Digitala tal och Boolesk algebra

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Advertisements

Text och bild från wikipedia
Matematik.
William Sandqvist Booles Algebra Genom att representera logiska uttryck på matematisk form, där sammanfognings-orden OR och AND motsvarade.
William Sandqvist Booles Algebra Genom att representera logiska uttryck på matematisk form, där sammanfognings-orden OR och AND motsvarade.
EDA Digital och Datorteknik
De fundamentala datatyperna
William Sandqvist Maurice Karnaugh Karnaugh-diagrammet gör det enkelt att minimera Boolska uttryck! William Sandqvist
Operatorer.
Grundläggande programmering
Text och bild från wikipedia
Algebraiska uttryck Matematik 1.
Pekare och speciell programstruktur i inbyggda system
Från binära till hexadecimala
EDA Digital och Datorteknik
Digitalteknik 7.5 hp distans: 5.1 Generella sekvenskretsar 5.1.1
Föreläsning 2: Grundläggande informationsteori
EDA Digital och Datorteknik
Matematik A - Introduktion
Internet A Javaskript.
Grundläggande programmering
Styrteknik: Grundläggande logiska funktioner D2:1
Bråk Text och bild från wikipedia. Vad är bråk 1/3 5/8 1/27 3 _
Den Digitala Logiska Nivån och Datarepresentation
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
William Sandqvist Binärkod och Graykod 7 Bitars Kodskiva för avkodning av vridningsvinkel. Skivans vridnings-vinkel finns tryckt som binära.
Digitalteknik 7.5 hp distans: 4.6 Adderare 4.45 Adderare Addition av två tal innebär att samma förfarande upprepas för varje position i talet. För varje.
Digitalitet.
DIGITAL DESIGN INLEDNING Allmänt och kursens hemsidor Analogt och digitalt Booleska variabler Binära tal Positiv och negativ logik (Aktiv hög och låg logik)
Digitalteknik 7.5 hp distans: 6.3 nMOS-inverteraren 6:2.1 nMOS-inverterare med passiv pull-up nMOS innehåller enbart nMOS-transistorer OBS vid låg utgång.
MATMAT01b1 ATT KUNNA TILL PROV 1.
William Sandqvist IS1500 Datorteknik William Sandqvist
Styrteknik: Boolesk algebra D1:1
Satslogik, forts. DAA701/716 Leif Grönqvist 5:e mars, 2003.
1 Föreläsning2 Operativsystem. 2 Talsystem Decimal (bas 10): 0,1,2,…,8,9 Binär talsystem (bas 2): endast 1 och 0 Hexadecimal talsystem (bas 16): 0,1,…9,A,…,E,F.
William Sandqvist Binärkod och Graykod 7 Bitars Kodskiva för avkodning av vridningsvinkel. Skivans vridnings-vinkel finns tryckt som binära.
F2 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Kommentarer Allt mellan /* och */ Varje kommentar byts ut mot en blank av kompilatorn /* Exempel på uttryck, tilldelningsoperatorn.
Digitalteknik 7.5 hp distans: Talsystem och koder 1.3.1
Föreläsning2 Operativsystem.
© Anders Broberg, Lena Kallin Westin, 2007 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 14.
Kronljusströmställaren 0, 1, 2, 3
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Kronljusströmställaren 0, 1, 2, 3
Shannon dekomposition
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
Anders Sjögren Programmering i ANSI-C Ett första program för att se vart vi ska...
Att räkna med bokstäver
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Nätverk – optisk fiber Störningsfri Avlyssningssäker Snabb överföring Klarar långa avstånd Dyr Ömtålig.
Aritmetik - tal. Delbarhet Ett tal är delbart med ett annat om kvoten blir ett heltal Alla jämna tal är delbara med 2 Alla tal var siffersumman är delbart.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Lite matterepetition Räknesätten, bråk, förkorta, parenteser
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Aritmetik 6
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Aritmetik & algebra Geometri & bevis Förändring & procent Funktioner
Datalängd och datatyper
GRNMATC – KAP 6 NEGATIVA TAL.
Kombinatoriska byggblock
Digitalteknik 3p - Kombinatoriska Byggblock
Digitalteknik 3p - Sekvenskretsar
Introduktion till kursen Digitalteknik 3p
Digitalteknik 3p - Kombinatorisk logik
Kombinatoriska byggblock
Kombinatoriska byggblock
Digitalteknik 3p - Kombinatoriska Byggblock
Digitalteknik 3p - Kombinatorisk logik
Digitalteknik 3p - Kombinatorisk logik
Digitalteknik 3p - Kombinatoriska Byggblock
Z 1.3 Räkna med negativa tal
Presentationens avskrift:

