Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetskulturenkät
Advertisements

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Landstingets kansli Resultat säkerhetskulturenkät 2009.
Patientsäkerhetskultur
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Patientsäkerhetskultur mätning
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Patientsäkerhetskultur
Patientsäkerhets(kultur)mätning Västra Götalandsregionen vecka
Patientsäkerhetskulturenkät 2015 Kommunikationspaket I den här presentationen används konsekvent förkortningen VGR för Västra Götalandsregionen. Som.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Stockholm_Serafen Vård o Omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Patientsäkerhetskulturenkät
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017

Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR 2017 Region Kronoberg I samarbete med

OM ENKÄTEN Enkäten Uppdaterade versioner Säkerhetskulturenkäten är en svensk översättning av den amerikanska enkäten Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC) som är utvecklad av Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ). Enkäten började användas år 2008 och har sedan dess skapat en gedigen databas baserat på svar ifrån Sveriges regioner och landsting. SKL äger enkäten och endast SKL har befogenhet att genomföra ändringar. Uppdaterade versioner Enkäten reviderades år 2012. Under våren 2017 uppdaterade SKL ett par defintioner i enkäten, så som avvikelse, vårdskada, risk, patientsäkerhet, arbetsplats och högsta ledning. Prestationsbaserade ersättningar Under 2011-2014 utdelades ersättning från staten till regioner och landsting som använde sig av patientsäkerhets-kulturenkäten. Landstinget i Jönköping, Region Skåne, Landstinget Sörmland, Örebro läns landsting, Kommuner och Landsting, Region Halland.

OM ENKÄTEN Enkätens genomsnittliga svarstid Syftet med enkäten Enkäten tog, för regionens medarbetare, i genomsnitt (median) ca 11 minuter att besvara. Totalt besvarade 3398 medarbetare på enkäten. Syftet med enkäten Enligt SKL är syftet med enkäten: Kartlägga styrkor och svagheter i patientsäkerhetskulturen för att tydliggöra angelägna förbättringsområden. Öka insikten hos både ledare och medarbetare om de faktorer som kan påverka patientsäkerheten. Studera förändringar i förhållningssätt och attityder som påverkats bland annat av genomförda interventioner. Jämföra enheter, yrkeskategorier etc. Enkätens dimensioner Enkäten består av 51 grundfrågor som tillsammans bildar 14 dimensioner. Det motsvarar ca 3,5 månaders arbetstid.

OM ENKÄTEN Vilka landsting och regioner mäter Patientsäkerhetskulturen år 2016-2017? Stockholms läns sjukvårdsområde Landstinget Blekinge Landstinget Västernorrland Västerbotten läns landsting Region Västmanland Region Kronoberg Region Halland Landstinget Dalarna Region Jämtland Härjedalen Landstinget i Jönköping, Region Skåne, Landstinget Sörmland, Örebro läns landsting, Kommuner och Landsting, Region Halland.

URVALSKRITERIER Sysselsättningsgrad Anställningsdatum Anställningsform Yrke Arbeta 50% eller mer. Anställd senast 18 juni 2017 och fortfarande anställd den 18 september. Tillsvidareanställda och visstidsanställda. Ej timavlönade. Patientnära arbete

UTSKICKSPLAN 11 september 18 september 25 september 2 oktober Informationsutskick Utskick 1 Påminnelse 1 Påminnelse 2 Påminnelse 3 Undersökningen stängdes

RAPPORTSTRUKTUR Att få ett resultat Resultat Varje arbetsplats får ett resultat när minst 7 medarbetare har svarat på enkäten. Desto fler medarbetare som har svarat, desto mer omfattande resultatmaterial. Resultat I undersökningen är det på förhand bestämt att resultatet redovisas i andelen respondenter som uppgivit ett positivt svar på frågan. Resultatet visas främst i dimensionen där resultatskalan går från 0 till 100.

RAPPORTSTRUKTUR LITEN RAPPORT En arbetsplats som har mellan 7-9 svar genererar en liten raport där resultatet presenteras i dimensionsvärden (andelen positiva svar).

RAPPORTSTRUKTUR MELLAN RAPPORT En arbetsplats som har mellan 10-49 svar genererar en mellan rapport där resultatet presenteras i dimensionsvärden (andelen positiva svar) på dimensions- och frågenivå.

