Koncept för e-handel Lars Knapasjö Martin Eriksson Nomadiz Communication AB
Frigör resurser, ökar kostnadseffektiviteten och säkrar kvaliteten i Hemtjänsten
Äldreomsorgen väger tungt i den kommunala budgeten •Kostnadsökningar i Sverige inom vård och omsorg + 14 mdr till år •15-20% av vårdpersonalen i Sverige går i pension före år •Det krävs ökad kostnadseffektivitet med bibehållen kvalitet i vården.
MatOnline effektiviserar 1)Inköp av dagligvaror till äldre boende hemma eller i serviceboende. 2)Distribution av färdiglagad/förpackad mat från butik. 3)Inköp av livsmedel till gruppboenden.
MatOnline kvalitetssäkrar •Ingen hantering av kontanter. •Betalkort skyddar brukare och personal. •Behörighetskontroll för beställning. •Summering av inköp under 90 dagar. •Bästa kvaliteten på dagligvarorna. •Bästa priset på dagligvarorna. •Färdiglagad mat med grönsaker mm.
Det tar tid att handla... och tid kostar pengar!
Manuell inköpshantering: a) Man åker hem till brukaren. b) Man skriver inköpslista gemensamt. c) Man åker till butiken. d) Man tar en varuvagn och börjar plocka varorna. e) Man kontrollerar rabattkuponger och värdecheckar.
Allt tar tid …. mycket tid! f) Man lämnar pantflaskor och får kvitto. g) Man lastar upp varorna på bandet. h) Man lämnar pantkvitton och rabatt- kuponger mm. i) Man betalar kontant och drar kanske kort för inköpsrabatt. j) Man tar emot kontanter och kvitton.
… och ännu mer tid! k) Man plockar ner varorna i kassar. l) Man åker tillbaka till brukaren. m) Man hjälper till att packa in varorna. n) Man redovisar kvitton och kontanter. o) Man åker vidare till nästa brukare eller till Hemtjänstkontoret.
Vad kostar det? Minst 1 timma per inköp till en kostnad av minst 300 kr/tim (exkl transportkostnad) och minst ett (1) inköp per vecka (52/år) 1 x 300 x 52 = kr … minst
Med MatOnline sparar vi tid 1)Vi ringer eller åker hem till brukare och skriver en inköpslista tillsammans. 2)Vi lägger in beställningen i datorn. 3)Vi åker vidare till nästa brukare eller till Hemtjänstkontoret. 4)… det är allt!
Så här går det till … •Butiken får beställningen som en plockorder. •Butiken eller en underleverantör plockar varorna direkt i kassar – bara viktvaror hanteras via kassavåg. •Varorna lastas i specialbackar och/eller körs ut med speciell bil för att inte bryta kylkedjan.
•Leveransen sker på bestämda tider. •Brukaren kan få hjälp med inplockning. •Brukaren får beställningsordern och kortkvitto. •Rabattkuponger och inköpscheckar registreras vid beställningen – liksom panten.
Därför sparar vi tid … •Beställningen blir effektivare och transporttiderna kortare. •Butiken eller deras underentreprenör plockar mer rationellt. •Inget köande i kassan – inköpen registreras när varorna plockas. •Ingen manuell hantering av kuponger och kvitton.
Mindre tid ger pengar över … Högst en ½ timma per inköp (order/plock- ning/distribution) – en (1) gång i veckan (52v/år) till en kostnad av 300 kr/tim ½ x 300 x 52 = kr ……
MatOnline halverar kostnaden Manuell inköpshantering kr per brukare och år. MatOnline kr per brukare och år. Besparingen = kr per brukare/år
Uppskattningsvis tar varje inköp minst en (1) timma och de flesta har beviljats bistånd för ett inköp i veckan. Med MatOnline- modellen blir kostnaden per brukare och år ca kr, medan den traditionella manuella modellen (uppskattningsvis 300 kr/tim) ger en kostnad på ca kr per brukare/år. Med MatOnline-systemet gör hemtjänstpersonalen en beställning via en portal på Internet i anslutning till ett besök hos brukaren (bärbar dator) eller på kontoret efter ett besök eller efter ett telefonsamtal med brukaren.
Utrymme för kvalitetsökning Nyköpings kommun – ca 540 brukare ger en besparing på ca kr/år.. a)stärka kommunens kassa b)ökad personaltid i äldreomsorgen c)service utanför centralorten (LHC) d)…
Nyckeln heter logistik Kombinera MatOnline-konceptet med Hemtjänstens distribution av färdiglagad och förpackad mat. Två distributionssystem i ett enda! Färdigmat med kompletterande inköp av grönsaker och andra dagligvaror.
MatOnline skapar möjligheter •Mer tid till viktiga arbetsuppgifter •Ökad säkerhet med kort – inte kontanter •Bara personal med behörighet kan beställa •Systemet ger total överblick •Brett butikssortiment och produktfakta i bild och text
Men visst kostar det … Nyköpings kommun skulle få betala 40 tkr (i 5 år för licens eller 200 tkr) 75 tkr per år i nyttjanderätt 34 tkr per år i driftskostnad 149 tkr per år i systemkostnad (5:30 kr per inköp eller 276 kr brukare/år) plus kr/inköp (order/plock/distribution)
Nettoeffekten blir däremot… Fortfarande Nyköpings kommun (540 brukare); Manuellt inköp Besparing MatOnline Systemkostnad Nettoeffekt /år
Programvaran
Kommunens administration Krypterad data för maximal säkerhet
Kommunens administration Behörig att handla
Hemtjänstpersonal administration Här presenteras de brukare personalen har rättigheter att handla till
Hemtjänstpersonal administration Här kan personalen lägga till fler brukare i systemet
Hemtjänstpersonal butik Förstasidan för e-butiken
Hemtjänstpersonal butik Butikssortiment
Hemtjänstpersonal butik Informationsruta
Hemtjänstpersonal butik Tidigare inköp – välj inköpstillfälle eller se vad du köpt de senaste 90 dagarna
Hemtjänstpersonal butik Kassan
Hemtjänstpersonal butik Efter en skickad beställning är det bara att logga ut.
Kommunens administration Statistik per leveransdag, leveranstid, enhet och totalt
Erfarenhet och Kompetens •Redan 1998 lanserade Nomadiz sin första e-handelsbutik •Några år senare testades den första versionen av MatOnline i Kalmar •Flera kommuner har följt efter t ex Landskrona
Nomadiz Communications svarar för … •Projektledning – tidplan •Information/utbildning till personal •Samordnar alla aktörer •Systemapplikationer •Stöd vid driftstart och telefonsupport
Ökad kvalitet och minskade kostnader inom äldreomsorgen MatOnline
Tack för uppmärksamheten! Lars Knapasjö & Martin Eriksson. Nomadiz Communication