A-körkortsklasserna 2013 Körkort Fordon Åldersgräns Övningskörning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Hemtjänst.
Advertisements

GÄDDSLAGET 2014 LANDSKRONA GK Gäddslaget 2014 Onsdagen den 14/5 är det dags att borsta av klubborna och putsa skorna, året gäddslag spelas.
Taltidningen 2.0 På god väg mot inkluderande dagstidningar
NY SIU-ANPASSAD TÄVLINGSSTRUKTUR Flickserier i Stockholms distrikt
Strategidagarna den 6 februari 2013 Hur kan tillträdet till fjärrvärmenäten regleras? Göran Heldesten.
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
Nytt avtal - AB, Allmänna bestämmelser med SKL / Pacta
Ett socialdemokratiskt arbetsgivarlöfte med sikte på årsskiftet 2013/2014.
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet,
Är du i bil-bytar tankar?
Miljödepartementet Framtidsjobb & stärkt konkurrenskraft för dem som bidrar till giftfri vardag? Lena Ek, Fores, nov 2013.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Kort om | Skydd. Skyddens uppgift är att minimera effekten den anslags energi som uppstår vid en omkullkörning. Dvs. absorbera så mycket energi som möjligt.
IT-Café - Vårprogram 2013 Här är närmaste övningarna Månd 25 februari kl Enkel dokumenthantering I Ordbehandling och kalkyl (med ex Word och Excel.
The Ubiquitous Interactor Mobila tjänster med flera användargränssnitt.
Loopen Budgetsystem i tiden.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Hendia Syd AB Rickard.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
JoME-tenta Kortfattade svarsförslag (För full poäng krävs i regel mer utförliga svar!)
Projekt Omdesign LUNET. eduroam & The Cloud Det svenska universitetsnätet SUNET har tecknat avtal med The Cloud om att eduroam-access ska bli möjlig även.
Ekolle hösten 2013 TEMA: Vatten
Kurser i tyska. 2 Kursutbud Tyska läsåret se:  Att kommunicera på tyska (ht2011)  Nybörjarkurs.
Välkommen till PowerPoint
Motorcyklisters hastigheter
Ordning och reda 1 Okular, filter och andra tillbehör har jag samlat i en hjulförsedd väska. Den blir ganska tung men är ändå lätthanterlig. Väskan finns.
Tekniskrapport Av Alva & Ludvig.
Säker vård alla gånger Pusselbit 9 - Vårdprevention jan okt Hela landstinget i Jönköpings län 2.Jämförelse sjukhus 3.Länssjukhuset Ryhov.
Paris-klassifikationen PIBD
Visionsarbete Högskolebiblioteket MDH
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
HEJ!.
Styrning av solskydd med VESTAMATIC May 2011.
1 © Copyright 2013 Fortinet Inc. All rights reserved. Nät och säkerhersdesign, Content distribution Nils von Greyerz Systems Engineer, Fortinet
ECE-skolans utvecklingsplan några nedslag med fokus på KTHB Avdelningsmöte KTHB 24 september 2013.
Jessica Åström – Ungdomsombud Umeå kommun Jessica Åström – Ungdomsombud Jämlikhetsfrågor Umeå kommun Jobbar över flera förvaltningar För och Grundskolan,
ElinAnnebäckSaraGottschalkMiaNyströmMartinaRosellMariaSiverbäckJuhoViitasaloAnnaÅberg.
Atombomb.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Lync på trådlösa nät Martin Lidholm Partner - UClarity Konsten att lyckas med röst på trådlösa nät.
Utalarmering och förstärkningsresurser
Simon Falck rAps användardagar, Oktober, (24) Internationella Statistikdatabaser och Tekniska finesser rAps användardagar 22 Oktober, 2009.
Föräldramöte 25 september. Mötesprogram Vision Rolig fakta! Vad vi erbjudit under 2012 Träningsgrupper 2012 Organisationen 2012 Hemsidan Närmaste tiden.
Databas.
Återblick. Vad är en databas? ”En samling information som är organiserad på ett sådant sätt att det är lätt att söka efter och hämta enskilda bitar information”
Kriminalunderrättelsetjänsten Polisområde Malmö
Fyra nedslag i den (nya) publikationsekonomin Peter Sjögårde Bibliometrisk analytiker KTH Ordförande Arbetsgruppen för Bibliometri inom SUHF
Access 1 ITDA 2 Kurs Namn Klass Betyg En elev (namn) kommer att läsa många kurser och få ett betyg i varje kurs. Försök modellera om till funktionella.
Träningsplanering 2013/ /02/03. Prel. lägerplanering Läger 1: Juvas Läger 2: Stubaier Läger 3: Läger 4: Läger 5:
Delarna i en Access-databas
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
Varför har Anna eller Per ett hjälpmedel?
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
© CGI Group Inc Security roles – genomgång AXUG Anna Ryding, Business Consultant, Microsoft Dynamics AX
Satsadverbial Du måste alltid tänka på satsadverbialen när du läser, lyssnar, skriver och talar! Satsadverbial är viktiga eftersom de ändrar meningens.
Lärobok ”Utkik, religion”
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Kommande förordningar som kan kräva ändring av viss lagstiftning
max >…< >-<
Undersökningsperiod: >
IT Databas Göran Wiréen
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Hur utvecklar vi vårt brukar- och kundfokus
Databas.
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Det pedagogiska fritidshemsrummet på Östbergaskolan
Presentationens avskrift:

