Verkställande direktör Jari Koskinen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
/hp Negativt Positivt under 100 % 100 – 199 % 200 – 299 % 300 – % (7 st.) (49 st.) (165 st.) (85 st.) (36 st.) Årsbidraget räcker inte till.
Advertisements

Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basserviceprogrammet samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2010 Presskonferens Verkställande direktör Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma.
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2011 Presskonferens Verkställande direktör Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma.
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2013 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basservicebudgeten samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunalekonomins utveckling Nordiskt möte i Island 2014 Ilari Soosalu.
/MP Förändring i BNP och arbetslöshetsgrad , % % % Källa: Åren Statistikcentralen, prognos för åren
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Kommunstrukturreformen i Finland- Anita Ismark kommundirektör i Korsnäs KSSR 1- Ramlag gäller ännu till Drygt 400 kommuner har minskat till 336 st.
Förändring i BNP och antalet sysselsatta 2000–2014, i % jämfört med föregående års motsvarande kvartal /MP Källa: Statistikcentralen, nationalräkenskaperna.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Ekonomiska nyckeltal Åland Årsbidrag och avskrivningar i euro per inv. 2. Årsbidraget i % av avskrivningarna 1. Årsbidraget  Anger hur mycket.
Kommunernas och samkommunernas bokslutsprognoser för 2014 samt budgetar och ekonomiplaner för Presskonferens Verkställande direktör.
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
1 Hälso- och sjukvårdsutgifter samt deras finansiering 2011 Petri Matveinen Nina Knape
1 Hälso- och sjukvårdsutgifter samt deras finansiering 2010 Petri Matveinen Nina Knape
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2014 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 11 september 2015.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
Utgifter för utkomststöd 2014 Ari Virtanen. Utgifter för utkomststödet (enligt 2014 priserna), hushåll som fått utkomststöd 1 och årsmedeltalet för antalet.
Stadsdirektörens förslag GRUNDER FÖR BUDGETARBETET.
/MP % Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar) , % Källa: Åren 1985–2014 Statistikcentralen, prognos 2015–2019 FM.
,7 1,5 18,2 6,4 1,5 2,4 27,8 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,2 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,2 STATEN skatteinkomster 39,3 STATEN skatteinkomster.
jh/hp 2,7 1,6 18,5 6,4 1,6 2,8 28,0 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,8 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,8 STATEN skatteinkomster 39,9 STATEN skatteinkomster.
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Kommunernas och samkommunernas bokslutsprognoser för 2015 samt budgetar och ekonomiplaner för Presskonferens Verkställande direktör.
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2015 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar.
/hp Kommunernas och samkommunernas lånestock och likvida medel , md € Källa: Statistikcentralen.
Verkställande direktör Jari Koskinen
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2016, förhandsuppgift Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2015
Utkomststöd 2014 Ari Virtanen
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Ekonomirapporten, maj 2017 Diagrammen
Skattefinansieringen år 2015, md €
Kommunalekonomins utveckling till år 2020
Kommunalekonomins utveckling till år 2021 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar I utvecklingsprognosen.
Kommunalekonomins utveckling till år 2021
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Skattefinansieringen år 2016, md €
Småföretagsbarometern 2016
Utgifter för utkomststöd 2015
Företagarpanelen – Q4, 2007 November 2007 Uppsala län.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2016
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2016
Skattefinansieringen år 2016, md €
Direktiv till Budget
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Småföretagsbarometern 2016
Vanda stads bokslut 2016 Stadsfullmäktige
Småföretagsbarometern 2016
Skattefinansieringen år 2016, md €
Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar)
Småföretagsbarometern 2016
Verksamhetsplan med budget 2019:
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2017
BNP och de sysselsattas (15-74 –åringar) volymförändring åren , %
Kommunernas och samkommunernas lånestock och likvida medel , md €
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Ekonomirapporten, maj 2019 Alla tabeller
Presentationens avskrift:

Verkställande direktör Jari Koskinen Kommunernas och samkommunernas bokslutsprognoser för 2017 samt budgetar och ekonomiplaner för 2018-2019 Presskonferens 7.2.2018 Verkställande direktör Jari Koskinen

