Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Värmdörapporten 2003 Under hösten 2002 genomfördes en undersökning på Värmdö gymnasium och en annan gymnasieskola med skolmatsal. Syftet var att jämföra.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Värmdörapporten 2003 Under hösten 2002 genomfördes en undersökning på Värmdö gymnasium och en annan gymnasieskola med skolmatsal. Syftet var att jämföra."— Presentationens avskrift:

1 Värmdörapporten 2003 Under hösten 2002 genomfördes en undersökning på Värmdö gymnasium och en annan gymnasieskola med skolmatsal. Syftet var att jämföra elevernas lunchvanor. Totalt jämfördes 1016 elever, 752 från Värmdö gymnasium och 264 från ”kontrollskolan”. Här har vi sammanställt resultatet.

2 Avstår från lunch 64 % av Värmdös elever avstår aldrig från lunch, jämfört med 41 % av eleverna på kontrollskolan.

3 Avstår från lunch mer än en gång per vecka Knappt 6 % av Värmdös elever avstår från lunch mer än en gång per vecka, jämfört med 22 % för kontrollskolan.

4 Orsak för att avstå från lunch 3 % av Värmdös elever har avstått från lunch för att maten inte smakar bra. Motsvarande siffra för kontrollskolan är 55 %.

5 Ser fram emot lunchen 63% 25% 9% 1% 3% 13% 32% 33% 19% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% Alla dagar3-4/vecka1-2/vecka<1/veckaAldrig Värmdö Kontrollskola 63 % av Värmdös elever ser fram emot lunchen alla skoldagar, jämfört med 3 % för kontrollskolan.

6 Blir mätta av lunchen 61 % av Värmdös elever blir mätta alla skoldagar, men endast 18 % av kontrollskolans elever.

7 Dessutom:  48 % av Värmdös elever sitter ned och äter lunch i mer än 25 minuter.  Endast 8 % av kontrollskolans elever sitter ned och äter lunch i mer än 25 minuter. Slutsats  Elever med Elevkortet äter oftare lunch, sitter längre, tycker att maten är godare, blir oftare mätta och har en positivare inställning till lunchen i sin helhet. Allt detta utan att skolans investeringar i skolluncher behöver ökas.  Elever som får välja mat själva får bättre matvanor.

8 Några kommentarer från eleverna … mer varierad kost och behöver inte stressa så mycket. … blir mätt, alla äter … … kul att komma bort från skolan lite och hämta nya krafter. … trevligt att ”komma ifrån” … får frisk luft … godare … ger en trevligare miljö och ett break i den vanliga skolmiljön. … kul och socialt!


Ladda ner ppt "Värmdörapporten 2003 Under hösten 2002 genomfördes en undersökning på Värmdö gymnasium och en annan gymnasieskola med skolmatsal. Syftet var att jämföra."

Liknande presentationer


Google-annonser