Nyckeltal för socialtjänst

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 1 Brukarenkät genomföra brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar.
Advertisements

Vad är KKiK? och hur bra är vi?. Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Jämförelse med andra kommuner och med oss själva över tid 245 kommuner deltar
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Våld i nära relationer
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Ekonomiskt bistånd
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Analysseminarium – ÖK februari
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
nationell enkätundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Brukarundersökning 2017 Socialkontoret, Stöd och service.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Stöd till personer med funktionsnedsättning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Presentationens avskrift:

På väg mot en kunskapsbaserad socialtjänst - indikatorer för uppföljning

Nyckeltal för socialtjänst Öppna jämförelser (ÖJ) Brukarundersökningar Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Socialstyrelsens brukarstatistik SCB:s befolkningsstatistik Räkenskapssammandrag (RS) VKV (Vad kostar verksamheten?) HME (Hållbart medarbetar- engagemang) Personalnyckeltal Fokus på nyckeltal som mäter kvalitet och resultat  

Vad är öppna jämförelser (ÖJ)? Information om kvalitet och resultat i verksamheter som kommuner, landsting och regioner ansvarar för Initiativ från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Frivilligt att delta Tudelat syfte: utveckling och insyn

forts. Vad är öppna jämförelser? Första rapporten hälso- och sjukvård 2006 Grundskola och äldreomsorg 2007 ÖJ även för företagsklimat, kollektivtrafik, övrig socialtjänst, skola, energi och miljö samt trygghet och säkerhet ÖJ socialtjänst sedan 2009 i samverkan mellan SKL och Socialstyrelsen, i samråd med Famna och Vårdföretagarna

Varför öppna jämförelser? För att stimulera kommuner, landsting och regioner att analysera sin verksamhet lära av varandra förbättra kvaliteten effektivisera verksamheten

Öppna jämförelser… är ett signalsystem fokus på kvalitet och resultat värdeskapande för dem verksamheten är till för säger ofta inget om målvärdet, men det finns en riktning egna analyser behövs startpunkt för en faktabaserad dialog

ÖJ socialtjänst finns inom Äldreomsorg Missbruks- och beroendevård Social barn- och ungdomsvård Funktionshinderområdet Ekonomiskt bistånd Hemlöshet Våld i nära relationer Krisberedskap

God vård och omsorg i socialtjänsten Sex kvalitetsområden för öppna jämförelser: Helhetssyn och samordning Självbestämmande och integritet Trygghet och säkerhet Tillgänglighet Kunskapsbaserad verksamhet Effektivitet

Källor till öppna jämförelser

Nationella brukarundersökningar inom individ- och familjeomsorg och verksamheter för personer med funktionsnedsättning

Nationella brukarundersökningar Syftet att mäta brukarnas upplevelser av kvalitet och resultat som kunskapsunderlag för förbättringsarbete Få nationella frågor – möjlighet för kommuner att lägga till egna Samordning och stöd från SKL och Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA), men kommuner och verksamheter genomför sin egen undersökning Deltagande kommuner och verksamheter rapporterar in sitt resultat för sammanställning och redovisning nationellt Resultatmått i Kommun- och landstingsdatabasen (Kolada) och Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK)

Brukarundersökning IFO Tre verksamhetsområden; - social barn- och ungdomsvård (vårdnadshavare och ungdomar från 13 år, även ensamkommande) - ekonomiskt bistånd - missbruks- och beroendevård Fokus på kvalitetsområden som information, tillgänglighet, inflytande och bemötande Åtta frågor, varav en bakgrundsfråga (kön) – möjligt att lägga till egna Språkversioner; svenska, engelska, finska, arabiska, dari, pashto, tigrinja och somaliska Verksamhetsområdena utgår från Öppna jämförelser och gäller endast myndighetsutövningen

Brukarundersökning funk Frågor inom sex olika områden och ett sjunde som pilot Nationell undersökning, men kommuner och privata utförare väljer själva om de vill vara med I år deltar närmare 90 kommuner och flera privata aktörer 9-10 frågor om bl.a. självbestämmande, bemötande, trygghet och trivsel Till vuxna brukare Frågorna i undersökningen avser att mäta fyra kvalitetsområden: självbestämmande, bemötande, trygghet och trivsel. Den nationella undersökningen 2017 omfattar sju enkäter/verksamhetsområden och riktar sig till vuxna personer med funktionsnedsättning inom boende, boendestöd och daglig verksamhet/sysselsättning enligt LSS och SoL samt personlig assistans. Det vill säga brukare både inom LSS- och socialpsykiatriverksamheter.

De flesta använder webbenkätverktyget Pict-O-Stat med möjlighet till uppläsning och symboler (pictogram)

Kontaktuppgifter Mia Ledwith, SKL samordnare mia.ledwith@skl.se Maria Price, RKA tf kanslichef maria.price@rka.nu

Tack för idag!