Sammandrag av 2017 års bokslutsprognoser Kommunsektorns ekonomi förstärktes enligt 2017 års bokslutsprognoser Dock inte så mycket som förutsågs i Kommunekonomiprogrammets utvecklingsprognos från förra hösten Verksamhetsutgifterna och –inkomsterna minskade med ca. en procent Skattefinansieringen (skatteinkomsterna + statsandelarna) förblev svag, men enligt förväntningarna Årsbidraget förbättrades på hela landets nivå med 0,5 md euro, men de kommunvisa och samkommunvisa skillnaderna är ännu stora Räkenskapsperiodens resultat negativt i 60 kommuner och 53 samkommuner Investeringsutgifterna måttliga med avseende på behoven Samkommunernas investeringar ökade tydligt, men minskade i kommunerna Kommunsektorns lånestock ökade med ca. en procent Primärkommunernas lånestock minskade med 0,6 procent 7.2.2018 Jari Koskinen

7.2.2018 Jari Koskinen

Faktorer att beakta i tolkningen av boksluten 2017 Verksamhetsutgifterna minskade med en procent Överförandet av administrationen och utbetalandet av det grundläggande utkomststödet till FPA minskade på verksamhetsutgifterna med ca. 660 mn euro Enligt finansministeriet minskade konkurrenskraftsavtalet kommunsektorns verksamhetsutgifter med 447 mn euro år 2017 : - Sänkning av arbetsgivaravgifter -277 mn euro - Nedskärning av semesterpenningar –77 mn euro - Förlängning av arbetstiden -93 mn euro (inte förverkligats enligt KF:s enkät) Även kommunernas fortsatta anpassningsåtgärder minskade på verksamhetsutgifterna Bland annat åldersstrukturens tryck, långtidsarbetslösheten som hållits på hög nivå samt förberedandet av landskapsreformen ökade trots allt på verksamhetsutgifterna Utan överförandet av det grundläggande utkomststödet och konkurrenskraftsavtalet hade ökningen varit ca. +1,5 % Verksamhetsinkomsterna minskade med drygt en procent Överförandet av det grundläggande utkomststödet till FPA minskade på verksamhetsinkomsterna med ca. 330 mn euro 7.2.2018 Jari Koskinen

Faktorer att beakta i tolkningen av boksluten 2017 De sammanlagda skatteinkomsterna ökade med 2,0 %, eller 450 mn € Kommunalskatteinkomsterna ökade endast med 0,1 % Ändringarna i skattegrunden minskade på kommunalskatterna med ca. 400 mn € Konkurrenskraftsavtalet minskade på kommunalskattens avkastning med ca. 430 mn € Endast 47 kommuner höjde och t.o.m. 14 kommuner sänkte på sin inkomstskatte-sats för år 2017 Kommunernas samfundsskatteinkomster ökade med 21,5 % (ca. 330 mn €) Ökningen berodde i huvudsak på skatteinkomster för skatteåret 2016 och merparten därav (ca. 210 mn €) berodde på ett enskilt företagsförvärv Fastighetsskatterna ökade med 6,3 % (ca. 100 mn €) Fastighetsskattesatsernas nedre och övre gränser höjdes, effekten ca. 70 mn € Statsandelarna sjönk med över 3 % eller närmare 300 mn € Konkurrenskraftsavtalets ikraftträdande minskade på statsandelarna med ca. 350 mn € Överförandet av det grundläggande utkomststödet till FPA minskade på statsandelarna med ca. 330 mn € Övriga statsandelsnedskärningar gjordes för 125 mn euro De ändrade skattegrunderna kompenserades genom ökade statsandelar på ca. 400 mn € Övriga statsandelsnedskärningar gjordes med 125 mn euro 7.2.2018 Jari Koskinen

Uppgifter om kommunernas ekonomi åren 2010-2017 Exkl. Åland, inkl. särredovisade affärsverk. 1) I % av de egna anskaffningsutgifterna för investeringar som avskrivs = Investeringsutgifter – Anskaffning av mark- och vattenområden – Anskaffning av aktier och andelar – Finansieringsandelar för investeringar. 2) År 2010 innehåller extraordinära inkomster på cirka 0,95 md € till följd av att bildandet av HRM. Innehåller extraordinära inkomster på cirka 1,7 md € till följd av bolagiseringar av affärsverk. Källa: Statistikcentralen, år 2017 enligt bokslutsprognoser. 7.2.2018 Jari Koskinen

