Fokusgruppundersökning vid ÅAB hösten 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:1 Olika metoder för kundundersökningar Skrivbordsundersökning: använder.
Advertisements

Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kommunikationskanaler som Webb & Facebook
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
”Full text only låter farlig, som en återvändsgränd” – användarundersökning av EDS på Malmö högskola Linda Trygg.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Synliggörandeprojektet i Laholm
Fokusgruppundersökning vid ÅAB hösten 2012
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2014?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hur kan biblioteket stöda genomströmningen vid Åbo Akademi?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Det kommunala varumärket Hur attraktiv är din kommun?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Religion Livsåskådning.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Fokusgruppundersökning vid ÅAB hösten 2011 Syfte: Att få respons på hur bibliotekets användare, i detta fall studerande, önskar att ÅAB skulle utveckla sina tjänster Målgrupp: Studerande vid Åbo Akademi Arbetsgrupp: Eva Costiander-Huldén, Christel Lindfors, Maria Lassén- Seger, Egil Gersow, Disa Svenskberg och Eva Höglund Metod: Fokusgruppdiskussioner à 2 timmar den 11, 12 och 13 oktober i CaféArt 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Fokusgruppundersökningsmetoden En kvalitativ metod inom samhällsvetenskaplig forskning Genomförs som gruppdiskussioner (6-12 deltagare) under begränsad tid Deltagarna får fritt diskutera vissa givna teman under ledning av en moderator Viktig fördel: gruppen SAMVERKAR 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo Deltagarna Deltagare till undersökningen rekryterades genom reklamblad (på anslagstavlor, i läsesalar och på lunchställen vid ÅA) samt via e-post och anslag på hemsidor och sociala medier 24 anmälde intresse, 17 deltog (i grupper om 5, 6 och 6 deltagare) 12 kvinnliga och 5 manliga studerande Representerade alla fakultetsområden Representerade allt från andra till sjunde årets studerande 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Genomförandet av fokusgruppsessionerna Tre gruppsessioner à två timmar den 11, 12 och 13 oktober i CaféArt Från arbetsgruppen deltog Cosi, Christel och Maria i två sessioner var och Eva i alla tre Rollerna som moderator, sekreterare och iakttagare växlade Moderatorn höll i trådarna och gav de frågor/teman som skulle diskuteras 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Diskussionsunderlaget Öppningsfråga Namn, ämne, studieår och hur du senast använde bibliotekets tjänster Introduktionsfråga Beskriv biblioteket och dess tjänster med en mening Övergångsfråga När var du senast nöjd respektive missnöjd med biblioteket? 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Diskussionsunderlaget Nyckelfrågor Var söker du information ? Om du behöver hjälp med informationssökning, till vem vänder du dig? Användarutbildning/Hur har du lärt dig söka information? Använder du Nelliportalen? Vilka sociala medier använder du och vilka önskar du att biblioteket var med i? Synpunkter på elektroniskt material och mobilservice Vad tycker du att är det viktigaste som biblioteket kan erbjuda? 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Diskussionsunderlaget Avslutande fråga Summering av diskussionen, är detta ok? Slutfrågorna Är det något annat som borde ha diskuterats? Hur upplevde ni sessionen? 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Sammanställning av diskussionsmaterialet De mest allmänna synpunkterna: Nelliportalen är svår att använda ÅAB:s system med campusbibliotek med olika system gör det svårt att hitta/låna böcker från andra bibliotek än det ”egna” Olika signa vållar huvudbry Informationen om biblioteket når inte de studerande, eftersom få orkar navigera på bibliotekets hemsida 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Sammanställning av diskussionsmaterialet Man drar sig för att fråga bibliotekarien om råd/man vet inte att man kan vända sig till dem för att få hjälp Undervisning i informationssökning borde fås i det skedet då man behöver den Biblioteket har bra utrymmen (läsesalar, grupputrymmen, Bibbacafé) och apparatur 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Beskriv biblioteket med en mening ”Biblioteket är en nervknut i informationssystemet och ett ställe att umgås på” ”Biblioteket är en funktion, en fysisk plats för information och en mötesyta” ”Biblioteket är ett redskap för studierna, här kan man hitta information och träffa vänner” 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