RAPPORTSTRUKTUR STOR RAPPORT Jämförelsebilaga En arbetsplats som har 50 svar eller fler genererar en stor rapport resultatet presenteras i dimensionsvärden (andelen positiva svar) samt i en 3-gradig skala, det vill säga positiv, neutral samt negativ. Jämförelsebilaga På er resultatportal kan ni ladda ner en jämförelsebilaga (i Excel-format) där det finns olika typer av jämförelser mellan underliggande enheter, yrkes-, kön- och åldersgrupper. Minst 7 svar per kategori behövs för att en jämförelse ska redovisas. Totalt 60 stora rapporter, därav SLSO och alla verksamhetsområden

RESULTATSAMMANFATTNING

Svarsfrekvenser Svars- frekvens Antal svar Antal i urval Region Kronoberg 74.9% 3398 4538 AT-Läkare 45.2% 19 42 Extern verksamhet 56.9% 103 181 KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum 78.5% 929 1183 MAC Medicin- o Akutcentrum 67.3% 658 978 MSC Medicinskt Servicecentrum 83.6% 280 335 PRC Primärvårds-Rehabcentrum 80.1% 613 765 PSC Psykiatricentrum 79.4% 320 403 RGG Rekryt- o bemanningsenhet 63.6% 28 44 RPK Rättspsykiatriska Regionkl 74.2% 264 356 TVC Folktandvården 73.3% 184 251

Svarsfrekvenser 2014 Antal i urval Svars- frekvens Antal svar Region Kronoberg 75,3% 4254 74.9% 3398 4538 AT-Läkare 45.2% 19 42 Extern verksamhet 56.9% 103 181 KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum 78.5% 929 1183 MAC Medicin- o Akutcentrum 67.3% 658 978 MSC Medicinskt Servicecentrum 77,2% 328 83.6% 280 335 PRC Primärvårds-Rehabcentrum 78,8% 798 80.1% 613 765 PSC Psykiatricentrum 59,8% 340 79.4% 320 403 RGG Rekryt- o bemanningsenhet 63.6% 28 44 RPK Rättspsykiatriska Regionkl 56,9% 355 74.2% 264 356 TVC Folktandvården 85,3% 231 73.3% 184 251

Resultat jämfört med riktvärden Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej Region Kronoberg

Resultat jämfört med senaste mätning Tidigare års resultat är hämtat från föregående mätning. Om data saknas beror detta på att matchning från tidigare undersökning saknas eller på grund av organisatoriska förändringar som ej möjliggör jämförelse bakåt. Region Kronoberg

Resultat jämfört med den nationella databasen Den nationella databasen bygger på drygt 112 000 svar från mätningar genomförda i Sverige 2013-2014. Resultatet visar andelen positiva. Region Kronoberg

Verksamhetens styrkeområden Region Västmanland/ Region Halland SLSO Region Kronoberg

Samarbete inom vårdenheten DIN ARBETSPLATS DIMENSIONSRESULTAT Samarbete inom vårdenheten Antal svar 3382 3276 3323 3361 3209 DIMENSION Samarbete inom vårdenheten På den här arbetsplatsen stöttar vi varandra När det är mycket arbete som måste utföras snabbt, arbetar vi tillsammans som ett team för att få arbetet avklarat På den här arbetsplatsen behandlar vi varandra med respekt När det blir hektiskt för några på arbetsplatsen, kommer andra och hjälper till Region Kronoberg

Samarbete inom vårdenheten DIN ARBETSPLATS DIMENSIONSRESULTAT Samarbete inom vårdenheten Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas Region Kronoberg underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. Region Kronoberg

Verksamhetens förbättringsområden Region Västmanland Region Halland SLSO Region Kronoberg

DITT SJUKHUS, DIN VÅRDCENTRAL ELLER MOTSVARANDE DIMENSIONSRESULTAT Högsta ledningens stöd till patientsäkerhetsarbete Antal svar 2876 2738 2546 2395 DIMENSION Högsta ledningens stöd till patientsäkerhetsarbete DIMENSIONSFRÅGOR Högsta ledningen har skapat ett arbetsklimat som främjar patientsäkerheten Högsta ledningens agerande visar att patientsäkerheten har högsta prioritet (R) Högsta ledningen verkar endast intressera sig för patientsäkerheten när en vårdskada inträffat Region Kronoberg

DITT SJUKHUS, DIN VÅRDCENTRAL ELLER MOTSVARANDE DIMENSIONSRESULTAT Högsta ledningens stöd till patientsäkerhetsarbete Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas Region Kronoberg underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. Region Kronoberg

