Spanska som skolämne Español como lengua extranjera en la enseñanza

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
¿Qué estás haciendo ahora mismo?
Advertisements

Los verbos reflexivos en español…
Pågående Gerundium Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
Ejercicios Traduce las frases. 1. Var har du varit på semestern? 2. Vad har du gjort? 3. Vem har du varit med? (Med vem har du varit?) 4. Vad gjorde (använd.
Spanska grammatik Av Hanna Valsjö.
Español 7 BIENVENIDOS.
Hur tänka och göra som processtödjare
Spanska grammatik Med Gustav och Lina.
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Spansk grammatiken Bestämd artikeln del 1.
En el restaurante Grupparbete (3 personer) Mål :
VERBOS Yo Jag Tú Du Él, ella, Usted Han, hon, Ni Nosotros –as Vi
Verbet att vara.
Imperfekt eller preteritum?
Un trabajo para la clase de español
Soy una profesora Arbeten obestämd och bestämd artikel obestämd och bestämd artikel.
LOS VERBOS Regulares.
Uttryck att du har ont i olika kroppsdelar (spanska!)
¡La Primavera ha llegado!
Retorik & Argumentation
Spanska som modernt språk Styrkor och svagheter – möjligheter och hot
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
GERUNDIUM Pág i t.b. 13 För att uttrycka en pågående handling använder man i spanskan gerundium. (motsvarande engelskans –ing form, t.ex. I’m singing)
Frågeorden ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?.
El futuro (framtid).
Un poco de gramática Grammatik.
SVENSKA ENTREPRENAD AB SENTAB
Med vilken låt vann ABBA Eurovision Song Contest?
spanska - ett roligt språkval!
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 5: Syntaxanalys (parsning) Syntaxanalysens mål Tillvägagångssätt och komplexitet Syntaxanalys.
E L PRESENTE Nutid Gabriela Beltrán. - AR VERB Hablar – att prata Nadar – att simma Cenar – att äta middag Trabajar – att jobba Estudiar – att studera.
Perfekt Perfekt är en dåtid. Man använder det när man vill berätta vad som har hänt. För att bilda perfekt behöver man, precis som i svenskan, ett s.k.
Verbos con diftongo En diftong består av två vokaler som uttalas i samma stavelse. De spanska diftongerna innefattar alltid någon av vokalerna i eller.
ESPA Ñ A KOMSOL. KOMSOL AB Troll, sektion A Troll, sektion B.
Stockholm Stockholm Metro - Stockholm Stockholm.
Joner Li+ F-.
 Yo soy sueco  Tú eres español  Yo soy español jag är spanjor  Tú eres español du är spanjor  él es español han är spanjor  Ella es española hon.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Västerängsskolan Recensión de la película Gabriela Beltrán.
Perseguir= förfölja /sträva efter La felicidad= Lyckan Creer- Skapa.
Compa- raisons. Ett stort land Un grand pays Sverige är större än Norge.
La hora Klockan (tiden).
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Hur man böjer -ar, -er och -ir verb i presens Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
Sång som didaktiskt redskap i språkundervisningen Fremmedspråksenteret, Tromsö Spanska toner Voces y letras Sång i sfi Fernando Álvarez Montalbán.
SER vs ESTAR Användningen av verben ser och estar.
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.
Reflexiva verb Exempel på reflexiva verb (infinitiv) är: Tvätta sig Kamma sig Sminka sig Klä på sig Ta av sig Lägga sig.
Futurum Framtid alltså
Ledarskap.
Hola, Buenos días, Buenas tardes, Buenas noches
Korta filmer i min SFI undervisning
Kapitelrubrik. Se till att texten syns mot bakgrunden!
Preguntas de las vacaciones
Hälsningsfraser och frågeord på Spanska
Veckans fördjupning handlar om en diagnos som vissa barn föds med
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Joner Li+ F-.
Vecka 39 Onsdag den 27:e september 2017 Dagens namnsdag Dagmar Rigmor.
HABlar, comer, vivir (att tala, äta, bo/leva)
Los verbos reflexivos en español…
SUECIA.
Äventyr & kompisar! Scouterna är en av Sveriges största barn- och ungdomsrörelser. Vi är scouter som varje dag gör världen bättre, bland annat genom.
Hur man böjer -ar, -er och -ir verb i presens Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
IR A + INFINTIV TENER QUE + INFINITIV
Att engagera ideella.
¡Bienvenidos!.
¿Qué hora es?.
SUECIA.
Presentationens avskrift:

Spanska som skolämne Español como lengua extranjera en la enseñanza Seminario 2. Comprensión auditiva

Niveles de conocimiento MARTÍN LERALTA(2009) Pragmático / cinestético ¿Qué tal? Sintáctico cuando, pero, porque… Niveles de conocimiento Fonológico beso / pesó Semántico ”en el banco”

MARTÍN LERALTA(2009)

TORNBERG (2009) ”De hörövningar som används i anslutning till många läromedel tar inte hänsyn till vilka principer som styr höförståelsen. Detsamma gäller för många hörtest där lyssnaren mer eller mindre kastas i ett sammanhang som han/hon inte är förberedd på och där svarsalternativen är dessutom skrivna på målspråket, vilket leder till att inte är enbart hörförståelsen som testas utan även läsförståelsen” (2009: 117) Sammanhängande Tydlig Strukturerad

Dos ejercicios de comprensión auditiva Vale 8 Amigos 3 https://www.youtube.com/watch?v=x1lu6icTLHs https://www.youtube.com/watch?v=KavG3lOBbZs

TORNBERG (2009) ¿Qué diferencia hay entre vocabulario activo y pasivo? Explica el bottom up aprroach (procesamiento sintético ) y el top down (procesamiento analítico). ¿Por qué el proceso de comprensión auditiva es un proceso interactivo? ¿Qué es una dictoglosia (dictogloss)? ¿Qué factores contribuyen a que un mensaje auditivo sea fácil de entender? ¿Cómo influye en la CA el uso que el profesor hace de la lengua meta? ¿Qué tipo de vídeos deberían usarse para trabajar la CA? - ¿Por qué afirma Tornberg que ”den moderna synen på hörförståelse […] grundar sig på sunt förnuft”?

MARTÍN LERALTA(2009) ¿Qué condicionantes impone la destreza de la CA (comprensión auditiva) frente a la CL? ¿Cuáles son los niveles de conocimiento implicados en el proceso de la CA? ¿Cómo influye el conocimiento sintáctico en la comprensión auditiva? ¿Por qué conviene que el estudiante se vea oblidado a trabajar con la ambigüedad del lenguaje? ¿Se fomenta el conocimiento pragmático / cinestético en los ejercicios de CA de los materiales que utilizas en tus clases? Da ejemplos. - Enumera estrategias que influyen en el proceso de comprensión auditiva.

¿Qué tipo de estrategia(s) del aprendiz se requiere para entender el mensaje del ejercicio? ¿A qué descriptor(es) de autoevaluación DIALANG se puede hacer referencia a partir del ejercicio? ¿Qué tipo de actividades preaudición podrían recomendarse? ¿Qué es lo más menos acertado del ejercicio? ¿Qué es lo más acertado del ejercicio?

¿Qué tipo de estrategia(s) del aprendiz se requiere para entender el mensaje del ejercicio? ¿A qué descriptor(es) de autoevaluación DIALANG se puede hacer referencia a partir del ejercicio? ¿Qué tipo de actividades preaudición podrían recomendarse? ¿Qué es lo más menos acertado del ejercicio? ¿Qué es lo más acertado del ejercicio?