Digitala tal och Boolesk algebra Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Digitala tal och Boolesk algebra Innehåll Talsystem och koder Aritmetik för binära tal Grundläggande logiska operationer Logiska grindar Definitioner i Boolesk algebra Räknelagar BO

Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Binära talsystemet Binärt Positionssystem Två symboler används, B = { 0, 1 } Binära tal gör det lätt att bygga elektronik baserade på elektroniska omkopplare En algebra utvecklad av Boole gör det lätt att hantera logiska uttryck baserade på binära tal BO

Positionsbaserade talsystem Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Positionsbaserade talsystem Ett generellt positionsbaserat talsystem med basen b BO

Representera positiva heltal Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Representera positiva heltal För positiva heltal: ex., Decimalt tal BO

Representera positiva heltal Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Representera positiva heltal exempel, Binärt tal (basen 2) BO

Representera delar av heltal (eng. Fraction) Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Representera delar av heltal (eng. Fraction) BO

Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Exempel på decimal tal Låt p = 3 (tre positioner till höger om decimalpunkten) BO

Exempel på Binära ”decimaltal”? Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Exempel på Binära ”decimaltal”? Låt p = 3 BO

Bas-konvertering Ett tal med basen b skrivs om som: En division av N0 med b ger: En division av N1 med b ger Resten = s0 = minst signifikanta siffran Resten = s1 = näst minst signifikanta siffran

Procedur for bas-konvertering Exempel: Omvandla 5710 till binärt tal kvot rest Minst signifikanta biten (eng. Least Significant Bit) Svar: 5710 = 1110012 57 / 2 = 28 1 28 / 2 = 14 0 14 / 2 = 7 0 7 / 2 = 3 1 3 / 2 = 1 1 Mest signifikanta biten (eng. Most Significant Bit) 1 / 2 = 0 1

Att tänka på vid omvandling Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Att tänka på vid omvandling Syftet med binär representation är att erhålla tal i ett format som passar digital logik Ju större noggrannhet ett binärt tal har desto fler bitar krävs  mer digitala kretsar Alla tal i en bas kan INTE representeras exakt i en annan bas (avrundningsfel) BO

Binära, Oktala och Hexadecimala tal Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Binära, Oktala och Hexadecimala tal Det är lätt att konvertera binära tal till andra, mer lättarbetade format genom att gruppera bitar tillsammans och sedan konvertera till lämplig bas Oktala tal S={ 0, 1, ... , 7 }, basen = 8 3-bits grupper Hexadecimal S={ 0, ... , 9, A, B, C, D, E, F }, basen = 16 4-bits grupper BO

Exempel: Binär till Oktal omvandling Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Exempel: Binär till Oktal omvandling BO

Exempel: Binär till hexadecimal Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Exempel: Binär till hexadecimal BO

Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Viktade koder Godtycklig vikt kan tilldelas varje position Binary Coded Decimal (BCD) 8, 4, 2, 1 exempel, 1001 = 8 + _ + _ + 1 = 9 Alla kodord används inte Enbart 010-910 används Ej 1010-1510 BO

Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Icke-viktade koder Cykliska På varandra följande kodord skiljer sig åt med endast en bit och det gäller också då de ”slår runt” Gray Code är den vanligaste BO

Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Gray kod Fördelar Enkelt att konstruera för vilket antal bitar som helst Cyklisk Unik BO

Digitalteknik 3p - Boolesk algebra 3-bitars Gray kod Ordning Kodord 0 0 0 0 1 0 0 1 2 0 1 1 3 0 1 0 4 1 1 0 5 1 1 1 6 1 0 1 7 1 0 0 BO

Alfanumeriska koder Alfanumeriska koder representerar både Decimala siffersymboler 0 - 9 Alfabetets tecken A – Z, a – z Övriga skrivbara tecken T.ex: %, &, ?, *, @ Styrsymboler Blanksteg, ny rad, etc. Standardkoder: ASCII, EBCDIC, etc.