KBC KIRURGI-KVINNO-BARNCENTRUM

Svarsfrekvenser Svars- frekvens Antal svar Antal i urval Region Kronoberg 74.9% 3398 4538 KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum 78.5% 929 1183 KBC Akutgeriatrisk Klinik 80.6% 25 31 KBC Anestesikliniken 79.2% 225 284 KBC Barn o Ungdomshabiliterin 69.0% 20 29 KBC Barn o Ungdomskliniken 79.7% 153 192 KBC Hudkliniken 84.6% 11 13 KBC Kirurgklinik inkl vårdenhe 79.8% 146 183 KBC Kvinnokliniken 76.8% 162 211 KBC Ortopedklinik inkl vårdenh 79.0% 109 138 KBC Sekreterarenhet intraprena 80.0% 36 45 KBC Öron Näs Hals kliniken 73.7% 42 57

Resultat jämfört med riktvärden Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum

Resultat jämfört med organisationen Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum

Resultat jämfört med den nationella databasen Den nationella databasen bygger på drygt 112 000 svar från mätningar genomförda i Sverige 2013-2014. Resultatet visar andelen positiva. KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum

Verksamhetens styrkeområden KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum

Information och stöd till patient vid negativ händelse INFORMATION OCH STÖD TILL PATIENTER, NÄRSTÅENDE OCH PERSONAL VID VÅRDSKADA DIMENSIONSRESULTAT Information och stöd till patient vid negativ händelse Antal svar 670 615 604 534 544 DIMENSION Information och stöd till patient vid negativ händelse DIMENSIONSFRÅGOR På min arbetsplats får patienter/närstående som drabbats av en vårdskada en ursäkt och ett beklagande av det som har hänt På min arbetsplats får patienter/närstående som drabbats av en vårdskada information om vad som hänt, varför det hände och vad som görs för att förhindra att liknande händelser inträffar igen På min arbetsplats får patienter/närstående som har drabbats av en vårdskada stöd och hjälp att bearbeta och hantera det som har hänt På min arbetsplats får patienter/närstående som drabbats av en vårdskada information om möjligheten att söka ersättning från patientförsäkringen KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum

Information och stöd till patient vid negativ händelse INFORMATION OCH STÖD TILL PATIENTER, NÄRSTÅENDE OCH PERSONAL VID VÅRDSKADA DIMENSIONSRESULTAT Information och stöd till patient vid negativ händelse Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum

Verksamhetens förbättringsområden KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum

Arbetsbelastning och personaltäthet DIN ARBETSPLATS DIMENSIONSRESULTAT Arbetsbelastning och personaltäthet Antal svar 927 915 857 883 876 DIMENSION Arbetsbelastning och personaltäthet DIMENSIONSFRÅGOR Vi har tillräcklig bemanning för att klara arbetsbelastningen (R) Personal på den här arbetsplatsen arbetar fler timmar än vad som är bra för vården av patienterna (R) Vi använder personal från bemanningsföretag eller tillfällig personal mer än vad som är bra för vården av patienterna (R) Vi arbetar under mycket hård press och försöker utföra alltför mycket, alltför snabbt KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum

Arbetsbelastning och personaltäthet DIN ARBETSPLATS DIMENSIONSRESULTAT Arbetsbelastning och personaltäthet Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. KBC Kirurgi-Kvinno-Barncentrum

MAC MEDICIN- OCH AKUTCENTRUM

Svarsfrekvenser Svars- frekvens Antal svar Antal i urval Region Kronoberg 74.9% 3398 4538 MAC Medicin- o Akutcentrum 67.3% 658 978 MAC Akutkliniken 81.7% 103 126 MAC Ambulansverksamheten 57.7% 79 137 MAC Infektionskliniken 83.3% 35 42 MAC Medicincentrum Vårdadminis 78.9% 45 57 MAC Medicinkliniken Ljungby 62.6% 82 131 MAC Medicinkliniken Växjö 58.1% 194 334 MAC Onkologkliniken 82.7% 86 104 MAC Ögonkliniken 72.3% 34 47

Resultat jämfört med riktvärden Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej MAC Medicin- o Akutcentrum

Resultat jämfört med organisationen Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej MAC Medicin- o Akutcentrum

Resultat jämfört med den nationella databasen Den nationella databasen bygger på drygt 112 000 svar från mätningar genomförda i Sverige 2013-2014. Resultatet visar andelen positiva. MAC Medicin- o Akutcentrum

