B D A C Vems påstående stämmer? A 5x + 10 = 5x – 10 B

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En övning i att formulera sig matematiskt
Advertisements

Talföljder formler och summor
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
Gravitation & Cirkulär rörelse Centripetalacceleration Newtons Gravitationslag Satelliter Keplers lagar.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
MaB: Ekvationssystem Allmänt
MÄRKLIGT ! Här är en liten matematisk övning som helt säkert kommer
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Vill du lära dig kort division?
Grundläggande programmering
Algebraiska uttryck Matematik 1.
Vi undersöker kraft och rörelse
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Beräkna en ekvation (metod 1)
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Algebra och ekvationer
MÄRKLIGT ! Här är en liten matematisk övning som helt säkert kommer
Beräkna en ekvation (metod 1)
Procent.
Metoder för att räkna addition och subtraktion
Mer om tal MatteDirekt 6B.
Ekvationer Det är inte så svårt?.
Matematik A - Introduktion
Etik Moral Filosofi.
Grundläggande programmering
Ekvationssystem - Exempel
Naturvetenskaplig undersökning
Mer om tal MatteDirekt 6B.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2007 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
Den viktiga konsten att tala
Samband och förändring. Delen i procent Finns två metoder. Antingen räknar man först 1 % (genom att dividera med 100) och multiplicerar till den procenten.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
D A C B Vems påstående stämmer? Här finns fem geometriska figurer.
A C B D Vems påstående stämmer?
Kap 1 - Algebra och funktioner
A C D B Vems påstående stämmer?
Och vecka 8 A BE LJUD ® BrucElvis
X 2.5 Problemlösning med ekvation
X 2.4 Ekvationer (V.L.) = (H.L.)
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
C A B D Vems påstående stämmer?
Y 1.3 Multiplikation av bråk
Helhet och allsidighet
Mattespanarna 6B kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
Y 4.1 Algebraiska uttryck Teckna algebraiska uttryck
Y 4.8 Problemlösning med ekvationer
Y 3.3 Volym och begränsningsarea
Y 4.5 Uttryck med potenser 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 = 35 x ∙ x ∙ x ∙ x = x4
Kap 1 - Algebra och funktioner
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen.
Y 4.3 Uttryck med parenteser
Deltagarna börjar med att skriva in sina namn i resultat-tabellen.
A C B D Vems påstående stämmer?
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
C A D B Vems påstående stämmer? Alex väger a kg och Bodil väger b kg.
Presentationens avskrift:

B D A C Vems påstående stämmer? A 5x + 10 = 5x – 10 B Är det något av påståendena som stämmer? Båda ekvationerna går att lösa. Tror jag… B Jo, A har en lösning. Där kan x vara 11. D Ingen av ekvationerna går ju att lösa. I B står det ju att 5x = 4x. A Nej, du har fel. A har ingen lösning, men B har det. Där kan x vara noll. C

Vems metod är korrekt? Förenkla uttrycket 3x – y – x + 2y – Vem har löst uppgiften korrekt? – Vilka fel har de andra gjort?

Fyrfältsproblem – samla mynt Lisa samlar på enkronor och femkronor. Hon har tre gånger så många enkronor som femkronor. Sammanlagt är mynten värda 536 kr. Hur många mynt har Lisa av vardera slaget?

40 st 5-kr + 120 st 1-kr = 320 kr För lite Rita en grupp med 4 mynt som bilden visar. 60 st 5-kr + 180 st 1-kr = 480 kr För lite Varje grupp är värd 8 kr 70 st 5-kr + 210 st 1-kr = 560 kr För mycket 536 8 = 67 st grupper Det blir då 67 st 5-kr + 201 st 1-kr = 536 kr Stämmer Alltså finns det 67 femkronor och 201 enkronor. Antag det är x st 5-kr som är värda 5x kr tillsammans Kan till exempel vara Tänka logiskt. Då är det 3x st 1-kr som är värda 3x kr tillsammans Eftersom det är tre gånger så många 1-kr som 5-kr kan man tänka ”Hur många 8-kr är det?” 5X + 3x = 536 8x = 536 536 8 = 67 st Jo det är: 8x 8 = 536 x = 67 Det finns 67 femkronor och 67∙ 3 = 201 enkronor.

Räkna och häpna – Hur långt går du? Du vaknar på morgonen, kliver upp ur sängen och börjar gå. Det är inget konstigt med det. Dag efter dag och år efter år går du en massa steg utan att tänka på det. Det blir väldigt många steg om du skulle räkna. 1. Gissa hur långt du tror att du går under ett helt liv. 2. Räkna fram ett svar. 3. Jämför ditt svar med jordens omkrets som är 4 000 mil.

Lösningsförslag 72 000 km under livet. 2. 3. Vi utgår från att vi går 5 000 steg/dag och att stegen är i genomsnitt 0,5 m långa. Det betyder att vi går ca 2,5 km/dag och ca 900 km/år. Om vi antar att man blir 80 år så innebär det att vi går 72 000 km under livet. 3. Jordens omkrets är 4 000 mil = 40 000 km. Vi går alltså 2 varv runt jorden.

Resonerna och utveckla – Tänk på ett tal 1 a) Tänk på ett tal mellan 1 och 10. b) Multiplicera talet med 4. c) Addera talet du nu har med 8. d) Dividera med 2. e) Multiplicera med 3. f) Subtrahera med 12. g) Dividera med 6. h) Vilket tal har du nu? 2 Välj ett annat tal mellan 1 och 10 och upprepa samma beräkningar. Vilket tal har du nu på slutet? 3 Upprepa en tredje gång. Vilken slutsats kan du dra av dina beräkningar? Jämför ditt resultat med en kompis.

4 Varför blir det så här? Försök förklara genom att kalla talet från början för x och genomför alla beräkningar igen Jämför med en kompis. 5 Skriv en instruktion som liknar den ovan och som leder till följande serie: x x + 8 2x + 16 2x + 10 20x + 100 20x 20 6 Skriv på liknande sätt som i uppgift 5, en serie instruktioner som leder till att man kommer fram till 25 efter sex eller sju steg. Pröva din instruktion på en kompis.

Lösningar Man kommer fram till talet man tänkte på från början. x 4x 1- 3 Man kommer fram till talet man tänkte på från början. 4 x 4x 4x + 8 2x + 4 6x + 12 6x Tänk på ett tal mellan 1 och 10. Addera talet med 8. Multiplicera det tal du har nu med 2. Subtrahera med 6. Multiplicera med 10. Subtrahera med 100. Dividera med det tal du tänkte på från början. Vilket tal har du nu? 5 6 -

Värdera och redovisa – Almsjö if När herrlaget hade sin första hemmamatch tittade 220 vuxna och 130 ungdomar. Sammanlagt såldes biljetter för 20 850 kr. Vad kostar en ungdomsbiljett?

– Vilken lösning är bäst? – Vilka brister ser du i de andra lösningarna?