Experiences - new web design 2014 Håkan Morberg
New design – ”findability – project” Known difficulties The scope Target groups
Known difficulties
Known difficulties Official names vs common search terms Official silos vs overlapping statistics Cluttered design – too many choices Poor search engine results Too much ”talk” on the survey page
The scope
The user experience Find Få fram resultat, göra urval, kunna gå vidare
The user experience Understand Find Förestå rubriker, innehåll, språk/terminologi
The user experience Understand Find Use Format (excel, pdf, api, pc-axis, rss), statistikens kvalite Use
The scope for ”findability-project” Format (excel, pdf, api, pc-axis, rss), statistikens kvalite
Main focus Prioritise on the pages! Show the result!
The scope Clean up the design – less alternative Highlight the figures – not the administrative information
Outside the scope Change the information structure Change the content, presentation forms
Effect steering & Target groups
Effect mapping WHY: Clearly define the desired effect goals of the project. An effect goal is one of usually 3-5 effects that you want to achieve with the product. This is to be formulated as short as possible, based on the question "What is the sustainable business change when the project is implemented?" The effect may be, for example, efficiency, strong brand, knowledge, simplicity and speed. The change must be measurable. What and how can it be measured? Can this be logged in the solution, do you need to test in use or can you do surveys? A number of measuring points for the change need to be set up. Formulate when measurements should be done and what values you would expect, "After a year of use, nine in ten users would say that ...“ Ett effektmål är ett av vanligtvis 3-5 (gärna mätbara) mål som man vill uppnå med en viss IT-investering. WHO: The target group analysis aims to find and define those groups of people who can contribute to the intended effects of the system, the business or the project. WHAT: Investigate the target groups user goals. These are defined as those things the target groups / users need to do, want to do or need to make their contribution to the desired effects. HOW: See what measures are required to meet the user goals. These measures are also prioritised based on which ones can be calculated to give the largest contribution to the expected effects. Aim and measurable goals Target groups (Target groups – 1. What we want them to do. 2. What we believe are the users needs. Activities
Target groups Behavior based personas 1. The single query visitor 2. The comparator 3. The statistical hawk 4. The forecaster
The single query visitor ”Jag vill ha statistik som jag kan använda som fakta” Kännetecken Vill bara få ett svar på sin fråga. En ungefärlig siffra, hyfsat aktuell Otålig men kan kontakta statistikservice vid behov Ovan med SCB, kan komma direkt från sökning på Google Bryr sig inte om statistiksystemet men vill hamna rätt Har svårt att förstå och använda vår terminologi Kan vara privatperson eller (näringsliv) Användningsmål Vill ha ett snabbt och enkelt svar
The comparator ”Jag behöver statistikunderlag till ett eget större arbete” Kännetecken Har en komplex frågeställning, svaret finns i inte i en enda tabell Vill ha unikt material, inte redan sammanställt Vill göra jämförelser ofta med regionala/lokala vinklingar Vill inte chansa och lägga tid på att leta eller söka Kan behöva kontakta handläggare för mer statistik Har nytta av att känna till statistiksystemet Kan vara journalist eller student Användningsmål Vill ha underlag till sin egen specifika frågeställning Vill förstå statistiken hen ska använda Vill ha vägledning för att hitta rätt statistik
The statistical hawk ”Jag vill snabbt hämta senaste siffran och sen vidareförmedla den” Kännetecken Jobbar under stor tidspress Behöver senaste siffran nu! Kunnig och specifikt intresserad Behöver kunna förstå och tolka resultatet Vill hitta informationen till varje pris, ringer om det behövs Kan vara nyhetsjournalist eller analytiker Användarmål Vill ha senaste siffran snabbt Vill snabbt vidareanvända statistiken Vill veta när statistiken ska publiceras
The forcaster ”Jag behöver vissa väldigt specifika uppgifter som beslutsunderlag” Ska ibland sammanställa egna rapporter och beslutsunderlag Behöver och kan köpa statistik, har en plånbok Mycket kunnig inom sitt specifika område, kan terminologin Behöver detaljerad dokumentation för säkra prognoser Hämtar ofta samma information Kan vara utredare eller analytiker Användarmål Vill ha statistik inom sitt specialområde Vill göra avancerad analys Vill ha samma statistik som förra gången
Design decisions
Start page Ca 25% landar på startsidan Många har sökt på scb, scb.se, statistiska centralbyrån. 3 055 179 besök (jan-aug) Snitt ca 380 000 besök i månaden
Start page – click statistics 33% går vidare till Hitta statistik
Find statistics – many choices Många separata ingångar
Statistik efter ämne A-Ö -> SÖK
One main way to the statistics En administrativ yta som berättar om produktens produktion.
Find statistics – Official structure
Still official structure …
But with tags …
Tagging concept
Survey – administrative information En administrativ yta som berättar om produktens produktion.
Web statistics
Survey page En administrativ yta som berättar om produktens produktion.
Survey page En administrativ yta som berättar om produktens produktion.
Crazy egg statistics
Startpage– click map Scb.se=3845 Google.se=2725 Direct = 2411 Total = 10292 Since Feb 13 En administrativ yta som berättar om produktens produktion.
Find statistics – click map En administrativ yta som berättar om produktens produktion. Scb.se=22137 Google.se=1479 Stat. Database = 794 Total = 25495 Since Feb 5
Subject area – click map En administrativ yta som berättar om produktens produktion.
Survey page – click map En administrativ yta som berättar om produktens produktion.