Ny teknik för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kraven på provtagnings plan finns i 20§ NFS 2004:10
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Min läsportfolie.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Medarbetareinformation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Ny teknik för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter Gustaf Öqvist Seimyr

0 % Andel vetenskapligt utvärderade test på svenska

5 % Andel vetenskapligt utvärderade test på andra språk

Träffsäkerhet rapporterad för test 70 % Träffsäkerhet rapporterad för test på andra språk

Träffsäkerhet rapporterad för 95 % Träffsäkerhet rapporterad för vår metod

100 % Möjligt genom unik Svensk forskning

Ögonrörelser

Maskininlärning Träning Testning p1, p2, p3, ... pn, ? Ögonrörelse-inspelningar p1, p2, p3, ...pn, Klass Träning Maskin-inlärnings-algoritm Testning Ny ögonrörelse-inspelning p1, p2, p3, ... pn, ? Klassificerare Klass-prediktion Parameterextraktion + facit Parameterextraktion - facit

Resultat På materialet från Kronoberg (HR = 97, LR = 88) var noggrannheten 95.6 % (± 4.5) Sensitivtiteten var 95.5 % och specificiteten var 95.7 %

Förutsättningar Metoden säger ingenting om vad svårigheterna med läsningen beror på – Vad vi tittar efter är hur det yttrar sig Metoden är träffsäker på att upptäcka och utesluta läs- och skrivsvårigheter – Kan bero på annat än dyslexi Metoden kan fungera för screening men inte diagnos – De som hittas måste följas upp så att rätt insatser sätts in

Utvecklingsprojekt Målet var är att utvärdera metoden samt att utveckla ett screeningförfarande som fungerar i skolan Under projektet avsåg vi att med ett års mellanrum screena samtliga elever i årkurs 1-3 i Järfälla och Trosa kommun Resultaten följs upp tillsammans med skola, lärare, specialpedagoger och skolpsykolog

Tidsplan

Screening Började med ett informationsmöte på skolan med kontaktperson och lärare Innan screeningen fick föräldrarna ge sitt medgivande till deltagande – även barnen tillfrågades Innan testet träffade vi klassen, presenterade vad vi gör samt gjorde tecken- och ordkedjor med alla

System

Snabb benämning

Läsning

Påhittade ord

Riktiga ord

Genomförande 2015 2016 Totalt Skolor 14 21 35 Barn 1 923 2 916 4 839   2015 2016 Totalt Skolor 14 21 35 Barn 1 923 2 916 4 839 Samtycke 1 596 (83 %) 2 187 (75 %) 3 783 (78 %) Deltagande 1 461 (76 %) 1 983 (68 %) 3 444 (71 %)

Referensvärde = (Ordkedjorz + Nonordz + Ordz - RANz) / nz Analys Referensvärde = (Ordkedjorz + Nonordz + Ordz - RANz) / nz

Redovisning

Resultat Elever Risk Sens. Spec. Träff. Åk 1 860 9.8 % 84.4 % 87.3 % 85.9 % Åk 2 910 10.1 % 86.2 % 90.3 % 88.3 % Åk 3 956 82.9 % 84.6 % Samtliga 2 726 9.9 % 84.5 % 87.9 %

Översikt

Översikt

Objektivt och systematiskt

Det tar 2 minuter per elev

Fungerar redan från första klass

Vetenskapligt utvärderat

Praktiskt användbart i skolan 5089 Praktiskt användbart i skolan

Utmärkelser Svenska dagbladet och Carnegies pris för Framtidens entreprenör Microsofts pris för Best cloud solution Vinnare i EdTech startup award 2016

Referenser

Samarbetspartners

Tack Marianne Bernadotte Centrum Ulla och Ingemar Dahlbergs Stiftelse VINNOVA Stiftelsen Promobilia Läsutveckling Kronoberg