Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lagdokument P06 2014 Lagledningen 2014-03-24 LEKA, SPELA & LÄRA: UTVECKLING FÖR P06.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lagdokument P06 2014 Lagledningen 2014-03-24 LEKA, SPELA & LÄRA: UTVECKLING FÖR P06."— Presentationens avskrift:

1 Lagdokument P06 2014 Lagledningen 2014-03-24 LEKA, SPELA & LÄRA: UTVECKLING FÖR P06

2 P06 - 2014

3 Agenda – Föräldramöte torsdag 3e april 2014 1.Välkomna till DSK - Johan Lindholm, Ordförande DSK Fotboll 2.Ledarpresentation – Vilka är vi som är med i lagledargruppen? (Calle) 3.Målsättning med P06 – Fotbollsglädje! (Calle) 4.Utbildningsmodell för P06 – SvFF/DSK P06 Utbildningsmodell (Hans) 5.Matchspel - Sanktan & Cuper (Måns & Niklas) 6.Föräldrastöd – Supporterteam & gula kort (Hans) 7.Utrustning – Kläder, skor, skydd (Calle ) 8.Övriga frågor (Calle)

4 PRESENTATION AV LEDARE

5 Lagledning P06 RollUppgiftPersonKontakt Lagledare P06 Vara övergripande ansvarig för P06. Kontaktperson för laget gentemot klubben, föräldrar och nya spelare.Carl Troili carl@troili.se Sportnikansvarig Ansvara för att kallelser till matcher, träningar, cuper och andra evenemang samt att Sportnikinformationen är uppdaterad. Niklas Lindström Huvudtränare Planerar lagets träningar och har huvudansvar för spelarnas utveckling. Coachning av en match per vecka. Stöd till övriga tränare. Hans Hedin Hans.hedin@y mail.com 0735 340 173 Tränare Lagledare Lag 1 - Barcelona: Måns Christopher o Carl W Lagledare Lag 2 - Arsenal: Peter Patrik o Mats Lagledare Lag 3 – Paris St.Germain: Jesper Mats M Klas o Christian S Assisterande tränare: Se separat slide Närvarokort- ansvarig Ansvarig för inregistrering av närvaro.Peter Waltre Kassör Ansvara för lagkassan samt se till att vi har pengar för löpande utgifter till domare, etc. Administrera inbetalningar till cuper och andra events. Koordinering av inköp av overaller, etc. Ulrika Frid + Vakant Materialansvarig Koordinering av beställning av match- och träningskläder samt övrigt material.Anna Wassgren Fotograf (er) Fotografera och filma killarnas framfart på planen. Lägga upp bilder på Sportnik eller på annat socialt media. Vakant Sponsoransvarig(a) Koordinera sponsorarbetet.Vakant Eventansvarig(a): Cup & Cafeansvarig Sköter planering av eventuella cuper som vi ska ha Administrerar lagets cafévecka då vi ska stå i boden och sälja fika. P06 ledare behöver inte stå i kiosken. Koordinarar events som avslutning och andra äventyr. Åsa Sandberg + Vakant Info från Sportnik DSK P06 Övriga föräldrar/familj är med i hejarklacken!

6 ? VÄRDEGRU ND. ? FOTBOLLSUTBILDNI NG Utbilda spelarna individuellt och i grupp på ett lekfullt, spännande och utvecklande sätt. P06 LAGLEDNIN G Mål FOTBOLLS- GLÄDJE! ? SvFF Fotboll ska upptäckas på ett lekfullt sätt och vara anpassat till barnens behov och färdigheter. DSK. DSk är en breddförening som ska ge alla möjlighet att spela fotboll. TRYGGHET Skapa en trygg miljö baserad på gemenskap. FÖRÄLDR AR ? ? P06 SPELAR E ? MÅLSÄTTNING Något vi arbetar fram gemensamt. Startvärde: Fotbollsglädje

7 UTBILDNINGSMODELL FÖR P06

8 SPORTS ANALYTICS BUSINESS F.C. Djursholm (2013-) F.C. Djursholm Damer Junior Elit & Utveckling: Medlem i lagledarteamet. Projektledare: Digital matchanalys. 2014 implementerar vi en metodilk för digital matchanalys för ökad spelförståelse hos spelare och taktisk utveckling för tränare LMA School of Football Management (League Managers Association, England) – Developing Elite Talent: Supporting the Gifted Player (2013) Football Management Course 2: Performance Management & Sports Analytics (2014) The F.A. Licensed Coaches Club, England International Associate Member sedan 2013 GIF Sundsvall: Ungdomsproffs 1981-1984. Ungdomsledare: GIF Sundsvall: 1983-87. Pojkar 10 år vid start och 15 när jag slutade. Resultat: 5 roliga år tillsammans då varje spelare utvecklades som person och spelare. 3 spelare tog plats i landskapslaget och 2 tog senare plats i GIF Sundsvalls allsvenska trupp. Medelpads Fotbollsförbund: Medelpads Lanskapslag: Lagkapten (1981-1983) Ledarutbildning : Ungdomsledarutbildning U1 (1983) Svenska Fotbollsförbundet: Elitpojklägret i Halmstad (1981) Uttagningsläger till ungdomslandslaget (spelare) Ungdomsledare – Landslagets Fotbollsskola: 1980, 1981 (ledare) SvFF Ledarutbildning: Landslagets Fotbollsskola –Ungdomsledare Leda ungdomar med behov av särskilt stöd (2014) Ledarutbildning Bas 1 (färdig i maj 2014), Bas 2 (färdig i oktober 2014) Stockholms Allmänna Fäktklubb : Ungdomsledare - barn 7-9 år, styrelsemedlem & tävlingskoordinator Ungdom (2009-2013) Svenska Fäktförbundet: Ungdomsledarutbildning: Steg 1 (2013) St.Ericscupen - Fäktning: Fotograf (2010-2013) Övrigt Yrke: Konsult inom området omvärldsanalys (intelligence analytics) Hobby: Foto & video, fäktning, tri, mountainbiking, skidor Familj: Christel, Hedvig, Alice, Melker, Kiwi (Lagotto Romagnolo). Alla bor vi på Pilvägen 7 i Nora, Danderyd (slutet på Kvarnvägen i ljusgult funkishus) Hans Hedin 0735 340 173 Hans.hedin@ymail.com HANS HEDIN CV: Sport + Analytics DSK (2014-) Deltidsanställd tränare: Huvudtränare P06, assisterande tränare F02. Ansvarig för klubbens arbete med digital coaching (videoanalys, tränarapp)

