Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad
Enkätfabriken undersökningar 2 Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Sysselsättning Alvsjo
Enkätfabriken undersökningar 3 Presentation Om undersökningen Svarsfrekvens Resultat – Andel nöjda – Bakgrundsfrågor – Resultat per fråga över tid – Resultat per regiform – Resultat män/kvinnor – Resultat svarsmetod – Andel nöjda per utförare Sammanfattning
Sammanfattning av resultatet Svarsfrekvensen i Älvsjö är i årets brukarundersökning 52 % vilket vid en jämförelse med hela stadens sammantagna resultat är 5 % högre. Vad gäller brukarnas övergripande nöjdhet med sysselsättningen är resultatet lägre i årets mätning, med 82 % nöjda brukare, att jämföra med 90 % året innan och 100 % från Vid en nedbrytning av resultatet går det dock att urskilja områden med både högre och lägre nöjdhet. Gällande frågan om hur nöjd brukaren är med antal pass på sin sysselsättningsverksamhet har det skett en negativ utveckling sedan föregående år, från 100 % till 82 %. Den främsta förbättringen avser frågan huruvida personalen vet vad brukaren klarar av. Andelen som instämmer på den punkten har ökat från 64 % 2014, till 92 %. I förhållande till Stockholms stad sammantagna nöjdhet är Älvsjös resultat 7 % lägre. Vid en jämförelse av enskilda områden finns det likaså här både positiva och negativa skillnader. Vid frågan huruvida brukaren litar på personalen är hela 100 % av Älvsjös brukare nöjda jämfört med Stockholm stads 90 %. Störst negativ skillnad är det huruvida brukaren fått information om möjligheten att välja verksamhet, där hela stadens resultat är 9 % högre. Enkätfabriken undersökningar 4
5 Om undersökningen Undersökningen riktas till personer som vid undersökningstillfället hade någon form av biståndsbedömd insats inom socialpsykiatrin med verksamhetskoden Undersökningen omfattar regiformerna stadens egen regi och entreprenader. Undersökningen genomfördes med hjälp av postala utskick där möjlighet gavs att besvara enkäten via en webblänk med personliga inloggningsuppgifter eller postalt med ett bifogat portofritt svarskuvert. Totalt genomfördes tre postala påminnelser. Insamling har skett under perioden 6 augusti - 2 oktober ● Denna rapport visar resultaten för personer med beslut om insats från Älvsjö stadsdelsnämnd. Jämförelse görs mellan år där så är möjligt. Brytningar görs även på kön, vem som har svarat på enkäten och regiform såvida minst 5 personer har svarat i respektive grupp. Som privat regi räknas regiformen entreprenad samt privat/övrig, i stadens utförare ingår regiformen egen regi i staden. ● Totalt för Älvsjö stadsdelsnämnd inkom 12 svar vilket ger en svarsprocent på 52 %. Maskinella avrundningar och internt bortfall förekommer. Andel som har svarat ”vet ej” visas vid sidan av diagrammen, även andel ”stämmer ganska bra” och ”stämmer helt” visas som andel nöjda vid sidan av diagrammen. Enkätfabriken AB, Daniel Sturesson,
Enkätfabriken undersökningar 6 Frågorna i enkäten 1. Jag har haft möjlighet att delta i planeringen av det stöd jag får på min sysselsättningsverksamhet 2. Jag vet vart jag ska vända mig om jag vill lämna synpunkter och klagomål på min sysselsättningsverksamhet 3. Personalen vet vad jag klarar av 4. Personalen frågar på vilket sätt jag vill ha stöd 5. Det jag gör på min sysselsättnings-verksamhet känns viktigt för mig 6. Jag blir väl bemött av personalen 7. Jag är nöjd med det stöd jag får på min sysselsättningsverksamhet 8. Jag litar på personalen 9. Personalen är bra på att få mig att göra saker själv 10. Jag tycker att personalen kan tillräckligt mycket 11. Jag är nöjd med min sysselsättningsverksamhet 12. Jag känner mig trygg med min sysselsättningsverksamhet 13. Utredningen av mitt behov av stöd var bra 14. Jag är nöjd med min handläggares bemötande 15. Jag är nöjd med hur många pass jag har per vecka på min sysselsättningsverksamhet 16. Jag har själv haft möjlighet att välja vilken sysselsättning jag ska gå på 17. Jag har fått information om möjligheten att välja sysselsättningsverksamhet 18. Har du besvarat frågorna själv?
Enkätfabriken undersökningar 7 Svarsfrekvens
Enkätfabriken undersökningar 8 Andel nöjda
Enkätfabriken undersökningar 9
10
Enkätfabriken undersökningar 11 Bakgrundsfrågor
Enkätfabriken undersökningar 12
Enkätfabriken undersökningar 13
Enkätfabriken undersökningar 14 Resultat per fråga över tid
Enkätfabriken undersökningar 15
Enkätfabriken undersökningar 16
Enkätfabriken undersökningar 17
Enkätfabriken undersökningar 18
Enkätfabriken undersökningar 19
Enkätfabriken undersökningar 20
Enkätfabriken undersökningar 21 Resultat per regiform Redovisas ej p.g.a. för få svarande
Enkätfabriken undersökningar 22 Resultat män/kvinnor
Enkätfabriken undersökningar 23
Enkätfabriken undersökningar 24
Enkätfabriken undersökningar 25
Enkätfabriken undersökningar 26
Enkätfabriken undersökningar 27
Enkätfabriken undersökningar 28
Enkätfabriken undersökningar 29 Resultat svarsmetod Redovisas ej p.g.a. för få svarande
Enkätfabriken undersökningar 30 Andel nöjda per utförare Observera att dessa svar är baserade på de brukare som stadsdelsnämnden fattat beslut om. Enbart utförare med minst 5 svarande med beslut från denna stadsdelsnämnd redovisas.
Enkätfabriken undersökningar 31
Enkätfabriken undersökningar 32
Enkätfabriken undersökningar 33
Enkätfabriken undersökningar 34
Enkätfabriken undersökningar 35
Enkätfabriken undersökningar 36
Enkätfabriken undersökningar 37
Enkätfabriken undersökningar 38
Enkätfabriken undersökningar 39
Enkätfabriken undersökningar 40
Enkätfabriken undersökningar 41
Enkätfabriken undersökningar 42
Enkätfabriken undersökningar 43
Enkätfabriken undersökningar 44
Enkätfabriken undersökningar 45
Enkätfabriken undersökningar 46
Enkätfabriken undersökningar 47