Avdelningen för kompetensutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Advertisements

Implementering av nya läroplaner
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Nätverk kursplanepiloter
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Elev loggbok.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Bedömningsmetoder.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Årskursinformation åk 4-5
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Årskursinformation för årskurs 1
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vill du göra skillnad på riktigt?
Presentationens avskrift:

Avdelningen för kompetensutveckling Utvärdering – Hur arbetar HLK med kursvärderingar? Har utvärderingen påverkat innehållet på kursen under resans gång? Hur tar vi hand om synpunkterna? Genomslag – förändringar! Vad ser vi speciellt?

Ex. Bild för lärare åk 1-3, åk 4-6, och för fritidspedagoger eller motsvarande, 30 hp (1-30) (HLK startat 8 omgångar from hösten 2012) Lokalt görs utvärdering efter varje genomförd kurs. Ska också ingå i den kursdokumentationen som ska sammanställas och lämnas in i digital form till ansvarig Samordnare på Avdelningen för kompetensutveckling. Tagit tillvara Skolverkets deltagarutvärdering (2014-2015) till viss del, de påpekande som framkom just för vårt lärosäte har diskuterats.

Hur tar vi hand om synpunkterna? Lärarlaget anser att de har stor nytta av utvärderingarna i planeringsarbetet. Vissa moment har kurslaget ändrat på, andra har de behövt vara mer noggranna med att förklara, varför! Inför varje ny omgång gås föregående utvärdering igenom, alla läser. Framför allt så har kurslaget under kursens gång läst deltagarnas inlämningar och där blir det tydligt om något måste revideras både när det gäller uppgiftsinnehåll- och instruktioner samt kring litteraturen.

Genomslag –förändringar, några exempel! Engelsk litteratur, många tycker den är jobbig! Litteraturen har inte tagits bort men man har förklarat tidigt i kursen varför och hur man kan arbeta med denna litteratur. Kritik på uppgiften ”Hemsidan”, uppgiften har tagits bort och ersatts med annan typ av digitalporfolio som alla deltagare kommer åt. Denna uppgift har sedan utvecklats vidare utifrån en deltagaridé. Det har framkommit att deltagarna inte har fått tillräcklig med kunskaper kring planering och bedömning inom ämnet. Här har man lagt in individuella handledningstillfällen där deltagarna får diskutera just sina dilemman och funderingar. Här ser lärarlaget att deras redovisningar inom området blivit mycket bättre!

Vad ser vi speciellt? Svårigheter att få deltagarna att besvara utvärderingen efter genomförd kurs. (Ex. Vt13 66%, Ht13 49%, Ht14 71%) Helhetsintryck: generellt… Bra/Mycket bra Kursens relevans för min professionella utveckling: Mycket bra Litteratur: Medel/Bra Fritext – ex. synpunkter: Bra att närträffarna är 2 dagar. Webbplattformen fungerar bra. Bra blandning teori-praktik. Blandade uppgifter – lätta att koppla till sitt arbete i verksamheten. Högkompetens och engagerade lärare. Bra med samma lärare genom hela utbildningen, m.m. Fritext – ex. kan förbättras: Tung litteratur, byt ut viss litteratur bl.a den engelska. Stora uppgifter svårt att hinna med. Fler närträffar. Stolarna riktigt obekväma. Mer praktiska arbeten på närträffarna – mer ateljearbete, m.m. Lärarlyftet ll har varit den mest givande och tillfredsställande utbildning jag någonsin har gått, jag rekommenderar denna varmt (deltagare Start HT14).