Ordersvar till Skanskas e-handelsverktyg För leverantörer som använder e-mail (MOR – mail order response) som ordermetod
Ordersvar: Accepterad Order accepterad IBX Orderstatus Skanska Leverantör Inköpsorder Ordersvar: Accepterad Väntar på svar Order accepterad
Ordersvar: Accepterad Order avvisad IBX Skanska Leverantör Inköpsorder Ordersvar: Avvisad Orderstatus Väntar på svar Order avvisad Ändringsorder Ordersvar: Accepterad Order accepterad
Leverantören får ett e-mail med bifogad inköpsorder samt en webblänk till en ordersvarsapplikation (se exempel nedan)
Den bifogade inköpsordern innehåller orderinformation så som produktnamn, beställd volym, önskat leveransdatum, leveransadress och så vidare.
Möjligt att skicka kommentar till köparen i ordersvaret. Ordersvarsapplikation - leverantören kan antingen acceptera eller avvisa hela ordern OBS! Leverantören kan skicka ordersvar för samma order flera gånger – genom att nå ordersvarsapplikationen via ordermailet. Orderstatus uppdateras då automatiskt i e-handelssystemet och köparen aviseras. Möjligt att skicka kommentar till köparen i ordersvaret.
Bekräftelse på att ordern blivit accepterad och att ordersvaret skickats till köparen
Bekräftelse på att ordern blivit avvisad och att ordersvaret skickats till köparen
Rutin för när enbart delar av en order kan accepteras (dvs Rutin för när enbart delar av en order kan accepteras (dvs. när inte hela ordern kan accepteras): När en leverantör inte kan acceptera en hel order, utan enbart delar av ordern, ska leverantören göra följande: Avvisa hela ordern Kontakta köparen på Skanska per telefon (se kontaktinformation på ordern) Köparen på Skanska kan då välja att skicka en ändringsorder enligt den rekommendation som leverantören gett. Ändringsordern ska då hanteras som en vanlig order och ordersvar ska skickas av leverantören.
Skanska Sveriges krav gällande ordersvar Leverantör ska skicka ordersvar via IBX för alla order som skickas via IBX Ordersvar ska skickas inom 24 timmar, om inget annat anges i ramavtalet Om uppdatering av ordersvar sker efter 24 timmar ska beställaren även informeras per telefon. I ordersvar ska framgå vad som ska levereras, hur mycket samt när det ska levereras. Undantaget är produkt- och tjänstetyper där omfattning av leverans ännu inte är klarlagd inom 24 timmar – då ska ordersvaret som skickas inom 24 timmar innehålla så omfattande information som möjligt samt uppdaterat ordersvar skickas så snart omfattning på leverans är klarlagd
Support För ytterligare frågor kring ordersvar kan leverantören kontakta IBX: IBX Service Desk E-mail: support@ibxgroup.com Telefon: +46 8 5030 4216