Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Den politiska eliten vs. folket på vems sida är journalisterna? Tom Moring Swedish School of Social Science.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Den politiska eliten vs. folket på vems sida är journalisterna? Tom Moring Swedish School of Social Science."— Presentationens avskrift:

1 Den politiska eliten vs. folket på vems sida är journalisterna? Tom Moring Swedish School of Social Science

2 ”Folket” vs. ”Europa”? Soini saapui omiensa pariin: "Tuli iso jytky” Soini träffar de sina: ”Det blev en stor skräll” Iltasanomat

3 Medialiseringshypotesen • Försvagade sociala strukturer • Större påverkansutrymme • Journalistiken professionaliseras • Överutbud på information • Underskott på uppmärksamhet • Politiker spekulerar i mediutfall (Asp, Strömbäck, Hjarvard, etc.)

4 Generationshypotesen • Journalisternas attityd till politiker har förändrats (t.ex. Maria Kaisa Aula 1992) • Politikernas förhållande till politiken har förändrats (t.ex. Anu Kantola et al., ”Hetken hallitsijat” 2011) – Hög(tidlig) modernitet ( ) • – formell journalistik – Utveckling mot smidigare modernitet ( ) – Smidig modernitet (2000-) • informell journalistik, ”skandaler nyttiga” NY-JOURNALISTEN UTGÅR FRÅN ”MORAL”, INTE FRÅN ”POLITIK” • Projekt:Unga journalisters förändrade yrkesuppfattning och sakkunskap (Nuorten toimittajien muuttuva ammattikuva ja asiantuntemus ) Forskare: Esa Reunanen, Pauliina Lehtonen

5 Skandaliseringshypotesen • Allern, Sigurd and Pollack, Ester (Eds.) (2012) Scandalous! The Mediated Construction of Political Scandals in Four Nordic Countries. Göteborg: Nordicom • Data från Political Communication Culture om hur politiker avsätts I Finland

6 ”Affärsmodellen kollapsar” “If the old model is broken, what will work in its place?... The answer is : Nothing. Nothing will work. There is no general model for newspapers to replace the one the internet just broke.” Clay Shirky New York University “Newspapers and Thinking the Impossible.”

7 De-professionaliseringshypotesen ”Finns det något som skiljer journalister från andra "mediearbetare"? Yrkesgrupper har försvunnit eller förändrats förr och varför ska journalister ha en självständig ställning och makt över sitt eget arbete? Gunnar Nygren diskuterar i denna bok vad som händer med journalisters yrkesroll i en förändrad medievärld.”

8 Kommodifieringshypotesen • Edward S. Herman & Robert W. McChesney, The Global Media: The New Missionaries of Corporate Capitalism. London and Washington: Cassell • Cultural Chaos: Media in the Age of Dissolutions (Brian McNair, Routledge, 2006) 7&lpg=PA87&dq=commodification+journalism&source=bl &ots=Lyhnv277ut&sig=KjBgiE1Otfsr9ZKNIGphwRVWyyk& sa=X&ei=mCo1UKKPG8el4gSZ04HACA&ved=0CB4Q6AEw Aw#v=onepage&q=commodification%20journalism&f=fal se • CAPCULT, kulttuurin hyötykäyttö - Capitalizing culture professori Mikko Lehtonen mikko.lehtonen[at]uta.fi

9 ”Sociala medier styr” Ken Doctor (Newsonomics)

10 OK, but lets make a reality check

11 Finnish 2012 presidential elections – were they New Media Elections? (Source: Gallup Finland) Berlin Followed media, %Round 1 / 2006Round 1 / 2012 (prel.) TV-news and CA5865 TV-debates5159 Election stories in newspapers4453 Visited candidate internet page1312 Visited blogs, Facebook, Twitter etc.38 Was active on candidate blogs etc.00 Found NO information supporting voting decision from media (%) Round 1 / 2006Round 1 / 2012 (prel.) TV news / debates / Newspapers Candidate pages / blogs / social media Note: The green movement with many young voters are most active on social media

12 Communicator-in-Chief How Barack Obama Used New Media Technology to Win the White House John Allen Hendricks and Robert Denton, Jr (eds. 2009) Obama hade • Facebook: 2 miljoner fans • Youtube: prenumeranter • Twitter: följeslagare • MyBarackObama.com: 2 miljoner “medlemmar” • E-post: 13 miljoner e-postadresser • Mobiltelefon: 1 miljon telefonnummer Vid presidentvalet 2008 • 212 miljoner röstberättigade • 132 miljoner röstade  mindre än 1 procent av alla röstberättigade var fans till Obama på Facebook  De sociala media som var viktigast var e-post och mobiltelefon