Verksamhetens styrkeområden MAC Medicin- o Akutcentrum

Samarbete inom vårdenheten DIN ARBETSPLATS DIMENSIONSRESULTAT Samarbete inom vårdenheten Antal svar 655 636 650 653 615 DIMENSION Samarbete inom vårdenheten DIMENSIONSFRÅGOR På den här arbetsplatsen stöttar vi varandra När det är mycket arbete som måste utföras snabbt, arbetar vi tillsammans som ett team för att få arbetet avklarat På den här arbetsplatsen behandlar vi varandra med respekt När det blir hektiskt för några på arbetsplatsen, kommer andra och hjälper till MAC Medicin- o Akutcentrum

Samarbete inom vårdenheten DIN ARBETSPLATS DIMENSIONSRESULTAT Samarbete inom vårdenheten Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas MAC Medicin- o Akutcentrum underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. MAC Medicin- o Akutcentrum

Verksamhetens förbättringsområden MAC Medicin- o Akutcentrum

DITT SJUKHUS, DIN VÅRDCENTRAL ELLER MOTSVARANDE DIMENSIONSRESULTAT Högsta ledningens stöd till patientsäkerhetsarbete Antal svar 559 533 508 483 DIMENSION Högsta ledningens stöd till patientsäkerhetsarbete DIMENSIONSFRÅGOR Högsta ledningen har skapat ett arbetsklimat som främjar patientsäkerheten Högsta ledningens agerande visar att patientsäkerheten har högsta prioritet (R) Högsta ledningen verkar endast intressera sig för patientsäkerheten när en vårdskada inträffat MAC Medicin- o Akutcentrum

DITT SJUKHUS, DIN VÅRDCENTRAL ELLER MOTSVARANDE DIMENSIONSRESULTAT Högsta ledningens stöd till patientsäkerhetsarbete Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas MAC Medicin- o Akutcentrum underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. MAC Medicin- o Akutcentrum

MSC MEDICINSKT SERVICECENTRUM

Svarsfrekvenser Svars- frekvens Antal svar Antal i urval Region Kronoberg 74.9% 3398 4538 MSC Medicinskt Servicecentrum 83.6% 280 335 MSC Bild o Funktionsmedicin 72.8% 107 147 MSC Fysik och Teknik 100.0% 27 MSC Kemi och Transfusionsmed 89.2% 66 74 MSC Mikrobiologi 89.1% 49 55 MSC Patologavdelning 96.3% 26

Resultat jämfört med riktvärden Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej MSC Medicinskt Servicecentrum

Resultat jämfört med organisationen Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej MSC Medicinskt Servicecentrum

Resultat jämfört med den nationella databasen Den nationella databasen bygger på drygt 112 000 svar från mätningar genomförda i Sverige 2013-2014. Resultatet visar andelen positiva. MSC Medicinskt Servicecentrum

Verksamhetens styrkeområden MSC Medicinskt Servicecentrum

Återföring och kommunikation kring avvikelser DIMENSIONSRESULTAT Återföring och kommunikation kring avvikelser Antal svar 273 248 265 269 DIMENSION Återföring och kommunikation kring avvikelser DIMENSIONSFRÅGOR Vi får återkoppling om de förändringar som genomförts baserade på avvikelserapporter Vi informeras om de misstag som görs på vår arbetsplats På den här arbetsplatsen diskuterar vi hur vi ska undvika att fel inträffar igen MSC Medicinskt Servicecentrum

Återföring och kommunikation kring avvikelser DIMENSIONSRESULTAT Återföring och kommunikation kring avvikelser Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas MSC Medicinskt Servicecentrum underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. MSC Medicinskt Servicecentrum

Verksamhetens förbättringsområden MSC Medicinskt Servicecentrum

Information och stöd till patient vid negativ händelse INFORMATION OCH STÖD TILL PATIENTER, NÄRSTÅENDE OCH PERSONAL VID VÅRDSKADA DIMENSIONSRESULTAT Information och stöd till patient vid negativ händelse Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas MSC Medicinskt Servicecentrum underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. MSC Medicinskt Servicecentrum

