En insiktsfull historia – Öppen jämförelse företagsklimat

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Företagsklimat Östhammar Företagsklimat ScandInfo Marketing Research, december 2010 Bakgrundsinformation om deltagande företagare (Procent)
Advertisements

Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Serviceundersökning 2014 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Stockholms stads service under 2013.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Flen kommuns service under 2010.
Serviceundersökning 2007 Företagares uppfattning om Flens kommuns service.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Bakgrund Ett av Stockholm Business Alliances prioriterade verksamhetsområden är att utveckla servicen till näringslivet Serviceundersökningen fångar upp.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Index per myndighetsområde
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Juni 2011 Insikt 2011 EN SERVICEMÄTNING AV KOMMUNENS MYNDIGHETSUTÖVANDE Rapporterad av CMA Research AB.
Företagsamma regioner runt hörnet Workshop, Reglabs årskonferens 2011 Lena Lundström & Bengt Westman.
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Företagsklimat 2011 INSIKT – EN SERVICEMÄTNING AV KOMMUNERNAS MYNDIGHETSUTÖVNING.
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Upplands-Väsby kommuns service under 2010.
Insikt 2015 Tjörns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Servicemätning 2015-års ärende Stockholm Business Alliance, SBA – en undersökning av 40 av 54 SBA-kommuners myndighetsutövning i Stockholmsregionen
Lokalt företagsklimat, Karlstad Program Lena Melesjö Windahl Presentation av enkätundersökningen om det lokala företagsklimatet i Karlstad.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Upplands Väsby_Camillas Hemtjänst och Service (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Nöjd-Kund-Index - Servicemätning Årsrapport – ärenden januari – december 2015 NKI-undersökning om kommunens service under 2015 Västerås stad.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Nöjd-Kund-Index - Servicemätning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Löpande insikt Uppföljning av kommunens service (NKI)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
NKI-undersökning Helena Aronsson
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

En insiktsfull historia – Öppen jämförelse företagsklimat 2010-2016 En servicemätning av kommunernas myndighetsutövning gentemot företag Jan Torége jan.torege@skl.se 08-452 78 89 Fredrik Berglund fredrik.berglund@skl.se 08-452 78 77

Dagordning 10:00-10:10 Välkommen! Katrien Vanhaverbeke, sektionschef SKL 10:10-10:30 Om undersökningen, Jan Torége, SKL 10:30-11:00 Resultat från ÖJ Företagsklimat, Jan Torége, SKL 11:00-11:15 Bensträckare 11:15-11:35 Tips på hur resultaten ska tolkas, Jan Torége, SKL 11:35-12:00 Frågor, Jan Torége och Fredrik Berglund, SKL

SKL rankade rankingarna

Fördelar med Insikt Frågorna avser endast faktorer som kommunerna själva har ansvar för Det är endast företag som varit i kontakt med kommunen som deltar i undersökningen Statistik per myndighetsområde Inte bara vad som är bra och dåligt, utan också vad företagarna tycker är viktigt respektive mindre viktigt Konkurrerar inte, utan kompletterar Svenskt Näringslivs undersökning

Fördelar att mäta löpande Via en webbportal kan utvecklingen följas löpande med statistik och diagram Enkäten kommer närmare beslut/tillsyn Möjlighet att ta med ärenden för alla kunder - företag, privatpersoner, föreningar, annan offentlig verksamhet Kommunen väljer själv vilka mätperioder som visas i diagramen Det finns en ökad möjlighet att specificera vad som ska visas Enklare att jämföra mot andra kommuner Enklare att få resultat för regioner/förbund Enklare att se resultat före och efter organisationsförändringar

Vem ansvarar för vad? SKL ansvarar för webbportalen (i samarbete med Markör) samt rapporten Öppna Jämförelser Företagsklimat SKL tillsammans med SBA och i viss mån BRG ansvarar för enkätens utformning, instruktioner till kommunerna samt att statistikkonsulterna genomför enkätundersökningen på ett likvärdigt sätt. Kommunerna bestämmer i samverkan med upphandlad konsult hur ofta utskick av enkäter ska ske, om kommunen vill mäta fler kundgrupper än företagare samt om man vill ha en kommunrapport med analys. Fyra godkända statistikkonsulter för 2017 – Markör, MIND, Sweco och Enkätfabriken.

