Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Grafiken: En del av spelet Rickard ArvedalFredrik Andersson.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Grafiken: En del av spelet Rickard ArvedalFredrik Andersson."— Presentationens avskrift:

1 Grafiken: En del av spelet Rickard ArvedalFredrik Andersson

2 Grafikmotorn en del av spelmotorn Grafik Pipeline OpenGL vs. Direct 3D Modeller Texturer Animering Sammanfattning

3 Vad är en grafikmotor? En del av spelmotorn – Fysikmotor – Inputmotor – logikmotor – Etc Tar hand om grafiken i spelet – Inte en API

4 Grafik pipeline

5 OpenGL vs. Direct 3D Grafiska API, mot hårdvaran OpenGL var först Sen kom Microsoft med Direct 3D Varför komma med nytt när det redan fungerar bra? Chris Hecker ”DirectX har vunnit” OpenGL’s come-back

6 Modeller Ökar i detaljrikedom Modellen är byggd av – Meshar Polygoner – Punkter Level of detail

7 LOD

8 Texturer Bildtextur Procedurelltextur

9

10

11 Animering Skellet Motion capture

12 Sammanfattning Grafikmotorn en viktig del av spelmotorn. Pipelinen är processandet mellan 3D till 2D. 3D objekten är uppbyggda av – Modeller. – Texturer – Animering


Ladda ner ppt "Grafiken: En del av spelet Rickard ArvedalFredrik Andersson."

Liknande presentationer


Google-annonser