en ppt- med inspelad berättarröst. Du kan när du vill använda.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Telephone interaction and social identity 1.Den uppringande 2.Den uppringde 3.Den som svarar Tre kategorier av talare.
Hjälper huvudverbet att ange tid eller modalitet
Pop & ROCK-historia En sammanfattning av populärmusikens rötter och förgreningar fram till och med 80-talet.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Learning study som aktionsforskningsprocess: Lärares och elevers parallella lärande.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Love, love, love Bibelstudium, Love Each Other,
INLÄGG FÖR SOCIALA MEDIER SHAREWEAR. 1.INSTAGRAM 2.FACEBOOK 3.TWITTER INNEHÅLL.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
Skolkör år 4-9 Skolkören övar inför avlsutningen.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Politisk kommunikation II
Nationella provets delar:
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
The Online Way to Engagement and Wedding Jewelry! Pearlleady.com.
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Hoppas det här går hem ! Bildspelet vecka 3 5 BE ® BrucElvis
23 BE ® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen ! ® BrucElvis.
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Strategic Sustainable Development
Formal Languages, Automata and Models of Computation
My role model.
Role of Divorce, Family Law and Commercial Attorneys.
Svarsfrekvensen i undersökningar från webbpaneler. Några resultat
Pearlleady.com Attractive Graduation and Wedding Gifts Online.
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
Amazing Wedding/Bridal Jewellery & Gifts Available Online Pearlleady.com.
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Nationella provets delar:
Practice and challenges in involving fathers
Vad gör jag om jag vill forska med SPORs data?
Possessiva pronomen.
Viewpoint The Viewpoint Organisation was established in 1999 to promote the engagement and participation of children and young people in decisions that.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

Samtalsanalys gjord på telefonsamtal En mycket stor del av all samtalssanalys (Conversational Analysis, CA) är gjord på telefonsamtal. Varför? Historiskt sett är förklaringen att det var där man började, men att det var det beror på att:

Samtalsanalys gjord på telefonsamtal Telefonsamtal representerar en naturlig och ofta förekommande typ av samtalsinteraktion Det är lätt (rent tekniskt) att spela in Det som finns inspelat på ljudbandet är också allt det som de som deltar i konversationen har tillgång till (inga gester som komplicerar bilden) Den som ska analysera konversationen har tillgång till samma information som de som deltagit i konversationen. (Bortsett förstås från eventuell bakgrundskunskap som deltagarna delar och som inte nödvändigtvis är känd för analytikern.)

Samtalsanalys gjord på telefonsamtal I telefonens barndom tänkte sig telefonbolagen att telefonen i första hand var ett redskap för att förmedla information av teknisk/ekonomisk natur. Man avrådde explicit abonnenterna från att använda telefonen för ”nöjessamtal” och om de nu ändå gjorde det, att begränsa dessa till kvällstid.

Samtalsanalys gjord på telefonsamtal Det stod snart klart att detta inte stod i någon särskilt god överensstämmelse med vad kunderna förväntade sig utan att det istället var samtal av social natur som var den mest eftertraktade av telefonens möjligheter.

Manligt - kvinnligt It’s good to talk BT (British Telecom) bedrev en kampanj i början av 90-talet, som naturligtvis främst gick ut på att folk skulle prata mer i telefon så att inkomsterna ökade. Kampanjen gick under namnet It’s good to talk

Manligt - kvinnligt En grundläggande idé var att män och kvinnor beter sig olika och att männen borde ta efter kvinnornas samtalsvanor. Why can't men be more like women? Women and men communicate differently. Have you noticed?

Manligt - kvinnligt Women like to sit down to make phone calls. They know that getting in touch is much more important than what you actually say. Men adopt another position. They stand up. Their body language says this message will be short, sharp and to the point. 'Meet you down the pub, all right? See you there'. That's a man's call. Women can't understand why men are so abrupt

Intimacy at a distance (Horton & Wohl, 1956) “what strikes one the most is that the character of the speaker's voice is faithfully preserved and reproduced. Thus one voice is readily distinguished from another. No peculiarity of inflection is lost” (Bell's Electric Speaking Telephone, 1884).