Flertalet undersökningar som mäter kommunernas ”företagsklimat” har ett eller flera av nedanstående tre perspektiv Kommunens attraktivitet för boende och företagande Företagarnas egna uppfattningar om företagsklimatet i kommunen Hur bra det går för företagen i kommunen

Svenskt näringsliv företagsklimatranking 2008 - genomsnittlig kommunplacering inom respektive kommungrupp

NKI och sammanfattande omdöme svenskt näringslivs undersökning

www.skl.se Sök på företagsklimat eller löpande insikt

Öppen jämförelse Företagsklimat 2016 När samtliga deltagande kommuners undersökningar aggregeras till en nationell nivå och kommunerna rankas blir Insiktsundersökningen också en Öppen Jämförelse inom området företagsklimat. 147 kommuner och sju gemensamma förvaltningar deltog 2016. Undersökningen har genomförts 2010, 2012, 2014 och 2016 (år 2015 var det 56 kommuner som genomförde undersökningen löpande, men SKL gjorde aldrig någon ÖJ- rapport för det året). Mäter sex myndighetsområden; brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Mäter sex servicefaktorer; information, tillgänglighet, kompetens, bemötande, rättssäkerhet och effektivitet.

Betygsskala

Jämförelse med andra NKI-resultat från Svenskt kvalitetsindex Myndighet/verksamhetsområde NKI Förskola 78 Sjukvård 73 CSN 71 ÖJ Företagsklimat, service 70 Gymnasieskola 68 Skatteverket Kommuner & landsting, totalt 67 Statliga myndigheter, totalt 64 Försäkringskassan Polisen 63 Kultur och fritid 59 Arbetsförmedlingen, sökande 43

Ranking NKI Totalt 2016

Några förklaringar till att små kommuner har en strukturell fördel I små kommuner är handläggarna få och företagarna vet ofta vilka det är, det är lätt att komma i kontakt med rätt person och handläggarna för olika myndighetsområden sitter ofta nära varandra, vilket gör det enkelt för dem att träffas och samarbeta I mindre kommuner utanför storstadsområdena sker det färre etableringar och konkurrensen beträffande lokalisering av verksamheter och/eller lokaler är avsevärt mindre än i storstadsområden. Detta leder till färre överklaganden. I små kommuner kan ärendenas karaktär under ett enskilt år variera från det genomsnittliga, vilket kan påverka hur stor andel av ärendena som får ett positivt respektive negativt utfall. Exemplet med tärningar

Ranking NKI Totalt 2016, kommuner med >40000 inv

Vilka områden ger företagarna bättre betyg till jämfört med 2014? Skriftlig information Information om möjligheten att överklaga beslutet Möjlighet att direkt hämta blanketter och informationsmaterial på hemsidan Möjlighet att använda digitala tjänster för ärendet Dessutom är kännedomen kring informationen på webbplatsen samt kännedomen om möjligheten att använda digitala tjänster avsevärt större 2016 jämfört med 2014.

Vilka områden ger företagarna sämre betyg till jämfört med 2014? Möjligheten att komma in kontakt med rätt person via telefon Möjligheten att få träffa rätt person Tiden för handläggningen av ärendet Rutinerna kring handläggningen av ärendet

Prioriteringsmatris, totalt

Några slutsatser Allt färre kommuner får låga NKI-resultat. Enda undantaget är Bygglov, där många kommuner i storstadsområden får riktigt låga resultat. Större kommuner (>40000 invånare) får allt bättre resultat i undersökningen. Regioner som får bra resultat: Värmland, Örebro och Jönköping Tre av fyra kommuner har förbättrat sina resultat jämfört med 2014. För kommuner som gått utbildningen ”Förenkla – helt enkelt” har förbättringen jämfört med 2014 varit dubbelt så stor som för kommuner som inte genomfört utbildningen. Allt fler företagare anger att de använt kommunens webbsida och digitala tjänster och ger också dessa högre betyg.

Pedagogiska problem Kommunen saknar värden för en del myndighetsområden 12 svar krävs i den nationella rapporten, 7 svar i webbportalen och i kommunrapporten Betygen för serviceområdena är generellt högre än NKI-värdet för kommunen Effektmåttet är 0 för något serviceområde

En insiktsfull historia – Öppen jämförelse företagsklimat 2010-2016 En servicemätning av kommunernas myndighetsutövning gentemot företag Jan Torége jan.torege@skl.se 08-452 78 89 Fredrik Berglund fredrik.berglund@skl.se 08-452 78 77