Centrala poster i kommunernas och samkommunernas bokslut 2016-2017 (inkl. särredovisade affärsverk) 1) Investeringar som avskrivs = Investeringsutgifter utan mark- och vattenområden samt anskaffning av aktier och andelar Källa: Statistikcentralen. I uppgifterna för år 2017 har Kommunförbundets uppskattningar av Ålands kommuners uppgifter inkluderats. 7.2.2018 Jari Koskinen

Enligt kommunstorlek i Fasta Finland, €/invånare Kommunernas verksamhetsbidrag (absoluta värdet) och skattefinansiering 2017 Enligt kommunstorlek i Fasta Finland, €/invånare Antal invånare 31.12.2016 1) Verksamhetsbidraget utgör skillnaden mellan verksamhetsinkomster och verksamhetsutgifter och skall täckas med skattefinansiering Källa: Statistikcentralen, år 2017 enligt bokslutsprognoser. 7.2.2018 Jari Koskinen

Kommunernas årsbidrag enligt kommunstorlek i Fasta Finland Årsbidraget i procent av avskrivningarna åren 2015-2017 Antal invånare Källa: Statistikcentralen, år 2017 enligt bokslutsprognoser. 7.2.2018 Jari Koskinen

Kommunernas årsbidrag 2000-2017, €/inv. Enligt kommunstorlek (exkl. Åland) Källa: Statistikcentralen, år 2017 enligt bokslutsprognoser. 7.2.2018 Jari Koskinen

Kommunernas investeringar som avskrivs1) 2000-2017, €/inv. Enligt kommunstorlek (exkl. Åland) 1) Bruttoinvesteringar exkl. mark- och vattenområden samt anskaffning av aktier och andelar. Källa: Statistikcentralen, år 2017 enligt bokslutsprognoser. 7.2.2018 Jari Koskinen

Kommunernas årsbidrag enligt landskap Årsbidraget i procent av avskrivningarna åren 2016-2017 Källa: Statistikcentralen, år 2017 enligt bokslutsprognoser. 7.2.2018 Jari Koskinen

Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas lånestock1) åren 2000-2017, md euro 1) Innehåller inte kommunernas och samkommunernas inbördes lån Källa: Statistikcentralen, år 2017 enligt bokslutsprognoser. 7.2.2018 Jari Koskinen

Förändring i kommunernas lånestock 2000–2016, mn € 1) Lån för löpande utgifter är summan av kommunernas negativa årsbidrag. År 2000–2017 uppgick lånen för löpande utgifter till cirka 600 miljoner euro, vilket är 5 % av förändringen i lånestocken 2000–2017 Källa: Statistikcentralen, år 2017 enligt bokslutsprognoser. 7.2.2018 Jari Koskinen

Kommunernas lånestock 31.12.2000-2017, €/inv. Enligt kommunstorlek (exkl. Åland) Källa: Statistikcentralen, år 2017 enligt bokslutsprognoser. 7.2.2018 Jari Koskinen

Kommunernas lånestock enligt landskap åren 2016 och 2017, euro/invånare Källa: Statistikcentralen, år 2017 enligt bokslutsprognoser. 7.2.2018 Jari Koskinen

Kommunernas och samkommunernas budgetar och ekonomiplaner På uppdrag av Finansministeriet genomförde Statistikcentralen en enkät om fastlandskommunernas och samkommunernas budgetar för 2018 och ekonomiplaner för år 2019. Enkäten baserade sig på de utvecklingskrav som det nya programmet för kommunernas ekonomi ställer på de kommunalekonomiska prognoserna och uppföljningen av ekonomin samt behovet som landskapsreformens överföringskalkyler kräver. Alla utom en av 295 fastlandskommuner och alla av 134 samkommunerna besvarade förfrågan. 7.2.2018 Jari Koskinen

