Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Högsboskolan, G-verksamheten - Åk Göteborgs Stad.
Advertisements

Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Svenska Balettskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Skårsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hjuviksgården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lillekärrskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Karl Johansskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Nya Lundenskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lerlyckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Askims Montessoriskola - Åk F-3 - Göteborgs Stad.
Sjumilaskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kungsladugårdsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Assaredsskolan - Åk Göteborgs Stad
Trollängsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Centrum - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Flatåsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bärbyskolan F-6 - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Gärdsmosseskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Sisjöskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björkåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björsaredsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nya Långedragsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Centrina - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bräckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lövgärdesskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Flatåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Svartedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Amhultsgården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hammarkullsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Ramsdalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lindåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kärraskolan - Åk Göteborgs Stad
Skinteboskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Solbackeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lerlyckeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Montessoriskolan Centrum - Åk Göteborgs Stad.
Gamla Långedragskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Bjurslättsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hjällboskolan - Åk Göteborgs Stad
Skogomeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Talldungeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Österöd - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Tångenskolan F-6 - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lillebyn - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kålltorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nytorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Donsö - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Bergums skola - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Hultskolan - Åk Göteborgs Stad
Västra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Enkät i gymnasieskolan 2015
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Enkät i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Rapporten innehåller totalresultatet för elever i förskoleklass.
Rapporten innehåller totalresultatet.
Enkät i gymnasieskolan
Rapporten innehåller totalresultatet för elever i förskoleklass.
Brunnsboskolan - Åk Göteborgs Stad
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8. Enkät i grundskolan Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.

47% 80% 59% 46% 78% 62% Fakta om undersökningen En undersökning inom skolans område har genomförts våren 2010. Undersökningen är en totalundersökning i årskurserna 2, 5 och 8. Det är första gången som undersökningen genomförs i dessa årskurser. Tidigare har mätningen genomförts i årskurserna 3, 6 och 9. Urvalet är hämtat från stadens register BOSKO. Enkäten består av ett tjugotal påståenden på en femgradig instämmandeskala. Frågorna har utarbetats under hösten 2009 i en projektgrupp där personer från utbildningsförvaltningen och stadsledningskontoret deltagit. För att underlätta jämförelser med andra kommuner inom länet ingår de 5 gemensamma frågor som KSL (Kommunförbundet Stockholms län) föreslagit att kommunerna ska använda i sina undersökningar. Undersökningen är genomförd som webbenkät för elever i årskurs 5 och 8. Enkäten till årskurs 2 är riktad till föräldrar. Föräldrarna i årskurs 2 fick ett brev hemskickat och kunde välja om de ville svara på enkäten på papper eller som webbenkät. Det är första gången som enkäten genomförs som webbenkät i skolan. Tillvägagångssättet var följande; Ansvarig klasslärare/mentor fick ett klasslösenord av utsedd kontaktperson på varje skola. Klassläraren/mentorn bestämde tid för ifyllande. Enkäten kunde nås från stadens hemsida www.stockholm.se/grundskoleenkat Klassläraren gick in på stadens hemsida enligt ovanstående adress och kom sedan in på länken genom sitt unika klasslog-in som tillhandahållits av skolans kontaktperson. Alternativ 1 för ifyllande; Hade klassläraren tillgång till en dator i klassrummet gick klassläraren in på ovanstående adress och öppnar upp länken. Därefter kunde eleverna en efter en svara på enkäten. Alternativ 2: Fanns tillgång till datasal i skolan kunde flera elever samtidigt gå in och svara på enkäten enligt förfarandet ovan. På grund av låg svarsfrekvens, framförallt i årskurs 2, förlängdes svarsperioden till och med vecka 17 och en postal påminnelse gick ut till denna målgrupp. Den slutliga svarsfrekvensen redovisas i nedanstående tabell. Svarsfrekvens enkät i grundskolan Skolform Åk  2 Åk 5 Åk 8 Fristående 42% 71% 75% Kommunala 47% 80% 59% Totalt 46% 78% 62%

KUNSKAP

TRYGGHET

INFLYTANDE

ÖVRIGA FRÅGOR

Jämförelsevärden – Andel positiva svar KUNSKAP Fråga Åk 2 Åk 5 Åk 8 1. Jag får det stöd som han/hon behöver. 78 87 70 2. Jag vet vad jag behöver för att kunna nå målen i de olika ämnena. 79 80 66 3. Lärarna på mitt barn skola är bra på att undervisa. 84 90 4. Mina lärare är bra på att väcka mitt intresse och min lust att lära. 72 39 5. Mina lärare tror att jag kan lära mig olika saker. 88 92 Totalt 82 64 TRYGGHET 6. Jag känner mig trygg i skolan. 83 7. Jag kan arbeta utan att bli störd. 53 58 43 8. Vi har en bra stämning på skolan. 75 73 65 9. Jag har under detta läsår inte varit utsatt för slag, trakasserier eller blivit illa behandlad av andra elever i skolan. OBS! Här jämförs negativa värden (dvs. andel 1+2) 22 15 16 59 52 INFLYTANDE 10. Lärarna lyssnar och tar hänsyn till mina synpunkter. 60 11. Jag är nöjd med det inflytande som jag har över mitt skolarbete. 86 61 12. I utvecklingssamtalen pratar vi om vad jag gör bra och vad jag behöver förbättra på ett sätt som jag förstår. 89 93 81 68 ÖVRIGA FRÅGOR 13. Jag kan rekommendera min skola till en kompis. 74 14. Om jag skulle vilja byta skola så vet jag att det är möjligt. 85 71 15. Jag använder ofta dator i skolarbetet när jag är i skolan. 24 31

KSL-frågor åk 2

KSL-frågor åk 5

KSL-frågor åk 8

NKI – åk 2 Nationell jämförelse

NKI – åk 5 Nationell jämförelse

NKI – åk 8 Nationell jämförelse