X 5.5 Lägesmått från tabeller och diagram

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FL3 732G81 Linköpings universitet.
Advertisements

MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Mattebana i Holmedal.
Procent mm med fåglar och foster. Lazulfinken (högst upp) lever i Kanada och Mexiko och är 14 cm lång. ”Chilean swallow” elever som namnet antyder i Chile.
Statistik.
Kap 4 - Statistik.
Vad ingår kursen? i korta drag
Procent.
Sammanfatta siffrorna…
Statistik Tabeller och diagram.
Diagramguide Excel * Stapeldiagram. Vägen till ett stapeldiagram Lista med medlemmar och t.ex. deras ålder – Kalle 25, Lisa 29, Olle 34, Pia 31, Svante.
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
732G22 Grunder i statistisk metodik
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Lägesmått. Lägesmått Vad är lägesmått? Sammanfatta en mängd data Exempelvis hur mycket veckopengar får elever som går i åk7… En klass består av ca.
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
En sak i taget 1. Mata in data 2. Förbered data för beräkningar 3. Beräkna 1. Börja med att testa din hypotes 2. Därefter titta på ev bakomliggande faktorer.
1. Kontinuerliga variabler
1 Numeriska Deskriptiva Tekniker. 2 Centralmått §Vanligtvis fokuserar vi vår uppmärksamhet på två typer av mått när vi beskriver en population: l Centraläge.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
DESKRIPTION Bearbeta, tolka och redovisa resultat. Vad ingår? Tabeller - Sammanfatta material Diagram - Åskådliggöra material Lägesmått - ”Genomsnitt”
Kap 4 - Statistik.
KAP 5 – SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
X Lägesmått För att beskriva ett statistiskt material använder vi oss av lägesmått. De vanligaste lägesmåtten är medelvärde, median och.
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Rubriklayout Underrubrik.
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Vallbergaskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Våxtorpsskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Mellbystrandsskolan
Rubriklayout Underrubrik.
Rubriklayout Underrubrik.
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Glänningeskolan
Mattespanarna 6B kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Grundl. statistik F2, ht09, AN
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Knäredsskolan
Rubriklayout Underrubrik.
Rubriklayout Underrubrik.
KAP 5 – SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Genevadsskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Ahlaskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Elever Veingeskolan
Rubriklayout Underrubrik.
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Rubriklayout Underrubrik.
Rubriklayout Underrubrik.
Rubriklayout Underrubrik.
Rubriklayout Underrubrik.
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Rubriklayout Underrubrik.
Rubriklayout Underrubrik.
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
Rubriklayout Underrubrik.
Laholms kommun Skolundersökning 2016 Vårdnadshavare/Föräldrar
Rubriklayout Underrubrik.
Rubriklayout Underrubrik.
Rubriklayout Underrubrik.
Presentationens avskrift:

X 5.5 Lägesmått från tabeller och diagram På en diagnos i matematik hade eleverna följande antal rätt: 7, 8, 8, 5, 10, 9, 8, 7, 8, 9, 6, 7, 8, 9, 10, 10, 9, 8, 7, 7 För in värdena i tabellen. Beräkna medelvärdet. 1 5 6 4 3 5 6 35 48 36 30 160 20 = poäng Medelvärde : 8 poäng Beräkna medianen. I mitten : nr 10 och 11 8 + 8 2 = poäng Medianen : 20 160 8 poäng Beräkna typvärdet. Typvärdet : 8 poäng

Diagrammet visar hur många elever det var i klasserna ett läsår på Nybyggeskolan. Beräkna typvärdet. Typvärdet : 29 elever Beräkna medelvärdet av antalet elever. Avrunda till en decimal. Antal elever: (26 + 3 ∙ 27 + 3 ∙ 28 + 6 ∙ 29 + 4 ∙ 30 ) elever = 485 elever Antal klasser: (1 + 3 + 3 + 6 + 4) st = 17 st 485 17 = elever Medelvärde : 28,52... elever ≈ 28,5 elever Beräkna medianen. I mitten : nr 9 Medianen : 29 elever