Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetskulturenkät
Advertisements

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Socialförvaltningen.
Landstingets kansli Resultat säkerhetskulturenkät 2009.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Chef/Medarbetare.
Patientsäkerhetskultur
Patientsäkerhetskultur mätning
Medarbetarundersökning
Patientsäkerhets(kultur)mätning Västra Götalandsregionen vecka
Patientsäkerhetskulturenkät 2015 Kommunikationspaket I den här presentationen används konsekvent förkortningen VGR för Västra Götalandsregionen. Som.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - medarbetare Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (100 svarande/100 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia totalt 76% (6103.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
ENHETSRAPPORT - BÄLLSTA GÅRD STOCKHOLMS STAD – PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2014 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel:
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Patientsäkerhetskulturenkät
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Medarbetarundersökning 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Enkät i gymnasieskolan 2015
Demo - chefsrapport Medarbetarundersökning Mitt ledarskap
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR Region Västmanland

MÄTINSTRUMENTET Enkäten Dimensioner Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC) från Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ). I Sverige översattes den och gick därefter under namnet Säkerhetskulturenkäten. Enkäten erbjuds av Sveriges kommuner och landsting (SKL) att för regioner och landsting att använda. Dimensioner Enkätens frågor bildar tillsammans 15 dimensioner. En dimension är ett antal frågor, oftast 3-4, som har en hög korrelation och tillsammans förklararar ett gemensamt underliggande fenomen. Dimensioner i Säkerhetskulturenkäten visar andelen positiva.

Dimensioner

VAD MÄTER VI? Säkerhets PRESTATIONER ”Vad vi gör och ser andra göra” Beteenden Attityder, åsikter Underliggande värderingar och icke-ifrågasatta antaganden Mål, strategier, policy, strukturer, normer, ledarskap KLIMAT PRESTATIONER VÄRDERINGAR STRATEGIER Patankar & Sabin (2010) ”Vad vi gör och ser andra göra” Säkerhets ”Vad vi uttrycker” Säkerhets ”Vad vi planerar” Säkerhets ”Vad vi tänker och känner”

REGION VÄSTMANLAND Urvalskriterier Utskicksplan Anställd från och med 31 maj 2017 och fortfarande anställd vid undersökningsstart den 12 september Tillsvidare och månadsanställda, ej timavlönade Man måste arbeta minst 50% Föräldralediga, studielediga, tjänstlediga och sjukskrivna mer än 50% ska ej svara på enkäten Medarbetaren har kontakt med patienter Utskicksplan 5 september Informationsmail till samtliga medarbetare 12 september Undersökningsstart 3 oktober Undersökningen stängs 24 oktober Resultaten levereras

LEVERANS AV RESULTAT PowerPoint Webbverktyg Excel Varje enhet med minst 7 svarande medarbetare får en Powerpoint. 7-10 svarande får dimensionsresultat redovisat i andelen positiva. 10-30 får andelen svar per fråga i andelen positiva, negativa och neutrala. Arbetsplatser med mer än 30 svarande medarbetare får den 5-gradiga svarsskalan redovisad per fråga. Webbverktyg Arbetsplatser med mer än 30 svarande medarbetare får en Excel-bilaga med mer djupgående data. Excel Arbetsplatser med mer än 30 svarande medarbetare får en Excel-bilaga med mer djupgående data.

EXEMPEL [7-10]

EXEMPEL [10-30] 3192 3128 3203 3246 DIMENSION Återföring och kommunikation kring avvikelser DIMENSIONSFRÅGOR Vi får återkoppling om de förändringar som genomförts baserade på avvikelserapporter Vi informeras om de misstag som görs på vår arbetsplats På den här arbetsplatsen diskuterar vi hur vi ska undvika att fel inträffar igen

EXEMPEL [30+] Antal svar Återföring och kommunikation kring avvikelser Frågor i dimensionen På den här arbetsplatsen diskuterar vi hur vi ska undvika att fel inträffar igen Vi informeras om de misstag som görs på vår arbetsplats Vi får återkoppling om de förändringar som genomförts baserade på avvikelserapporter

VÅR WEBBPORTAL

ATT TOLKA RESULTATEN Kontrollera verksamhetens svarsfrekvens En låg svarsfrekvens (under 50%) kan göra resultatet svårtolkat. Samtidigt säger det något om kulturen i verksamheten om flera medarbetare medvetet valt att inte besvara enkäten. Vad kan det bero på? Jämför verksamhetens resultat med hela organisationen Skiljer sig resultaten från organisationen i stort? Är det samma styrkor och svagheter? Jämför med SKLs riktlinjer SKL har identifierat resultat under 50 som områden som bör utvecklas och resultat över 70 som styrkor. Tipsguiden som finns att ladda ner via rapportgeneratorn innehåller tips på användbara verktyg och mallar för åtgärdsplaner. Jämför med tidigare resultat Om verksamheten genomfört undersökningen innan, finns det något resultat som förändrats? Vad kan det bero på?

ATT TOLKA RAPPORTEN Små grupper Frågor markerade med (R) Grupper med färre än sju respondenter redovisas inte. Grupper med mindre än 7 svarande inkluderas i överliggande gruppers resultat. Frågor markerade med (R) I enkäten finns ett antal omvända frågor. I resultatredovisningen har vi vänt på dessa frågor så de redovisas enligt samma principer som övriga frågor. Det vill säga grönt innebär att medarbetaren alltid har svarat positivt i den meningen att de anser sig vara nöjda.

REGION VÄSTMANLAND Definition Högsta Ledning Resultatåtergivning Enligt SKLs nya definitioner innebär högsta “chefens chef”. Ni har möjlighet att per vårdgivare definiera namnet på er ledning. Resultatåtergivning Indikator kan presentera era resultat för er ledning. Detta kostar 5750 SEK per tillfälle och måste beställas innan september. OBS datum kan redan vara uppbokade och måste först kontrolleras med Indikator. Resultaten släpps för hela organisationen den 24 oktober. Definition Närmaste chef Regionen har valt att definiera närmaste chef som “Den du har medarbetarsamtal med.”

REGION VÄSTMANLAND Deltagarlistan Variabler Varje privat vårdgivare måste leverera deras deltagarlista till Region Västmanland senast 21 augusti Mallen har er kontaktperson på Region Västmanland tidigare mailat ut. Inhämta informationen ifrån ert personalsystem Region Västmanland skickar alla deltagarlistor till Indikator för förberedelser Variabler Inga frågor i enkäten om kön, ålder eller yrke. Detta förkodas i deltagarlistan Ett öppet svar kommer inkluderas i slutet av enkäten. Detta redovisas på nivåer med mer än 30 svarande.