PRC PRIMÄRVÅRDS- OCH REHABSCENTRUM

Svarsfrekvenser Svars- frekvens Antal svar Antal i urval Region Kronoberg 74.9% 3398 4538 PRC Primärvårds-Rehabcentrum 80.1% 613 765 PRC Habilitering 89.6% 60 67 PRC Hjälpmedelscentralen 92.3% 12 13 PRC Lasarettsrehab 93.5% 87 93 PRC Primärvårdens hälsoenhet 100.0% 11 PRC Primärvårdsrehab 83.8% 83 99 PRC Rehabilitering 74.7% 62 PRC Sjukvårdsrådgivningen 92.9% 14 PRC VC AlvestaMoheda 80.9% 38 47 PRC VC BirkaTeleborgIngelstad 67.3% 35 52 PRC VC BraåsRottne 96.8% 30 31 PRC VC KungshögenLaganSländanLidhult 76.1% 46 PRC VC LammhultCentrumDalbo 78.2% 43 55 PRC VC LesseboLenhovdaÅseda 47.7% 21 44 PRC VC MarkarydStrömsnäsbruk 72.7% 24 33 PRC VC StrandbjörketJourläkarcentralen 64.9% 37 PRC VC TingsrydRyd 87.5% 40

Resultat jämfört med riktvärden Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej PRC Primärvårds-Rehabcentrum

Resultat jämfört med organisationen Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej PRC Primärvårds-Rehabcentrum

Resultat jämfört med senaste mätning Tidigare års resultat är hämtat från föregående mätning. Om data saknas beror detta på att matchning från tidigare undersökning saknas eller på grund av organisatoriska förändringar som ej möjliggör jämförelse bakåt. PRC Primärvårds-Rehabcentrum

Resultat jämfört med den nationella databasen Den nationella databasen bygger på drygt 112 000 svar från mätningar genomförda i Sverige 2013-2014. Resultatet visar andelen positiva. PRC Primärvårds-Rehabcentrum

Verksamhetens styrkeområden PRC Primärvårds-Rehabcentrum

Samarbete inom vårdenheten DIN ARBETSPLATS DIMENSIONSRESULTAT Samarbete inom vårdenheten Antal svar 607 588 583 603 561 DIMENSION Samarbete inom vårdenheten DIMENSIONSFRÅGOR På den här arbetsplatsen stöttar vi varandra När det är mycket arbete som måste utföras snabbt, arbetar vi tillsammans som ett team för att få arbetet avklarat På den här arbetsplatsen behandlar vi varandra med respekt När det blir hektiskt för några på arbetsplatsen, kommer andra och hjälper till PRC Primärvårds-Rehabcentrum

Samarbete inom vårdenheten DIN ARBETSPLATS DIMENSIONSRESULTAT Samarbete inom vårdenheten Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas PRC Primärvårds-Rehabcentrum underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. PRC Primärvårds-Rehabcentrum

Verksamhetens förbättringsområden PRC Primärvårds-Rehabcentrum

Överlämningar och överföringar av patienter och information DIMENSIONSRESULTAT Överlämningar och överföringar av patienter och information Antal svar 500 463 351 394 258 DIMENSION Överlämningar och överföringar av patienter och information DIMENSIONSFRÅGOR (R) Saker och ting "faller mellan stolarna" då patienter överförs från en enhet till en annan (R) Viktig information om patientens vård tappas ofta bort när ett arbetslag avlöser ett annat (R) Problem uppstår ofta vid utbyte av information mellan enheter (R) Skiftbyten är problematiska för patienterna på den här enheten PRC Primärvårds-Rehabcentrum

Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Överlämningar och överföringar av patienter och information Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas PRC Primärvårds-Rehabcentrum underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. PRC Primärvårds-Rehabcentrum

PSC PSYKIATRICENTRUM

Svarsfrekvenser Svars- frekvens Antal svar Antal i urval Region Kronoberg 74.9% 3398 4538 PSC Psykiatricentrum 79.4% 320 403 PSC Barn o Ungdomspsyk klinik 66.2% 49 74 PSC Vuxenpsykiatrin 82.4% 271 329

Resultat jämfört med riktvärden Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej PSC Psykiatricentrum

Resultat jämfört med organisationen Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej PSC Psykiatricentrum

Resultat jämfört med senaste mätning Tidigare års resultat är hämtat från föregående mätning. Om data saknas beror detta på att matchning från tidigare undersökning saknas eller på grund av organisatoriska förändringar som ej möjliggör jämförelse bakåt. PSC Psykiatricentrum

Resultat jämfört med den nationella databasen Den nationella databasen bygger på drygt 112 000 svar från mätningar genomförda i Sverige 2013-2014. Resultatet visar andelen positiva. PSC Psykiatricentrum