13 Att förbigå journalisterna - några ytterligare exempel ur finsk politisk offentlighet _content&view=article&id=70071%3Asauli- niinistoen-tv-mainoksissa-esitellaeaen-suomalaisia- tekoja&Itemid=30 feature=plcp (Simo ”Sipe” Johannes Santapukki (f ) är trummis i gruppen Apulanta (”Konstgödsel”)

14 Hur populistiskt är folket egentligen? Samlingsp. SDP Sannfinl. Centern Vänsterf. Gröna SFP Krisdem. Muu Totalt % * Förändringsvilja som orsak till att rösta, riksdagsvalet 2011 i Finland (%)

15 Forskning som komplicerar bilden: Political Communication Cultures in Western Europe ( ) Project leader Prof. Barbara Pfetsch Politiker och journalister i 9 länder: • Österrike, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweitz Intervjuer: • totalt • 300 i Finland Pfetsch, B & Mayerhöffer, E.: National or professional? A Typology of Political Communication Cultures across Western Europe. ECPR joint sessions workshop “Advancing Comparative Political Communication Research: New Frameworks, Designs and Data”, Antwerp, April 11-15, 2012

16

17

18

19 • In the Southern European countries the media is to a much higher degree perceived to be under stress from commercial and political pressures. • In the Nordic countries a stronger tendency to perceive mediatization of politics as high. • Politicians are more outspoken than journalists in claiming that politics has been victimized by mediatisation trends. • Journalists on the other hand hesitate to agree to the general media malaise argument. Instead, in their consideration of the political communication system, they stress the role and performance of media in democracy.

20 How new is ”new” Edgar Lee Masters: Spoon River Antology 1915

21 To pervert truth, to ride it for a purpose, To use great feelings and passions of the human family For base designs, for cunning ends, To wear a mask like the Greeks actors— Your eight-page paper—behind which you huddle, Bawling through the megaphone of big type: “This is I, the giant.” Thereby also living the life of a sneak-thief, Poisoned with the anonymous words Of your clandestine soul. To scratch dirt over scandal for money, And exhume it to the winds for revenge, Or to sell papers, Crushing reputations, or bodies, if need be, To win at any cost, save your own life. To glory in demoniac power, ditching civilization, As a paranoiac boy puts a log on the track And derails the express train. To be an editor, as I was. Then to lie here close by the river over the place Where the sewage flows from the village, And the empty cans and garbage are dumped, And abortions are hidden.

22 Utmaningen från The ”Journalist Creed” ”I believe in the profession of journalism. I believe the public journal is a public trust; that all connected with it are, to their full measure of their responisbility, trustees for the public; that acceptance of a lesser service than public service is betrayal of that trust” ”The Journalist Creed”, väggtavla i National Press Club, Washington

23 Hur skall journalisterna (re)agera? • Jaga nyhetsvärdet, t.ex – EU-kampanjen och piratpartiet i Sverige 2009 – Timo Soini i riksdagsvalkampanjen i Finland 2011) • Tiga ihjäl (Sverigedemokraterna i valkampanjen 2010) • Argumentera moraliskt/politiskt

24 Utmaningen för journalistutbildning • The ”Writer of Wrongs” (Financial Times)

25 Redaktionellt laboratorium för produktion, forskning och mediesamarbete kurser och projekt för dagens medievärld • förutsätter egen aktivitet, kreativitet och självständigt entreprenörskap – Databasjournalistik – Visualisering – Vetenskapsjournalistik – Utveckling av tjänstekoncept – Nätverksbyggande – Mediefrilansföretag – ”Konstruktiva vänner”

26 Förändringsutbildning Merja Helle Toimitustyö muutoksessa – Toiminnan teoria ja mediakonseptin käsite tutkimuksen ja kehittämisen kehyksenä (Redaktionsarbete i förändring – Aktionsteori och begreppet mediekoncept som ram för forskning och utveckling)

27 Vi kanske skall titta oss omkring? • Baltikum – många nya demokratiprojekt • Ryssland – nya sätt att se på journalistisk organisation • Brasilien – nya sätt att se på multimediaföretag

28 Krum gumma i liten röd stuga i övre Purmo


Ladda ner ppt "Den politiska eliten vs. folket på vems sida är journalisterna? Tom Moring Swedish School of Social Science."

Liknande presentationer


Google-annonser