Villkor Booelska operatorer Villkorsatser Switchsatser Villkor och annat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Repetition av språket Java
Advertisements

Programstruktur: C för enchipsdatorer
Fortsättningskurs i Programmering lektion 6
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
Föreläsning 2. Operatorer Tilldelning Kodblock { } if – satsen Logiska uttryck Att programmera.
Om Java C =>Java syntax variabler metoder färdiga klasser
Swing Grafik delen i Java kallas för Swing. Swing är stort; ca 800 klasser i 16 paket. Swing är en utveckling av AWT (Abstarct Window Toolkit). AWT var.
1 ITK:P1 Föreläsning 4 Grafiska gränssnitt och händelsehantering DSV Peter Mozelius.
Grundläggande programmering
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
1 ITK:P1 Föreläsning 6 Layoutmodeller i Java DSV Marie Olsson.
Strömmar Vid läsning och skrivning används något som kallas strömmar.
Javaprogrammering 5p examinator: Ragnar Nohre, labass: Lasse Öberg
Flödeskontroll Satser i ett program utförs en och en efter varandra. Detta kallas sekvensiell flödeskontroll. Ofta är det dock nödvändigt att modifiera.
Iteration i C ”upprepa”
Föreläsning 4, Kapitel 4 Gruppera objekt Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Programmering i C# 2. Inledande detaljer.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
1 ITK:P1 Föreläsning 5 Iteration, slumpning och arrayer DSV Peter Mozelius.
Anders Sjögren Selektion i C ”vägval” if och switch - satserna.
Variabler: Datatyp - grundläggande : int, double, char, boolean eller
Repetition inför slutprovet
Programmeringsbegrepp
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
OOP Objekt-orienterad programmering
Föreläsning 7 Uttryck, Operatorer Och Kontrollflöden.
Föreläsning 3 Programmeringsteknik och Matlab DD1312
Internet A Javaskript.
Metoder och slingor Metoder och dess typ Slingor med while och for-satser.
Grundläggande programmering
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Modulär programutveckling
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Objektorienterad programmering i Java
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller -Villkorssatser -Repetitionssatser.
Reflektioner kring OU1 Generellt sett bra kvalitet på dokumentationen! Första intryck... –Skulle du lämna in en jobbansökan med ett häftstift/gem eller.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 4 ( ) INNEHÅLL: -Logiska operatorer och logiska uttryck -Referenstyper.
Anders Sjögren Selektion i C ”vägval” if och switch - satserna.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 3. Flödesscheman while For Max/min-algoritm Datatyper Konvertering Dubbelloop (m. For)
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
0. Kod, Klassdiagram och Sekvensdiagram import java.awt.event.*; import javax.swing.*; import java.awt.*; public class TwoThreads implements ActionListener.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Repetitionssatser: do-satsen och for-satsen -Operatorer:
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Central-enhet PM CPU BIOS Skiv- minne Sekundär- minnes- enheter (SM)
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Mer om operatorer logiska operatorer bit-operatorer adress-operatorn ”komma”-operatorn punkt - operatorn.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 3 Operatorer Flödeskontroll Primitiva datatyperKlasser i API och egna klasser int double byte float char boolean short long String BufferedReader.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
Selektion jämförande och logiska operatorer
Mer om operatorer logiska operatorer bit-operatorer adress-operatorn ”komma”-operatorn punkt - operatorn.
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
Lektion 4.
Föreläsning 2 Programmeringsteknik DD1310
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Iteration – Repetitionssats - while
Presentationens avskrift:

Villkor Booelska operatorer Villkorsatser Switchsatser Villkor och annat

Villkor kategoriska instruktioner: antal = 10; System.out.println(”nå?”) villkorliga instruktioner: if( detta är sant ) ; while( detta uttryck är sant){ ; } programsatser

Villkor villkorliga instruktioner: if( detta är sant ) ; while( detta uttryck är sant){ ; } programsatser villkor = booelska uttryck, d.v.s. uttryck som med värdet sant eller falskt. T.ex: a = = b a < = b a ! = b

Booelska operatorer Booelska uttryck kan kombineras med booelska operatorer && som betyder ”och”. | |som betyder ”eller”. 1 < 2 && 3 != 4 2 = = 1 | | true && om vänster uttryck är ”false” testas inte höger uttryck. | |om vänster uttryck är ”true” testas inte höger uttryck. !uttryck har värdet ”true” om uttryck är false.

Villkorsatser •if-sats •if-sats med else •nästlade if-satser, med eller utan else if ( uttryck ) programsats; if (uttryck ) { } if ( a > b ) antal = antal + 10; if ( myString.equals(”exit” ) { in.close(); System.exit(0); }

Switchsatser switch ( x ) { case 1 : antal++; break; case 2 : antal--; break; default: antal = antal + 2; } Vägval som styrs av heltalsvärde

Att göra: 1.Skriv ett uttryck som är sant när a inte är lika med b. 2.Skriv ett uttryck som är sant när a är större b och när a är lika med Uttryck ovanstående med två if-satser och utan att använda &&. 4.Skriv en switch-sats som växlar på en int x med alternativen 0, 1 och 2. Case-satserna innehåller nån form av skärmutskrift.

Lösningsförslag 1.a != b 2.a > b && a == 10 3.if( a > b){ if( a == ){ satser }

Lösningsförslag 4. switch ( x ) { case 0 : System.out.println(”noll”); break; case 1 : System.out.println(”ett”); break; case 2 : System.out.println(”två”); break; }

Fönster och händelsehantering i Java De viktigaste paketen är: java.awtgrunden (abstract window tool) java.awt.eventhändelsehantering javax.swingförbättrad fönsterhantering

Abstract Window Tool AWT

javax.swing-paketet över 250 olika grafiska komponenter

Händelshantering java.awt.event KeyListener MouseListener keyPressed(KeyEvent k){} keyReleased(KeyEvent k){} keyTyped(KeyEvent k){} mouseClicked(MouseEvent e) mouseEntered(MouseEvent e) mouseExited(MouseEvent e) mousePressed(MouseEvent e) mouseReleased(MouseEvent e)

AbstractWindow MyWindow AbstractWindow är definerad ”abstract”, d.v.s. ”nästan färdig”…  •MyWindow ärver allt från AbstractWindow. •buttonPressed(int id) måste skapas! •nya metoder kan också skapas

AbstractWindow MyWindowStarter