Verksamhetens styrkeområden PSC Psykiatricentrum

Samarbete inom vårdenheten DIN ARBETSPLATS DIMENSIONSRESULTAT Samarbete inom vårdenheten Antal svar 318 310 313 316 302 DIMENSION Samarbete inom vårdenheten DIMENSIONSFRÅGOR På den här arbetsplatsen stöttar vi varandra När det är mycket arbete som måste utföras snabbt, arbetar vi tillsammans som ett team för att få arbetet avklarat På den här arbetsplatsen behandlar vi varandra med respekt När det blir hektiskt för några på arbetsplatsen, kommer andra och hjälper till PSC Psykiatricentrum

Samarbete inom vårdenheten DIN ARBETSPLATS DIMENSIONSRESULTAT Samarbete inom vårdenheten Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas PSC Psykiatricentrum underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. PSC Psykiatricentrum

Verksamhetens förbättringsområden PSC Psykiatricentrum

Benägenhet att rapportera händelser DIMENSIONSRESULTAT Benägenhet att rapportera händelser Antal svar 263 255 246 248 DIMENSION Benägenhet att rapportera händelser DIMENSIONSFRÅGOR När ett misstag görs, men upptäcks och rättas till innan det påverkar patienten, rapporteras det oftast När ett misstag görs, som inte hade kunnat skada patienten, rapporteras det oftast När ett misstag görs, som hade kunnat skada patienten, men inte gjorde det, rapporteras det oftast PSC Psykiatricentrum

Benägenhet att rapportera händelser DIMENSIONSRESULTAT Benägenhet att rapportera händelser Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas PSC Psykiatricentrum underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. PSC Psykiatricentrum

RGG REKRYT- OCH BEMANNINGSENHET

Svarsfrekvenser Svars- frekvens Antal svar Antal i urval Region Kronoberg 74.9% 3398 4538 RGG Rekryt- o bemanningsenhet 63.6% 28 44

Resultat jämfört med riktvärden Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej RGG Rekryt- o bemanningsenhet

Resultat jämfört med organisationen Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej RGG Rekryt- o bemanningsenhet

Resultat jämfört med överliggande enhet Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej RGG Rekryt- o bemanningsenhet

Resultat jämfört med den nationella databasen Den nationella databasen bygger på drygt 112 000 svar från mätningar genomförda i Sverige 2013-2014. Resultatet visar andelen positiva. RGG Rekryt- o bemanningsenhet

Verksamhetens styrkeområden RGG Rekryt- o bemanningsenhet

Verksamhetens förbättringsområden RGG Rekryt- o bemanningsenhet

RPK RÄTTSPSYKIATRISKA REGIONKLINIKEN

Svarsfrekvenser Svars- frekvens Antal svar Antal i urval Region Kronoberg 74.9% 3398 4538 RPK Rättspsykiatriska Regionkl 74.2% 264 356 RPK Avdelning 59 64.3% 27 42 RPK Avdelning 60 75.0% 33 44 RPK Avdelning 61 60.0% 18 30 RPK Avdelning 62 71.9% 23 32 RPK Avdelning 63 93.1% 29 RPK Avdelning 64 73.1% 19 26 RPK Avdelning 65 65.4% 17 RPK Avdelning 66 80.5% 41 RPK KlinikledningOmråde 1Område 2 76.7% 43 RPK Säkerhetsreceptionen 63.2% 12 RPK Öppenvården 91.7% 22 24

Resultat jämfört med riktvärden Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej RPK Rättspsykiatriska Regionkl

Resultat jämfört med organisationen Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej RPK Rättspsykiatriska Regionkl

Resultat jämfört med senaste mätning Tidigare års resultat är hämtat från föregående mätning. Om data saknas beror detta på att matchning från tidigare undersökning saknas eller på grund av organisatoriska förändringar som ej möjliggör jämförelse bakåt. RPK Rättspsykiatriska Regionkl

Resultat jämfört med den nationella databasen Den nationella databasen bygger på drygt 112 000 svar från mätningar genomförda i Sverige 2013-2014. Resultatet visar andelen positiva. RPK Rättspsykiatriska Regionkl

Verksamhetens styrkeområden RPK Rättspsykiatriska Regionkl

Samarbete inom vårdenheten DIN ARBETSPLATS DIMENSIONSRESULTAT Samarbete inom vårdenheten Antal svar 262 255 259 260 256 DIMENSION Samarbete inom vårdenheten DIMENSIONSFRÅGOR På den här arbetsplatsen stöttar vi varandra När det är mycket arbete som måste utföras snabbt, arbetar vi tillsammans som ett team för att få arbetet avklarat På den här arbetsplatsen behandlar vi varandra med respekt När det blir hektiskt för några på arbetsplatsen, kommer andra och hjälper till RPK Rättspsykiatriska Regionkl

