Mer om repetionssatser och arrayer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Programmering B PHP Lektion 5 och 6
Advertisements

Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Frekvenstabell Frekvenstabell Skriv ett program som slumpar ett tärningskast n gånger. Programmet skall därefter skriva ut en frekvenstabell över observationerna.
Några allmänna räkneregler för sannolikheter
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
Malmö högskola Rolf Axelsson 2003/2004 DA7235, 4 poäng Fält som returvärde Sortera fält Söka i fält Tvådimensionella fält Fält och spelplan Föreläsning.
DA7351 Programmering 1 Fält och objekt Tvådimensionella fält Sortera fält Föreläsning 13.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet
Kap. 3 Derivator och Integraler
KONJUNKTURINSTITUTET
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 2
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Kapitel 2 Förändringshastigheter och derivator manada.se.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet mars-april 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Men kolla bildspelet vecka 18 först
Arbetsgrupp ”Hat och hot mot förtroendevalda”
VISBY IBKs FÖRENINGSTRÄD
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Växtekologisk orienteringskurs
Tularemi.
Inför avtalsrörelsen 2016 Lars Calmfors
Lagen om Energikartläggning i stora företag
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 3
Arbetsbeskrivning Sportkommittén
Dagens ämnen Matriser Räkneoperationer och räknelagar
Mellankrigstiden
Ledarutveckling över gränserna
Hur får vi fler att söka till Teknikcollege ?
Visit Karlskoga Degerfors
BYGDSAM Anundsjö Grundsunda BLT Nätra.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2016
Presentation av verksamhetsplan
Tränarutbildning Steg 1 Fysisk träning.
Marknadsutblick FEBruari 2017.
Föräldramöte P
Existentiella frågor i åldrandet
Mineraler Syftet Näringsämnen, deras uppbyggnad och funktioner i kroppen samt deras betydelse för människors hälsa. Hur olika tillagningsmetoder påverkar.
Pi ….
Välkomna!.
Sampers Användardag 21 sept 2016
TATA31 Linjär algebra Examinator, föreläsare: Ulf Janfalk
Kursens innehåll Ekonomin på kort sikt: IS-LM modellen
Kapitel 9: Elektricitet
Konsekvensanalys.
Landvetter IF 06.
Några källkritiska frågor att ställa i historia
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Göteborgs stad - Brudbergsskolan - Åk 2
Kap 1 Varför samhällsekonomi?
Kap 13 Den keynesianska synen
Andragradsekvationer
Tidigmodern tid Ca
Investera i tidiga insatser – är det värt pengarna?
Iteration – Repetitionssats - while
Föreläsning 11 – (MOS)-Fälteffekttransistor I
Handelspolitik – andra typer av handelshinder
Föreläsning 2 - Halvledare
Matematik 1C Tanja Hrnjez
KAP 5 – SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK
Kapitel 9 frekvensanalys.
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
Kurvor, derivator och integraler
TI-82/84.
Y 5.3 Kombinatorik Kombinationer
Övergripande processplan
Effektutvärdering av ROT-reformen Marcus Jernström
Föreningen Balans bildades 1997 av patienter och närstående för att ge gemenskap, stöd och tips om vägar till återhämtning. Balans vänder sig till: De.
Presentationens avskrift:

Mer om repetionssatser och arrayer Lektion 10 Mer om repetionssatser och arrayer

Fält (Arrayer, Vektorer) Om programmet ska hantera data av samma typ är det bra att lagra dessa i s k fält (arrayer, vektorer). Tänk er en bokhylla, där det på varje hyllplan ligger någonting (t ex ett heltal). int[] n = new int[5]; definierar och skapar ett tomt fält (innehåller 0) int[] n = {2, 2, 1, 9, 7}; definierar och skapar ett fält med värden Obs! Postitionerna i fältet är numrerade från 0, d v s första positionen har position 0, sista har n-1, där n är antalet element (platser) i fältet. n 2 2 1 9 7 n[0] n[1] n[2] n[3] n[4]

Fält (Arrayer ,Vektorer) Vill man ta reda på ett värde för en viss position: System.out.print(n[3]); eller lagra en position i en annan variabel: int temp = n[4]; Vill man ta reda på längden för ett fält: int l = n.length; n 2 2 1 9 7 n[0] n[1] n[2] n[3] n[4] temp 7 l 5

Uppgifter 2. Skriv ett program där användaren anger hur många gånger en tärning ska kastas. Resultatet läggs in i ett heltalsfält (array) beroende på vad tärningen visar. Därefter ska programmet skriva ut en tabell för hur resultatet blev: Hur många tärningskast ska göras: 10 Resultat: 1:or 2 2:or 1 3:or 1 4:or 2 5:or 2 6:or 1 int kast = (int)(Math.random()*6+1); slumpar ett tal mellan 1 och 6.

int[] tärning = new int[7]; System.out.print("Hur många tärningskast önskas? "); int antal = Keyboard.readInt(); for (int i = 1; i <= antal; i++) { int slump = (int)(Math.random()*6 + 1); tärning[slump]++; } System.out.println("Resultat: "); for (int i = 1; i < tärning.length; i++) { System.out.println("Antal "+i+":or\t"+tärning[i]);

Uppgifter 3. Lägg till en kolumn för den procentuella andelen från förra uppgiften. Hur många tärningskast ska göras: 10 Resultat: Antal % 1:or 2 20 2:or 1 10 3:or 1 10 4:or 2 20 5:or 2 20 6:or 1 20

int[] tärning = new int[7]; System.out.print("Hur många tärningskast önskas? "); int antal = Keyboard.readInt(); for (int i = 1; i <= antal; i++) { int slump = (int)(Math.random()*6 + 1); tärning[slump]++; } System.out.println("Resultat: "); System.out.println("\t\tAntal\t%"); for (int i = 1; i < tärning.length; i++) { double procent = (double)(tärning[i])/antal; System.out.print("Antal"+i+":or\t”); System.out.println(tärning[i]+"\t"+procent);

Lektionsövning Skriv ett program som ger utskriften nedan då det körs. Skapa en heltalsarray med plats för 5 heltal och låt användaren mata in heltal. Skriv in fem heltal Skriv tal nummer 0: 4 Skriv tal nummer 1: -4 Skriv tal nummer 2: 2 Skriv tal nummer 3: 0 Skriv tal nummer 4: 3 Tredje talet som du matade in var 2 Du matade in dessa tal: 4 -4 2 0 3 Baklänges: 3 0 2 -4 4

Uppgifter Ändra från Uppgift 3 så att summan av två tärningskast summeras och därefter registreras i statistiken. (Kast med två tärningar.) En körning med detta program skulle kunna ge det resultat som du ser i rutan: Kast med två tärningar Hur många kast önskas: 10000 Resultat Antal Antal Relativ prickar kast frekvens(%) 2 –or 278 2.8 3 –or 545 5.5 4 –or 815 8.1 5 –or 1114 11.1 6 –or 1366 13.7 7 –or 1654 16.5 8 –or 1416 14.2 9 –or 1138 11.4 10 –or 848 8.5 11 –or 545 5.5 12 –or 281 2.8

Uppgifter Skriv ett program som skapar en heltalsarray med plats för 6 heltal. Låt därefter användaren mata en heltal på alla platser i arrayen. Låt programmet räkna och skriva ut medelvärdet av de inmatade talen. Låt dessutom programmet skriva ut vilka av de inmatade talen som är störst respektive minst.