Intimacy at a distance (Horton & Wohl, 1956) “the telephone sounds were easily and clearly distinguishable.... I happened to know several of the party in France, and was able to recognize their voices. They also recognised mine, and told us immediately a lady spoke that it was a female voice” (Prescott 1884:87, om första telefonsamtalet mellan Dover och Calais).

Intimacy at a distance (Horton & Wohl, 1956) “That Hello! ... went down through the desk, down through the floor... then out into an underground conduit ... crossed rivers and mountains ... before it plumped into the city of baked beans and reached its destination in the eardrum of a man seated in a high building there.... In about one millionth of the time it takes to say Jack Robinson, it was there.... It was as if by a miracle the speaker had suddenly stretched his neck from New York to Boston and spoken gently into the listener's ear.” Electrical Review, 23 November 1888

Intimacy at a distance (Horton & Wohl, 1956) The telephone was the first technology for communication which enabled people to talk as if they were in co-presence when in fact they were not. (Hutchby, p. 85)

Skillnader mellan telefonsamtal och andra samtal? Det råder ingen enighet om hur man ska beskriva dessa skillnader. Det som är mest påtagligt är emellertid avsaknaden av visuella ledtrådar. Rutter använder termen ’cuelessness’ (eg. avsaknad av ledtrådar) för att beskriva detta.

Skillnader mellan telefonsamtal och andra samtal? Hur stor betydelse denna skillnad ska tillmätas bedöms olika av olika forskare, men att visuella ledtrådar spelar stor roll vid reglerandet av samtal öga-mot-öga är det ingen tvekan om. Återkopplingssignaler (nickar etc.) Förstärkningssignaler (slå näven i bordet) Paralingvistiska signaler (ansiktsrodnad, flacka med blicken etc.)

The structures of telephone openings Not many occasions in everyday social life are as well-bounded as the telephone conversations.

The structures of telephone openings Standardsekvens för öppningsfasen Ringsignal-svar Identifiering/igenkänning Utbyte av hälsningsfraser Inledande fråga/frågor OBS! Ett inledande ’hallå’ är inte att betrakta som en hälsningsfras utan som en bekräftelse på att samtalet gått fram.

Exempel HG:1 1 ((ring)) Uppringning- 2  Nancy: H’llo? svar 3  Hyla: Hi: Igenkänning + 4  Nancy: Hi:: hälsning 5  Hyla: How are yuhh= Inledande 6  Nancy: =Fi:ne how er you frågor 7  Hyla: Oka:[y 8  Nancy: [Goo:d 9 (0.4) 10  Hyla: .mkhhh[hh 11  Nancy: [What’s doin’

Exempel NB:II:2:1–2 (fishing) 1 ((No ring is recorded)) 2  Nancy: Hello: 3  Edna: hh HI:: 4  (.) 5  Nancy: Oh: Hi:::=’ow are you Edna 5  Edna: FI:NE yer LINE’S BEEN BUSY

The role of the telephone Skillnader mellan telefonsamtal och samtal öga-mot-öga Identifiering/igenkänning som är typisk i telefonsamtal är ovanligt i ö-m-ö Uppringning/svar kan förekomma i ö-m-ö, men tar sig andra uttryck En intressant kommentar är att antalet ringsignaler som går fram innan den uppringde svarar bär information i sig.

Exempel (3) Schegloff 1986: 119 1 ((ri-) 2  Joan: Hello? 3  Cheryl: Hello:. 4  Joan: Hi: 5  Cheryl: .hh Y’were you sitting by the phone? 5  Edna: No, I am in the kitchen, but I wz 6 talkin to a friend a mine earlier.

Hur kanonisk är den kanoniska modellen? Frågor: Hur svarar vi i telefon? (Jfr den Holländska modellen) Svarar vi på samma sätt i mobiltelefon som i en fast telefon?

Exempel (3) Schegloff 1986: 119

Exempel (3) Schegloff 1986: 119

Exempel (3) Schegloff 1986: 119

Exempel (3) Schegloff 1986: 119

Exempel (3) Schegloff 1986: 119

Exempel (3) Schegloff 1986: 119

Exempel (3) Schegloff 1986: 119

Exempel (3) Schegloff 1986: 119

Exempel (3) Schegloff 1986: 119

Exempel (3) Schegloff 1986: 119

Exempel (3) Schegloff 1986: 119

Exempel (3) Schegloff 1986: 119

Exempel (3) Schegloff 1986: 119