Samarbete inom vårdenheten DIN ARBETSPLATS DIMENSIONSRESULTAT Samarbete inom vårdenheten Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas RPK Rättspsykiatriska Regionkl underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. RPK Rättspsykiatriska Regionkl

Verksamhetens förbättringsområden RPK Rättspsykiatriska Regionkl

En icke straff- och skuldbeläggande kultur DIMENSIONSRESULTAT En icke straff- och skuldbeläggande kultur Antal svar 258 242 253 246 DIMENSION En icke straff- och skuldbeläggande kultur DIMENSIONSFRÅGOR (R) Personalen oroar sig för att de misstag de gjort sparas i deras personalakt (R) När en avvikelse rapporteras, känns det som att det är personen som utpekas istället för problemet (R) Personal upplever att deras misstag läggs dem till last RPK Rättspsykiatriska Regionkl

En icke straff- och skuldbeläggande kultur DIMENSIONSRESULTAT En icke straff- och skuldbeläggande kultur Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas RPK Rättspsykiatriska Regionkl underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. RPK Rättspsykiatriska Regionkl

TVC FOLKTANDVÅRDEN

Svarsfrekvenser Svars- frekvens Antal svar Antal i urval Region Kronoberg 74.9% 3398 4538 TVC Folktandvården 73.3% 184 251 TVC Alvesta 85.7% 12 14 TVC BettfysiologiProtetikParodontologikliniken 72.7% 8 11 TVC Callcenter 71.4% 5 7 TVC Klostergatan 81.8% 27 33 TVC Lenhovda-Alstermo 100.0% 10 TVC Lessebo-Hovmantorp TVC Linne 76.5% 13 17 TVC Ljungby LasarettSjukhustandvård Ljungby 90.5% 19 21 TVC Norr 69.6% 16 23 TVC Ortodonti Växjö 70.6% TVC PedodontiKäkkirurgiskaRöntgenSjukhustandvård Växjö 65.4% 26 TVC RottneBraås 75.0% 9 TVC Solrosen-Lagan 50.0% 18 TVC TingsrydRyd 54.2% 24

Resultat jämfört med riktvärden Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej TVC Folktandvården

Resultat jämfört med organisationen Dimensioner (% positiva) med svar från färre än 7 respondenter visas ej TVC Folktandvården

Resultat jämfört med senaste mätning Tidigare års resultat är hämtat från föregående mätning. Om data saknas beror detta på att matchning från tidigare undersökning saknas eller på grund av organisatoriska förändringar som ej möjliggör jämförelse bakåt. TVC Folktandvården

Resultat jämfört med den nationella databasen Den nationella databasen bygger på drygt 112 000 svar från mätningar genomförda i Sverige 2013-2014. Resultatet visar andelen positiva. TVC Folktandvården

Verksamhetens styrkeområden TVC Folktandvården

Information och stöd till patient vid negativ händelse INFORMATION OCH STÖD TILL PATIENTER, NÄRSTÅENDE OCH PERSONAL VID VÅRDSKADA DIMENSIONSRESULTAT Information och stöd till patient vid negativ händelse Antal svar 133 125 119 101 116 DIMENSION Information och stöd till patient vid negativ händelse DIMENSIONSFRÅGOR På min arbetsplats får patienter/närstående som drabbats av en vårdskada en ursäkt och ett beklagande av det som har hänt På min arbetsplats får patienter/närstående som drabbats av en vårdskada information om vad som hänt, varför det hände och vad som görs för att förhindra att liknande händelser inträffar igen På min arbetsplats får patienter/närstående som har drabbats av en vårdskada stöd och hjälp att bearbeta och hantera det som har hänt På min arbetsplats får patienter/närstående som drabbats av en vårdskada information om möjligheten att söka ersättning från patientförsäkringen TVC Folktandvården

Information och stöd till patient vid negativ händelse INFORMATION OCH STÖD TILL PATIENTER, NÄRSTÅENDE OCH PERSONAL VID VÅRDSKADA DIMENSIONSRESULTAT Information och stöd till patient vid negativ händelse Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas TVC Folktandvården underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. TVC Folktandvården

