Ny teknik för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter Gustaf Öqvist Seimyr
0 % Andel vetenskapligt utvärderade test på svenska
5 % Andel vetenskapligt utvärderade test på andra språk
Träffsäkerhet rapporterad för test 70 % Träffsäkerhet rapporterad för test på andra språk
Träffsäkerhet rapporterad för 95 % Träffsäkerhet rapporterad för vår metod
100 % Möjligt genom unik Svensk forskning
Ögonrörelser
Maskininlärning Träning Testning p1, p2, p3, ... pn, ? Ögonrörelse-inspelningar p1, p2, p3, ...pn, Klass Träning Maskin-inlärnings-algoritm Testning Ny ögonrörelse-inspelning p1, p2, p3, ... pn, ? Klassificerare Klass-prediktion Parameterextraktion + facit Parameterextraktion - facit
Resultat På materialet från Kronoberg (HR = 97, LR = 88) var noggrannheten 95.6 % (± 4.5) Sensitivtiteten var 95.5 % och specificiteten var 95.7 %
Förutsättningar Metoden säger ingenting om vad svårigheterna med läsningen beror på – Vad vi tittar efter är hur det yttrar sig Metoden är träffsäker på att upptäcka och utesluta läs- och skrivsvårigheter – Kan bero på annat än dyslexi Metoden kan fungera för screening men inte diagnos – De som hittas måste följas upp så att rätt insatser sätts in
Utvecklingsprojekt Målet var är att utvärdera metoden samt att utveckla ett screeningförfarande som fungerar i skolan Under projektet avsåg vi att med ett års mellanrum screena samtliga elever i årkurs 1-3 i Järfälla och Trosa kommun Resultaten följs upp tillsammans med skola, lärare, specialpedagoger och skolpsykolog
Tidsplan
Screening Började med ett informationsmöte på skolan med kontaktperson och lärare Innan screeningen fick föräldrarna ge sitt medgivande till deltagande – även barnen tillfrågades Innan testet träffade vi klassen, presenterade vad vi gör samt gjorde tecken- och ordkedjor med alla
System
Snabb benämning
Läsning
Påhittade ord
Riktiga ord
Genomförande 2015 2016 Totalt Skolor 14 21 35 Barn 1 923 2 916 4 839 2015 2016 Totalt Skolor 14 21 35 Barn 1 923 2 916 4 839 Samtycke 1 596 (83 %) 2 187 (75 %) 3 783 (78 %) Deltagande 1 461 (76 %) 1 983 (68 %) 3 444 (71 %)
Referensvärde = (Ordkedjorz + Nonordz + Ordz - RANz) / nz Analys Referensvärde = (Ordkedjorz + Nonordz + Ordz - RANz) / nz
Redovisning
Resultat Elever Risk Sens. Spec. Träff. Åk 1 860 9.8 % 84.4 % 87.3 % 85.9 % Åk 2 910 10.1 % 86.2 % 90.3 % 88.3 % Åk 3 956 82.9 % 84.6 % Samtliga 2 726 9.9 % 84.5 % 87.9 %
Översikt
Översikt
Objektivt och systematiskt
Det tar 2 minuter per elev
Fungerar redan från första klass
Vetenskapligt utvärderat
Praktiskt användbart i skolan 5089 Praktiskt användbart i skolan
Utmärkelser Svenska dagbladet och Carnegies pris för Framtidens entreprenör Microsofts pris för Best cloud solution Vinnare i EdTech startup award 2016
Referenser
Samarbetspartners
Tack Marianne Bernadotte Centrum Ulla och Ingemar Dahlbergs Stiftelse VINNOVA Stiftelsen Promobilia Läsutveckling Kronoberg