Nya mobilitetstjänster och digitalisering (Sveriges ingenjörer, 18-02-15) Jonas Åkerman Strategiska hållbarhetsstudier, KTH jonas.akerman@abe.kth.se Thanks for inviting us. We will make a brief presentation of some key points that may complement what is already in the proposal. We will start by presenting the perspectives of two key non-academic partners in the program : City of Stockholm and Ericsson. First mr Gustaf Landahl from City of Stockholm.
Fokus: Integrerade tillgänglighets- och mobilitetstjänster som minskar behovet av egenägd bil. ”Mobility as a Service”
Klimat- och transportmål COP-21/Parisavtalet: Väl under 2 graders uppvärmning, sträva mot 1,5 grader. Sverige ska år 2045 inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser Utsläppen från inrikes transporter ska senast år 2030 vara minst 70 procent lägre än de var 2010 Biltrafiken i Stockholm stad ska minska trots ökad befolkning
Behov av att utnyttja städers yta, infrastruktur och fordon effektivare (140 000 nya bostäder i Stockholm…) Hur kan en så viktig tjänst som stadstrafiken få fungera så dåligt: ineffektivt, opålitligt och miljöfarligt? Den är kostsam för alla inblandade parter, den skapar stress och osäkerhet för alla i staden, besökare, boende och näringsidkare. Den hotar milön globalt och lokalt.
Klimatpåverkan för personbil, lastbil och flyg (inkl Klimatpåverkan för personbil, lastbil och flyg (inkl. utrikes flyg) (Uppräkningsfaktor flyg: 1,9) Källor: Kamb et al, 2016. Klimatpåverkan från svenska befolkningens internationella flygresor. Chalmers och KTH. Trafikverket, 2017. Minskade utsläpp trots ökad trafik och rekord i bilförsäljning, PM. Lee, D.S. et al, 2010. Transport impacts on atmosphere and climate: aviation. Atmospheric Environment 44 (2010), 4678–4734; Åkerman, J., 2012. Climate impact of international travel by Swedish residents. Journal of Transport Geography 25 (2012) 87–93 ; 1
Tiden är knapp…
”Nya” tillgänglighets- och mobilitetstjänster Fordonsdelning (bilpooler) Lätta elfordon: elcyklar, ellastcyklar ”micro-cars” Virtuella möten Autonoma fordon Integrerade tjänster (dörr-till-dörr) Dynamiska avgifter Thanks for inviting us. We will make a brief presentation of some key points that may complement what is already in the proposal. We will start by presenting the perspectives of two key non-academic partners in the program : City of Stockholm and Ericsson. First mr Gustaf Landahl from City of Stockholm.
Synergier: Miljö, ekonomi och socialt Bilpooler: Minskade utsläpp, minskat ytbehov, minskade kostnader, ökad tillgänglighet Virtuella möten: Minskade utsläpp, minskade kostnader Lätta elfordon: Låga utsläpp, lågt ytbehov, låga kostnader, ökad tillgänglighet
Tomvikt: ca 1900 kg Batterikapacitet: 85 kWh CO2 vid tillverkning: ca 15 ton (ca 7,5 ton) Källa: Romare och Dahllöf, 2017. The Life Cycle Energy Consumption and Greenhouse Gas Emissions from Lithium-Ion Batteries
Hur stora batterier krävs för att transportera en människa i stadstrafik?
Tomvikt: ca 25 kg Batterikapacitet: ca 0,4 kWh (1/200 av Teslabatteri) CO2 vid tillverkning: ca 90 kg(ca 45 kg)
Delade fordon– Bilpooler I Sverige finns idag ca 80 000 bilpoolsanvändare och ca 1600 poolbilar. En fördubbling har hittills skett ungefär vart 4:e år. Kan minska ett hushålls kostnader med i storleksordningen 20 000 – 40 000 kr per år. Bidrar till minskade utsläpp och frigör parkeringsytor Kräver mer planering
IT-lösningar för minskade utsläpp och minskade kostnader TeliaSoneras mötespolicy: Om du ska ha ett möte så är ett virtuellt möte default. Om detta inte är möjligt så är det OK att resa, men då krävs tillstånd på högre nivå.
- Minskade resekostnader: 230 milj SEK /år - Tjänsteresande med flyg: -56%
Autonoma/självkörande fordon Vilken fråga är de svaret på? Kan ge mer eller mindre trafik i staden… Övergångsfas med blandning av autonoma och manuella fordon
Tjänsteleverantör(er) av Tillgänglighet & Mobilitet Tillgänglighet och Mobilitet som tjänst Dynamiska avgifter för infrastruktur Trafikdata Tjänsteleverantör(er) av Tillgänglighet & Mobilitet kund(er) Transportoperatörer, tillgångar och tjänster (Based on Catapult, 2016)
Avslutande ord Kollektivtrafik stommen i framtida städers transportsystem Nya mobilitetstjänster kan ge snabb effekt, före 2030 ”Mobilitet som tjänst” gör att man kan anpassa färdmedel efter behov och då minska utsläpp och resursbehov ”Mobilitet som tjänst” i kombination med dynamiska avgifter ger bättre utnyttjande av fordonsparken och dyr infrastruktur