Verksamhetens förbättringsområden TVC Folktandvården

Överlämningar och överföringar av patienter och information DIMENSIONSRESULTAT Överlämningar och överföringar av patienter och information Antal svar 151 137 111 119 86 DIMENSION Överlämningar och överföringar av patienter och information DIMENSIONSFRÅGOR (R) Saker och ting "faller mellan stolarna" då patienter överförs från en enhet till en annan (R) Viktig information om patientens vård tappas ofta bort när ett arbetslag avlöser ett annat (R) Problem uppstår ofta vid utbyte av information mellan enheter (R) Skiftbyten är problematiska för patienterna på den här enheten TVC Folktandvården

Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Överlämningar och överföringar av patienter och information Dimensionsresultat per underliggande verksamhet (andel positiva %) Här redovisas TVC Folktandvården underliggande verksamhet. Enheter med mindre än 7 svar redovisas ej. TVC Folktandvården

RESULTATPORTALEN

RESULTAPORTALEN Ett unikt användarnamn och lösenord per enhet Varje verksamhetsområdeschef kommer få inloggningsuppgifter till sin unik resultatportal. På resultatportalen kommer ni kunna ladda ner ert och era underliggande enheters resultat. Inloggningsuppgifter www.actiondialog.se/indikator/ Användare: e-mail Lösenord: xxxxxxxxx Distribuera lösenord På varje verksamhetsområdes resultatportal hittar ni användarnamn och lösenord till varje unik enhet. Ni ansvarar att distribuera inloggningsuppgifterna till rätt chef. Varje chef kan därefter logga in och ladda ner sitt unika resultat utan att få tillgång till andra chefers resultat.

BORTFALLSANALYS

Bortfallsanalys Dimension Antal svar Andel svarande Internt bortfall Information och stöd till personal vid negativ händelse 2086 61% 39% Information och stöd till patient vid negativ händelse 2278 67% 33% Benägenhet att rapportera händelser 2829 83% 17% Överlämningar och överföringar av patienter och information 2837 Högsta ledningens stöd till patientsäkerhetsarbete 2876 85% 15% Samarbete mellan vårdenheterna 2977 88% 12% Självskattad patientsäkerhetsnivå 3238 95% 5% Öppenhet i kommunikationen 3253 96% 4% Min närmaste chefs agerande kring patientsäkerhet 3258 Återföring och kommunikation kring avvikelser 3271 En icke straff- och skuldbeläggande kultur 3299 97% 3% Sammantagen säkerhetsmedvetenhet 3311 Lärandeorganisation 3321 98% 2% Arbetsbelastning och personaltäthet 3375 99% 1% Samarbete inom vårdenheten 3382 100% 0% Totalt antal svar 3398  

”Jag skulle vilja att patientsäkerhetsenkäten var mer anpassad till psykiatrin. Det blir svårt att svara på vissa frågor som tydligt är anpassade för sjukhusvård”

”Enkätens frågor riktar sig till mer sjukvårdspersonal än oss på Habiliteringen. Många av frågorna berör och gäller oss men ändå inte.”

INFÖR NÄSTA MÄTNING SKLs enkät måste uppdateras Indikator har inga befogenheter att uppdatera SKLs standardenkät. I och med högt internt bortfall indikerar det på att enkäten används i ett urval som inte känner igen sig i frågorna. Mät säkerhetskultur tillsammans med en medarbetarenkät Att påbörja ett samarbete med HR har visat sig gynna både arbetsbelastning för chef och medarbetare. Att använda sig av en gemensam enkät med ett gemensamt mål är även ekonomiskt gynnsamt. Enkät Medarbetarskap och Säkerhet Indikator har en egen enkät om arbetsmiljö, personal- och patientsäkerhet. Kontaka Indikator om ni är intresserade av att höra mer.

OM ENKÄTEN Vilka landsting och regioner mäter Patientsäkerhetskulturen år 2016-2017? Stockholms läns sjukvårdsområde Landstinget Blekinge Landstinget Västernorrland Västerbotten läns landsting Region Västmanland Region Kronoberg Region Halland Landstinget Dalarna Region Jämtland Härjedalen Vilka landsting och regioner mäter arbetsmiljö, personal- och patientsäkerhet tillsammans 2016-2017? (Region Östergötland) Region Jönköping Lanstinget i Värmland Landstinget i Kalmar län Delvis: Västra Götalandsregionen

Har du frågor om enkäten? Kontakta oss på Indikator så hjälper vi dig. Maila: medarbetarskap@indikator.org