Nya mobilitetstjänster och digitalisering (Sveriges ingenjörer, 18-02-15) Jonas Åkerman Strategiska hållbarhetsstudier, KTH jonas.akerman@abe.kth.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Advertisements

SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
GRUNDPRINCIPER FÖR TRANSPORTER OCH ENERGI
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
NVF Fordon och Transporter Mårten Johansson, ordf Sveriges Åkeriföretag Johan Granlund, sekr Vectura NVF Fordon och Transporter.
Då&Nu? 21/ Jacquard’s vävstol, 1804, Vävstolen styrdes av hålkort. Hålkort användes till 1980:talet.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
( ) Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Xylem och Hållbar utveckling
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Ställ om Sverige Stephen Hinton TRANSITIONSWEDEN.SE.
Väder- och Klimatförändringar
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Demografi - Befolkningsutveckling
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Local co-operation - achieving results Maria Gardfjell, First Vice Mayor, City Council Björn Sigurdson, Climate Change Strategist, Executive Office to.
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Jörgen Sjöberg Energitillförsel(2004), TWh Kärnkraft227 (brutto), 78 (netto) Olja205 Biobränslen110 Vatten 60 Kol, koks 30 Naturgas 9 Värmepump 6 Vindkraft.
Konsumtionens klimatpåverkan Sven Hunhammar
Dagordning 20 april  Val av sekreterare  Deltagande tvärsektoriella gruppen  Klimatsmarta dagen 23 april (Anna Strand)  Cykelpool  Koldioxidutsläppen.
Transporterna och klimatutmaningen Jonas Åkerman Avd
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Minska utsläppen av växthusgaser
Arbetsområde: Utvecklande av ett miljövänligt vägtrafiksystem.
Umeå 2016.
PNA i framtiden: Vad kan jag förvänta mig och vad kan förväntas av mig
NuFACT2017 at Uppsala University
Samrådsförslag.
Malmö Innovationsarena
Översiktsplanering för ett hållbart energisystem
Fem programområden Energi och miljö
Practice and challenges in involving fathers
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Produktion, handel och transport
Energiförsörjningen och miljön
TeliaSonera – Where web meetings are the standard
Projektet Hållbara resor
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Presentationens avskrift:

Nya mobilitetstjänster och digitalisering (Sveriges ingenjörer, 18-02-15) Jonas Åkerman Strategiska hållbarhetsstudier, KTH jonas.akerman@abe.kth.se Thanks for inviting us. We will make a brief presentation of some key points that may complement what is already in the proposal. We will start by presenting the perspectives of two key non-academic partners in the program : City of Stockholm and Ericsson. First mr Gustaf Landahl from City of Stockholm.

Fokus: Integrerade tillgänglighets- och mobilitetstjänster som minskar behovet av egenägd bil. ”Mobility as a Service”

Klimat- och transportmål COP-21/Parisavtalet: Väl under 2 graders uppvärmning, sträva mot 1,5 grader. Sverige ska år 2045 inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser Utsläppen från inrikes transporter ska senast år 2030 vara minst 70 procent lägre än de var 2010 Biltrafiken i Stockholm stad ska minska trots ökad befolkning

Behov av att utnyttja städers yta, infrastruktur och fordon effektivare (140 000 nya bostäder i Stockholm…) Hur kan en så viktig tjänst som stadstrafiken få fungera så dåligt: ineffektivt, opålitligt och miljöfarligt? Den är kostsam för alla inblandade parter, den skapar stress och osäkerhet för alla i staden, besökare, boende och näringsidkare. Den hotar milön globalt och lokalt.

Klimatpåverkan för personbil, lastbil och flyg (inkl Klimatpåverkan för personbil, lastbil och flyg (inkl. utrikes flyg) (Uppräkningsfaktor flyg: 1,9) Källor: Kamb et al, 2016. Klimatpåverkan från svenska befolkningens internationella flygresor. Chalmers och KTH. Trafikverket, 2017. Minskade utsläpp trots ökad trafik och rekord i bilförsäljning, PM. Lee, D.S. et al, 2010. Transport impacts on atmosphere and climate: aviation. Atmospheric Environment 44 (2010), 4678–4734; Åkerman, J., 2012. Climate impact of international travel by Swedish residents. Journal of Transport Geography 25 (2012) 87–93 ; 1

Tiden är knapp…

”Nya” tillgänglighets- och mobilitetstjänster Fordonsdelning (bilpooler) Lätta elfordon: elcyklar, ellastcyklar ”micro-cars” Virtuella möten Autonoma fordon Integrerade tjänster (dörr-till-dörr) Dynamiska avgifter Thanks for inviting us. We will make a brief presentation of some key points that may complement what is already in the proposal. We will start by presenting the perspectives of two key non-academic partners in the program : City of Stockholm and Ericsson. First mr Gustaf Landahl from City of Stockholm.

Synergier: Miljö, ekonomi och socialt Bilpooler: Minskade utsläpp, minskat ytbehov, minskade kostnader, ökad tillgänglighet Virtuella möten: Minskade utsläpp, minskade kostnader Lätta elfordon: Låga utsläpp, lågt ytbehov, låga kostnader, ökad tillgänglighet

Tomvikt: ca 1900 kg Batterikapacitet: 85 kWh CO2 vid tillverkning: ca 15 ton (ca 7,5 ton) Källa: Romare och Dahllöf, 2017. The Life Cycle Energy Consumption and Greenhouse Gas Emissions from Lithium-Ion Batteries

Hur stora batterier krävs för att transportera en människa i stadstrafik?

Tomvikt: ca 25 kg Batterikapacitet: ca 0,4 kWh (1/200 av Teslabatteri) CO2 vid tillverkning: ca 90 kg(ca 45 kg)

Delade fordon– Bilpooler I Sverige finns idag ca 80 000 bilpoolsanvändare och ca 1600 poolbilar. En fördubbling har hittills skett ungefär vart 4:e år. Kan minska ett hushålls kostnader med i storleksordningen 20 000 – 40 000 kr per år. Bidrar till minskade utsläpp och frigör parkeringsytor Kräver mer planering

IT-lösningar för minskade utsläpp och minskade kostnader TeliaSoneras mötespolicy: Om du ska ha ett möte så är ett virtuellt möte default. Om detta inte är möjligt så är det OK att resa, men då krävs tillstånd på högre nivå.

- Minskade resekostnader: 230 milj SEK /år - Tjänsteresande med flyg: -56%

Autonoma/självkörande fordon Vilken fråga är de svaret på? Kan ge mer eller mindre trafik i staden… Övergångsfas med blandning av autonoma och manuella fordon

Tjänsteleverantör(er) av Tillgänglighet & Mobilitet Tillgänglighet och Mobilitet som tjänst Dynamiska avgifter för infrastruktur Trafikdata Tjänsteleverantör(er) av Tillgänglighet & Mobilitet kund(er) Transportoperatörer, tillgångar och tjänster (Based on Catapult, 2016)

Avslutande ord Kollektivtrafik stommen i framtida städers transportsystem Nya mobilitetstjänster kan ge snabb effekt, före 2030 ”Mobilitet som tjänst” gör att man kan anpassa färdmedel efter behov och då minska utsläpp och resursbehov ”Mobilitet som tjänst” i kombination med dynamiska avgifter ger bättre utnyttjande av fordonsparken och dyr infrastruktur