X 5.2 Tabeller och diagram Frekvenstabell

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Advertisements

Kapitel 2 – Hur ska en statistisk undersökning redovisas?
Samband mellan kvalitativa variabler Sid
FL3 732G81 Linköpings universitet.
Grundläggande statstik, ht 09, AN1 F9 Analys av frekvenstabeller Hittills har vi analyserat eller jämfört 2 grupper avseende variabler på intervall- eller.
Statistik.
Vad ingår kursen? i korta drag
Statistik Tabeller och diagram.
Förelasning 1 Kursintroduktion Statistiska undersökningar
Statistikrapport Tredje kvartalet 2012 Rapporten innehåller följande: Total omsättning kvartal jämfört med kvartal Omsättning per samtliga.
Presentation med PowerPoint för PA1
Institutionen för matematik, KTH Mats Boij 5B1118 Diskret matematik 26 november B1118 Diskret matematik Nionde föreläsningen Grafer.
Samband och förändring. Delen i procent Finns två metoder. Antingen räknar man först 1 % (genom att dividera med 100) och multiplicerar till den procenten.
Deskription. Individer och variabler Individer, undersökningsobjekt – De vi undersöker. De vi gör mätningar på. Kan vara människor, men kan också vara.
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Korstabeller och logistisk regression Samband mellan kvalitativa variabler.
Sveriges geografi Det svenska kulturarvet. Geografi Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
DESKRIPTION Bearbeta, tolka och redovisa resultat. Vad ingår? Tabeller - Sammanfatta material Diagram - Åskådliggöra material Lägesmått - ”Genomsnitt”
Att rita en funktion i ett koordinatsystem
Lathund Infektionsverktyget
Sju sätt att visa data Sju vanliga och praktiskt användbara presentationsformat vid förbättrings- och kvalitetsarbete.
X Relativ frekvens Martin och farfar tävlar mot varandra i vem som kan slå flest sexor. Båda registrerar sina kast i ett stolpdiagram och.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Data och att presentera data
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Förelasning 1 Kursintroduktion Statistiska undersökningar
Y 1.1 Räkna med bråk Tre av tio kulor är blå.
Vad ingår kursen? i korta drag
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Naturkunskapsprojekt
KAP 5 – SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK
STATISTIK OCH SANNOLIKHETER
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Naturkunskapsprojekt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Naturkunskapsprojekt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

X 5.2 Tabeller och diagram Frekvenstabell I ett höghus gjorde fastighetsägaren en undersökning om hur många personer som bodde i varje lägenhet. Resultatet skrevs in i en frekvenstabell. Antalet personer i varje lägenhet varierar och är därför en variabel, ofta x. Frekvensen visar hur många det är av varje värde. Frekvensen förkortas f. Summan av frekvenserna kallar vi n. I det här fallet är n det totala antalet undersökta lägenheter.

• Används när man vill jämföra antal. • Det observerade är tal. Olika typer av diagram Stolpdiagram • Används när man vill jämföra antal. • Det observerade är tal. • Ett stolpdiagram har därför tal längs x – axeln. Stapeldiagram • Används när man vill jämföra antal. • Det observerade är inte tal. • Ett stapeldiagram har därför till exempel namn, bilmärken eller länder längs x-axeln. • Saknar pil på x – axeln . Sågtandslinje, döljer värden på y – axeln

Linjediagram • Används när man vill visa en förändring under en viss tid. • Förändringen visas som en graf (linje). Cirkeldiagram • Används när man vill visa hur det hela fördelas på sina delar. • Hela cirkeln motsvarar det hela (100 %) och de olika stora ”tårtbitarna” motsvarar delarna.