Lektion 4.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Advertisements

Programmering B PHP Lektion 4
Programstruktur: C för enchipsdatorer
Funktioner och programorganisation
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
Föreläsning 4 Python: mera om funktioner och parametrar
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik K och Media
Grundläggande programmering
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 4 Python: Definiering av egna funktioner Parametrar
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
1 Introduktion till SML Nr 2 Värden, typer och funktioner.
Programmering B PHP Lektion 2
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Programmering B PHP Lektion 3
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Sid 1 CD5250 OOP med C++ Daniel Flemström MDH/IDT CD5250 OOP med C++
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Programmeringsbegrepp
Ali Ghodsi Variabler En variabel är en sorts behållare som man kan placera data i Man måste ange typ och namn för alla variabler.
Programmering B PHP Lektion 1 Mahmud Al Hakim Folkuniversitetet
Pointers. int a=5; int f(int b) { a--; b++; return b; } int main() { int a=3; printf("%d,",f(a)); printf("%d",a); return 0; }
Programmering B PHP Lektion 2
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Föreläsning 3 Programmeringsteknik och Matlab DD1312
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
Grundläggande programmering
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
DD1310/DD1314/DA3009 Programmeringsteknik Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Namnrum, räckvidd och rekursion Linda Mannila
Objektorienterad Programmering i C++ I
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
1 Programmera med strängar nr 9 Tal till sträng Sträng till tal Grep Sträng till lista av ord.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
Problemlösningsmetodik
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller -Villkorssatser -Repetitionssatser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 4 ( ) INNEHÅLL: -Logiska operatorer och logiska uttryck -Referenstyper.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Digitalitet.
Planering av ett större program - Funktioner, moduler, if och Boolean Linda Mannila
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Styrteknik: Boolesk algebra D1:1
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
1 Mönstermatchning och rekursion Nr 4. 2 Förenklad notation val fnname = fn name => expression Förenklas till fun fnname name = expression Exempel fun.
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 9: Implementering av underprogram Aktiveringsposter Exekveringsstacken Implementera dynamisk räckvidd.
Föreläsning 2 2D1312 Introduktion till Python Kap 1 och 2 i kursboken.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
Anders Sjögren Mer om datatyper. Anders Sjögren const det finns ett elegantare sätt att skapa konstanter i C än sättet med makro som vi använt tidigare.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
Selektion jämförande och logiska operatorer
Anders Sjögren Programmering i ANSI-C Ett första program för att se vart vi ska...
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
Python.
Föreläsning 2 Programmeringsteknik DD1310
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Iteration – Repetitionssats - while
Presentationens avskrift:

Lektion 4

Repetition lektion 3 Variabler str, int, float Inbyggda funktioner

print() print(”Hej!”) alternativt… hi_str = ”Hej!” print(hi_str)

input() elev_namn = input(”Skriv in ditt namn: ”) Lagrar en string i variabeln elev_namn med de tecken som användaren själv skriver in när programmet körs

Konvertera typ int() float() x = input(”Skriv in ett tal: ”) Typen av x är string (tecken) x = float(input(”Skriv in ett tal: ”)) Typen av x är float (decimaltal)

Logik Boolsk data Variabler av typen bool: x = True y = False 1 & 0 Ja & Nej True & False Variabler av typen bool: x = True y = False

Villkorssatser if the sun is blue: Stand up Sing a song else: Raise your hand Wave with your hand

Villkorssatser if the sun is blue: Stand up Sing a song else: Raise your hand Wave with your hand Eftersom solen inte är blå, utan gul, så ska du räcka upp handen och vinka

Logik x == 100 testar om värdet av variabeln x är 100 name == ”Oscar” testar om värdet av variabeln name är ”Oscar” x < 100 testar om värdet av variabeln x är mindre än 100 x > 100 testar om värdet av variabeln x är större än 100 x <= 100 x >= 100

Villkorssatser if 1 == 1: print(”SANT”) print(”True”) else: print(”FALSKT”) print(”Nein, nein, NEIN!!!”) # Detta kallas för kodblock!

Villkorssatser if 1 == 1: print(”SANT”) else: print(”FALSKT”) Skriver ut ”SANT” eftersom 1 == 1 är True

Logik and or 1 == 1 and 1 == 2 Är sant om både 1 == 2 OCH 1 == 1 är sant. 1 == 1 or 1 == 2 Är sant om något av 1 == 1 ELLER 1 == 2 är sant.