nationell enkätundersökning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 1 Brukarenkät genomföra brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar.
Advertisements

Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Boendestöd.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal för socialtjänst
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Brukarundersökning 2017 Socialkontoret, Stöd och service.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Presentationens avskrift:

nationell enkätundersökning Resultat nationell enkätundersökning funktionshinder 2017

Nationell enkät 2017 Handikapp- och psykiatriomsorgen deltog 2017 för första gången i Sveriges kommuner och landsting, SKL´s nationella brukarenkät för funktionshinder. Den nationella enkätundersökningen genomfördes första gången 2016. Den nationella brukarundersökningen har tagits fram av SKL i samarbete med Rådet för kommunala analyser (RKA). Även Vårdföretagarna och Famna och medlemsrepresentanter från dem har varit med i arbetet och deltagit referensgrupper och workshops om brukarundersökningen. Frågorna i undersökningen avser att mäta fyra kvalitetsområden: Självbestämmande Bemötande Trygghet Trivsel

Den nationella undersökningen 2017 omfattar sju enkäter och riktar sig till vuxna personer med funktionsnedsättning inom LSS- och socialpsykiatriverksamheter. Syftet med enkätundersökningen är att få en bild och underlag av hur kommuninvånarna upplever kvaliteten av de insatser som de tar del av, samt att kunna jämföra vårt resultat med andra kommuner/riket. Gruppbostad vuxen, LSS Servicebostad, LSS Daglig verksamhet, LSS Personlig assistans, LSS (presenteras i nationellt, pga. att den genomfördes för första gången 2017) Boendestöd, SoL Sysselsättning, SoL (Träffpunkt 24:an) Boende med särskilt service, SoL (Bjuv deltog ej, för få deltagare) Svarsfrekvens Enkäterna skickades ut till totalt 99 enkäter och efter en påminnelse var det totalt 53 personer som besvarade enkäten. Detta motsvarar en svarsfrekvens på 54% (svarsfrekvens 2016: 60%).

Utformning av enkät Enkäterna har anpassats utifrån målgrupp. Det innebär att vissa har fått enkäten i textformat medan andra har fått den i formatet Pict-O- Stat. Pict-O-Stat är ett enkätverktyg som använder sig av Pictogramsymboler, fotografier och inspelat tal för att presentera och förtydliga frågeställningar och svarsalternativ. Svarsalternativ Den medverkande har värdera sitt svar utifrån en 3-gradig skala

Vad innebär skiftet från egen till nationell enkät? Svårt att jämföra resultatet från tidigare år Svarsalternativen baseras på en annan skal: 3 istället för 5 Svarsskalan är annorlunda vilket innebär att procentsatserna/utfallet skiljer sig Utfallen och målvärden stämmer inte helt överens med nämndens indikatorer Inte alla verksamheter som deltagit och har därmed inget resultat

Resultat för respektive verksamhet

Svarsfrekvens: 63%

Svarsfrekvens: 63%

Svarsfrekvens: 57%

Svarsfrekvens: 55%

Svarsfrekvens: 38%

Svarsfrekvens: 54%

mellan verksamheterna Resultatjämförelse mellan verksamheterna

Förbättringsområden Varje verksamhet har analyserat sitt resultat och identifierat vilka områden de bör utveckla och förbättra under 2018

Tack!