Faktorer att beakta i tolkningen av budgetarna 2018 År 2018 minskades statsandelarna med sammanlagt ca. 200 mn euro pga.: den förlängda årsarbetstiden i enlighet med konkurrenskraftsavtalet förnyandet av jourverksamheten och specialsjukvården förnyandet av närstående- och familjevården förnyandet av äldreomsorgslagen kalkylerade besparingar på basen av pensionsstöd till långtidsarbetslösa Enligt Kommunförbundets enkät (juni 2017) har den förlängda årsarbetstiden enligt konkurrenskraftsavtalet eller övriga åtgärder i regeringsprogrammet inte medfört förväntade besparingar Statsandelarna minskade också pga. justeringen av kostnadsfördelningen -68 mn euro samt nedskärningen statsandelsindexet -48 mn euro Minskandet av småbarnspedagogikens klientavgifter minskar på verksamhetsinkomsterna ca. 90 mn euro, men kompenseras genom ökning av kommunernas samfundsskatteandel (60 mn euro) och statsandelarna (25 mn euro) I kommunerna finns har hårt investeringstryck pga. det föråldrande byggnadsbeståndet 7.2.2018 Jari Koskinen

Faktorer att beakta i tolkningen av ekonomiplanerna 2019 Det finns väldigt få diskretionära åtgärder från regeringen som ändrar på kommunernas inkomster eller utgifter under regeringsperiodens sista år, dvs. år 2019. Ekonomins konjunkturtopp infaller åren 2017-2018. Efter det förväntas tillväxten sakta ner. Enligt finansministeriets kalkyler minskar konkurrenskraftsavtalet på kommunernas verksamhetsutgifter med ytterligare 100 mn euro år 2019 7.2.2018 Jari Koskinen

Den kommunala ekonomins utveckling 2016-2019 Kommunerna och samkommunerna Post 2016 BS md € 2017 BSP md € Förändring per år, % 2017 BSP 2018 BU 2019 EP Verksamhetsinkomster 9,35 9,24 -1,2 1 ½ Verksamhetsutgifter 37,13 36,75 -1,0 2½ ½ Verksamhetsbidrag -27,78 -27,51 -0,9 3½ ½ Skattefinansiering totalt 30,93 31,08 0,5 -½ 1½ därav: Skateinkomster 22,10 22,54 2,0 2½ Statsandelar 8,83 8,54 -3,3 -1½ -1 Årsbidrag 3,42 3,93 14,8 -30 10 Bruttoinvesteringar 4,34 4,47 3,0 22 ½ Lånestock 18,10 18,25 0,9 4½ 9 1) Enligt Kommunförbundet skatteprognos ökar skatteinkomsterna med 1,7 % år 2017 och 3,4 % år 2019 Källa: Statistikcentralen/Kommunförbundet 7.2.2018 Jari Koskinen

Kommunernas och samkommunernas resultaträkning för åren 2016-2019, md € 1) Enligt Kommunförbundets skatteprognos är skatteinkomsterna 350 mn euro högre år 2018 och 600 mn euro högre år 2019 Enligt Kommunförbundets skatteprognos är skatteinkomsterna 350 mn euro högre år 2018 och 600 mn euro högre år 2019 Källa: Statistikcentralen/Kommunförbundet 7.2.2018 Jari Koskinen

Kommunernas och samkommunernas årsbidrags tillräcklighet för avskrivningar och investeringar 2000-2019, md € BSP BU EP Investeringsutgifter – Finansieringsandelar för investeringar. År 2010 innehåller poster i anslutning till grundandet av samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM). År 2014 ökade investeringarna med omkring 3,1 md euro som orsakades av anskaffningen av aktier och andelar till en följd av bolagiseringen av kommunala affärsverk. 2) Investeringsutgifter utan mark- och vattenområden samt anskaffning av aktier och andelar. Källa: Statistikcentralen/Kommunförbund 7.2.2018 Jari Koskinen

Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde samt ökningen av lånestocken inom den kommunala sektorn åren 1997-2019, md € BSP BU EP 1) Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde = Internt tillförda medel + Investeringar, netto Internt tillförda medel = Årsbidrag + extraordinära poster, netto + korrektivposter till internt tillförda medel Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde är ett mellanresultat i finansieringsanalysen. Ett negativt belopp (underskott) beskriver att utgifter antingen måste täckas genom en minskning av de likvida medlen eller genom ökning av lånestocken. Ett positivt belopp (överskott) beskriver hur stor andel av kassaflödet som blir kvar till nettoutlåning, låneamorteringar och förstärkning av kassan. Källa: Statistikcentralen/Kommunförbund 7.2.2018 Jari Koskinen

Kommunernas och samkommunernas lånestock och likvida medel 1997-2019, md € BSP BU EP Källa: Statistikcentralen/Kommunförbund 7.2.2018 Jari Koskinen