ASCII ASCII kodning American Standard Code for Information Interchange ASCII-tabell Ger hexadecimal kod Rad: minst signifikanta positionen Kolumn: mest signifikanta positionen Exempel: ASCII(’C’) = 4316

Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Negativa tal teckenbit Biten längst till vänster representerar talets tecken 1 negativt 0 positivt Bitarna till höger om teckenbiten är storleken på talet S ... q-bitar som representerar storleken BO

Exempel: tal med teckenbit Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Exempel: tal med teckenbit 2 koder för noll Skiftning Ger ej mult/div med 2, Tar ej hänsyn till tecknet BO

Två-komplement Två-komplement representation För ett n-bitars tal är värdet för MSB -2n-1 (istället för +2n-1 ) Övriga bitars värde är samma som för positiva tal Regler för att utföra två-komplement Invertera samtliga bitar i talet Addera 1 till talet Exempel: Bilda två-komplement till 8-bitars talet 000100012 (=1710) 00010001 11101110 + 1 11101111 = -1710

Två-komplement – 3-bitars tal Digitalteknik 3p - Boolesk algebra Två-komplement – 3-bitars tal En kod för noll BO

Addition och subtraktion Exempel: 3 + 2 = ? 7 - 1 = ? 0011 0010 0101 = 510 0111 1111 1 0110 = 610 -1 - 3 = ? 2 - 3 = ? 1111 1101 1 1100 = -410 0010 1101 1111 = -110

Multiplikation/Division med 2 Skifta det binära talet ett steg vänster Skifta det binära talet ett steg höger 1 = +2 1 = -2 1 = +4 1 = -4 1 = +4 1 = -4 1 = +2 1 = -2

Boolesk Algebra Historik George Boole (1815-1864), en engelsk matematiker visade att logik kan uttryckas som algebraiska ekvationer. Han gav upphov till vad vi kallar Boolesk algebra. (1854: An Investigation of the Laws of Thought, on Which Are Founded the Mathematical Theories of Logic and Probabilities) Används idag inom matematik, informationsteori, switching algebra, grafteori, datorvetenskap och artificiell intelligens. Edward Huntington: (1874-1952), en amerikansk matematiker som gav Boolesk algebra sina axiom. Claude Shannon (1916-2001), en amerikansk matematiker som beskrev informationens minsta beståndsdel som 0 eller 1. Han myntade begreppet ’bit’. Han lade grunden till informationsteorin som har haft avgörande betydelse för utvecklingen av kommunikationssystem.

Boolesk Algebra – Definitioner Konstanter 0 (Falsk) 1 (Sann) Operationer + (ELLER) · (OCH) ’ (ICKE) Axiom 0 + 0 = 0 1 · 1 = 1 1 + 1 = 1 0 · 0 = 0 0 + 1 = 1 + 0 = 1 1 · 0 = 0 · 1 = 0 0’ = 1 1’ = 0

Räknelagar för en variabel x + x = x x · x = x x + x’ = 1 x · x’ = 0 x + 1 = 1 x · 0 = 0 x + 0 = x x · 1 = x (x’)’ = x Dessa räknelagar kan enkelt visas utifrån axiomen.

Räknelagar för flera variabler Associativa lagar x + (y + z) = (x + y) + z x·(y·z) = (x·y)·z Kommutativa lagar x + y = y + x x·y = y·x Distributiva lagar x·(y + z) = x·y + x·z x + y·z = (x + y)·(x + z)

Räknelagar för flera variabler x + x·y = x ·(1 + y) = x ·1 = x absorptionslagar x + x·y = x x·(x + y) = x x·(x + y) = x·x + x·y = x + x·y = x·(1 + y) = x ·1 = x Concensuslagen x·y + x’·z = x·y + x’·z + y·z Augustus de Morgan De Morgans lag (x + y)’ = x’ · y’ (x·y)’ = x’ + y’ x + y = x·y x·y = x + y

Grundläggande logiska operationer Namn/operator Symbol Funktion Logisk operation X Y Z 0 0 0 0 1 0 1 0 0 1 1 1 Z = X • Y OCH, eng. AND . X Y Z 0 0 0 0 1 1 1 0 1 1 1 1 Z = X + Y ELLER, eng. OR + ICKE, eng. NOT ’ X Z 0 1 1 0 Z = X’ Z

Grundläggande logiska operationer Namn/operator Symbol Funktion Logisk operation X Y Z 0 0 1 0 1 1 1 0 1 1 1 0 Z = X • Y Z = (X • Y)’ NAND X Y Z 0 0 1 0 1 0 1 0 0 1 1 0 Z = X + Y Z = (X + Y)’ NOR XOR  X Y Z 0 0 0 0 1 1 1 0 1 1 1 0 Z = X  Y

SLUT på Föreläsning 1 Innehåll Talsystem och koder Aritmetik för binära tal Grundläggande logiska operationer Logiska grindar Definitioner i Boolesk algebra Räknelagar