När var du senast nöjd respektive missnöjd med biblioteket Nöjd är man när man hittar det man söker. Missnöje finns bl a över de svåra söksystemen och olika lånetider vid olika bibliotek. ”Databaserna och söksystemen kunde vara mer användarvänliga” ”Vi är glada över att ÅAB har bra resurser och att ni hjälper oss att hitta i dem” 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Var söker du information Många använder Nelli, men konstaterar att det sällan ger ett tillfredsställande resultat En del använder främst Alma En del googlar En del använder andra bibliotek, så som Åbo universitetsbibliotek och Åbo stadsbibliotek 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Om du behöver hjälp med infosökning, till vem vänder du dig De flesta frågar läraren, äldre studerande och vänner. Tröskeln att gå till bibliotekarien är hög. ”Det skulle absolut behövas att någon från biblioteket skulle informera om databaser och informationssökning” ”Jag visste inte att man kan få personlig handledning i informationssökning” ”Skulle vara bra med obligatorisk infosökningskurs i kandskedet. Man borde få ämnesvis guidning i vilka databaser som är viktiga” ”Det känns att man upptar bibliotekariens viktiga tid om man frågar om hjälp” 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Användarutbildning/Hur har du lärt dig söka info Många nämnde introföreläsningen i informationssökning men påpekade att den kom i för tidigt skede av studierna En del hade gått informationssökningskurs i samband med skrivandet av kandidatuppsatsen ”Det borde finnas allmän info om databaserna på nätet” ”Jag skulle absolut vilja ha personlig handledning” ”Biblioteket kunde marknadsföra sin beredskap att ge hjälp” ”Användarutbildningen borde inkluderas i ämnesstudierna” 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Använder du Nelli ”Använder mest Nationalencyklopedin och MOT-ordböckerna” ”Jag har inte förstått att det finns hjälpfunktioner inbakade i Nelli” ”Jag tror inte ens att jag behöver Nelli” ”Jag känner mig lurad av Nelli och undviker att använda mig av den” 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo Sociala medier De flesta använder Facebook, några Twitter, Google+ och Google Reader De flesta tycker inte att biblioteket behöver vara närvarande i sociala medier Å andra sidan är det positivt att biblioteket följer sin tid Biblioteket kunde erbjuda de viktigaste av sina tjänster i sociala medier, men även försöka vara lättsam och sprittande där 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Sociala medier Förslag på inslag i sociala medier ”Bokrecensioner, intervjuer med och foton på bibliotekarier” ”Bör vara interaktivt, inte envägskommunikation” ”Fråga bibliotekarien-tjänst kunde förverkligas som en Alma på Facebook som man kan bli vän med och ställa frågor till” 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Synpunkter på elektroniskt material och mobilservice De flesta föredrar tryckta böcker framom e-böcker och läsplattor Många tyckte inte att det var så viktigt med mobilservice, men om den möjligheten fanns skulle det vara bra med textmeddelanden om att reserverade böcker anlänt samt påminnelser om försenade lån 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Vad tycker du är det viktigaste som biblioteket kan erbjuda De flesta nämnde de fysiska utrymmena och materialet. ”Utrymmena. Biblioteket är för många en arbetsplats, mitt kontor” ”Läsesalen och det fysiska, dvs att det funkar med kopiering och printrar” ”Bibbacaféet är viktigt och gör att man kan vistas i bibban hela dagen” ”En serviceminded personal, nu gömmer sig personalen ofta bakom lånedisken och hälsar inte ens” 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Deltagarnas konkreta förslag ”Boka bibliotekarie tjänst” ”Karta över var man hittar böckerna” ”Marknadsför bättre bibliotekets tjänster” ”24 timmars öppethållningstid i någon läsesal” 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Sammanfattning – deltagarnas åsikter Bibliotekets fysiska utrymmen fick lovord och ansågs även utgöra en av bibliotekets viktigaste funktioner Personlig och vänlig service uppskattas ÅAB har mycket material men det hittas inte alltid Mer hjälp i informationssökning och guider för databasanvändningen efterlyses Bättre marknadsföring, eftersom hemsidorna inte utnyttjas Nelliportalen svår De olika bibliotekssystemen skapar förvirring 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Sammanfattning – vad kan ÅAB göra Fortsättningsvis satsa på trivsamma utrymmen och modern apparatur Synliggöra personalen bättre, t ex med namnskyltar med texten ”Fråga mig” eller genom intervjuer på bloggen Strukturen med de olika systemen vid campusbiblioteken borde ses över Bättre marknadsföring av tjänster, t ex i Bullen, på Studentkårens hemsida och via dess e-postlistor samt med anslag i läsesalar Ökat samarbete med institutionerna -> skräddarsydda kurser i rätt skede av studierna Guider i tryckt och elektroniskt format för databassökning Omstrukturering av hemsidan eller utnyttjandet av andra plattformar, t ex sociala medier, för att lyfta fram det viktigaste 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Slutsatser om fokusgruppmetoden ÅAB-deltagarna ansåg att det var en givande metod: man fick höra spontana åsikter och fick en större förståelse för hur användarna tänker Metoden var bra också i marknadsföringssyfte: kort efter sessionerna blev endel deltagare vänner med ÅAB:s Facebook samt gjorde kommentarer på ÅAB:s blogg Studentdeltagarna tyckte att sessionerna var givande och prisade bibliotekets initiativ att vilja lyssna på sina användare 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo

Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo Framtiden Efter att ledningsgruppen tagit ställning till fokusgrupprapporten brainstormar vi tillsammans över vad vi kan göra för att bättre svara på användarnas behov och önskemål Fokusgruppundersökningen är en del i en utvecklingsprocess som är ständigt pågående: -> verkställa en del förbättringsförslag -> följa upp resultaten -> nya användarundersökningar efter en tid 18.9.2018 Åbo Akademis bibliotek - Domkyrkogatan 2-4 - 20500 Åbo