A-körkortsklasserna 2013 Körkort Fordon Åldersgräns Övningskörning Stegvis access A1 (lätt MC) 2-hjulig MC, <125 kubik, maxeffekt 11 kW, vikt/effektförhållande under 0,1 kW/kg, eller 3-hjulig MC, maxeffekt 15 kW 16 år 15 år och 9 månader   A2 (mellanklass) 2-hjulig MC, maxeffekt 35 kW, vikt/effektförhållande max 0,2 kW/kg, får endast strypas från max dubbla effekten, eller 3-hjulig MC, maxeffekt 15 kW 18 år 17 år och 6 månader Efter 2 år= körprov och därefter A A (tung MC) 2- och 3-hjulig MC, oavsett effekt och volym 24 år (20 år) 23 år (19 år och 6 månader om du har A2)

Konsekvenser Ökade kostnader, främst för ungdomar Krångligt har blivit krångligare Tre prov har blivit fyra prov + obligatorisk riskutbildning Steg 1 och Steg 2 Krav på provfordon ska ändras – drabbar främst kvinnor och kortväxta Avslag för privat övningskörning p g a olika A-klasser En motorcyklist är mogen först vid 24 – en bilist vid 18 Andelen dödade utan körkort ökar Liten risk för upptäckt = ökad olovlig körning

Svårare för kvinnor att få MC-kort Har vi verkligen ett könsneutralt körprov på MC?

SMC vill: Ha ett nytt körkortsdirektiv snarast! Ha en bra grundutbildning för MC, baserad på MC Premiera stegvis access -slopa prov mellan varje klass Inga krav på tre identiska prov Godkänn all A-behörighet som grund för handledning Sänk avgiften för körprov, Sverige dyrast i EU! Skillnad A = 1650(x 3) B= 800 Hyra provfordon A= 1000 (x3) B=400 Slopa moms på körkortsutbildning

SMC-för motorcyklisternas talan i 50 år Bildades 1963 65 000 medlemmar, 21 distrikt, 400 klubbar Tusentals förtroendevalda SMC School: 15 000 kursplatser i år SMC Travel: Resor i hela världen SMC Club: aktiviteter året om i hela landet Kärnvärden: gemenskap, ansvar, kärlek till motorcykeln

Snabbfakta om MC i Sverige 307 000 MC i trafik, ca 270 000 ägare Nyregistrerade MC minskar – fler mc i trafik Från 60 till 30 dödade 2007-2012 Antalet nya körkortstagare minskat 2004 -2011, svag ökning Allt färre kvinnor och ungdomar tar körkort MC-ägarna är 52,2 år och kör cirka 300 mil/år En stark gemenskap Säkerhetsmedvetna

Det är inte farligt att köra MC! 2007 – 60 dödade. 2012 – 30 dödade Att köra motorcykel kommer aldrig att bli riskfritt. Men, det betyder inte att motorcyklister inte är säkerhetsmedvetna! 15 000 kursplatser i SMC School SMC attitydpåverkan Äldre förare med lång erfarenhet Färre nya körkortstagare

Aktuell fråga 1- synbarhet och uppmärksamhet

Fakta om problemet Bra att regler för vårdslöshet skärps Tillfällig ouppmärksamhet som dödar är tyvärr ingen grund för att döma trafikanter Motorcyklister dör i krockar, främst p g a vänstersvängande bilister Få bilister döms för vårdslöshet, vissa åtalas inte alls Högre straff för fortkörning än att döda en trafikant Viktigt med fokus på frågan- kampanjer och information

Infrastruktur och MC Motorcyklar finns med men det är långt kvar Krav och riktlinjer för MC saknas, t ex då det gäller räcken Fortfarande väljs det dyraste och farligaste räcket- vajer! Första underglidningsskydden uppe! Fortfarande saknas MC och moped i över- gripande transportplanering, t ex framkomlighetsstrategi för Stockholm Fortfarande brister i underhåll - 10 % av alla MC-olyckor beror på bristande friktion (sopning och skyltning)

35 % som dog på MC saknade körkort!

Tack för ordet! Kontakta oss i alla frågor som rör Sveriges motorcyklister! www.svmc.se Generalsekreterare: Jesper Christensen MC-politiska frågor: Maria Nordqvist