9 DSK P06 Ubildningsmodell

10 1. Utbildningsplanen nivåindelad beroende på ålder med fokus på individen, inte på laget. 2-3. Nivåerna styr vilka färdigheter som spelarna ska ha och vilka beslut de ska kunna fatta. 4. Träning & utveckling kopplat till matchliknande situationer. 6. Digitalt coachverktyg baserat på utbildningsplanen stödjer tränings- planering och genomförande. 1 23 45 6 5. Varje träning växlar mellan färdighetsträning och spel. DSK P06 Ubildningsmodell

11 DSK P06: Målbild & ledarstil DSK följer Svenska Fotbollsförbundets utbildningsprogram Målbilden är fotbollsglädje och vi ska anpassa vår ledarstil baseat på barnens situation och utvecklingsnivå

12 Stöd till barn med speciella behov Individbaserat synsätt: Vår målsättning är att alla barn ska få uppleva fotbollsglädje i DSK också om man har speciella behov. HUR GÖR VI? Steg 1: Föräldrar berättar för huvudtränare att speciella behov finns. Steg 2: Stöddiskussion – Hur ska DSK hjälpa till? När? Hur länge? Varför? Behövs extra resurser? Steg 3: Anpassning av träning och matchspel med hjälp av ”verktygen” och annat stöd Steg 4: Kontinuerlig dialog mellan DSK, barn och vårdnadshavare VILKA VERKTYG KAN VI ANVÄNDA* 1.Kravanpassad träning: Strukturera träningen och kraven efter barnets förutsättningar 2.Rutiner: skapa mer fasta rutiner vid träningstillfällena 3.Förberedelse: Visa vilka övningar vi ska göra på nästa träning (Föräldrar kan få tillgång till S2S) 4.Extra resurser: Från DSK, kommunen eller föräldrarna själva 5.Funktionell analys: Dialogverktyg med föräldrar och barn 1.Bedömning av 1) situation 2) beteende 3) kort- långsiktig konsekvenser 6.Övriga verktyg: föreslå om ni vill att vi användar andra verktyg som ni vet fungerar * Baserat på SvFFs utbildning ”Stöd till barn med speciella behov”.

13 Träningsfokus & träningsplanering KunskapApril - BollkontrollMaj - PassningarJuni - SkottJuli - Teknikmärket Teknik Bollkontroll: driva bollen med riktnings och hastighets-förändring. Bollkontroll:Dribbla Bollkontroll: Bollmottagning Övningar från Ajax Academy. Introduktion: SvFFs Teknikmärke Bollkontroll: Passning & mottagning Skottträning Hemläxa: 100 bollkontakter per dag Teknikmärket 100 bollkontakter per dag Spelförståelse Spel i matchliknande former för att förbereda för Sanktan. Öva på fasta situationer (avspark, inkast, hörna, frispark,straff). Uppspel: spelstart från målvakt Passningsmatch Introduktion: Olika sätt att spela fotboll (Barcelona/Bayern Munchen – Zlatan/ Messi). Anfall och avslut på mål. Spontanspel på semestern. Ta med fotboll till stranden. Fysiologi Kroppskontroll: BalansövningarKnäkontroll samt knäkontrollsövningar.Sommarfys: Varför är det bra att vara stark & hur blir vi starkare på sommarlovet? Bada-cykla-spring Simma 100 meter varje baddag. Ta gärna med ditt barn på en löprunda. Psykologi Förberedelse för matchspel – Alla är vinnare. Respekt: Domare, motståndare medspelare. Alla får vara med! – Konsten att vara en bra kompis (Svenska Kyrkan) Match Regler Träna på fasta situationer. Träna på att dribbla. Målvaktsagerande Fasta situationer Träna på spelstart Målvaktsagerande Träna på spelstart Anfallsspel: avslut mot mål Speluppehåll i Sanktan Övrigt Målvaktsträning Introduktion av S2S för ledarna. Titta på fotbolls VM på tv. Landslagets Fotbollsskola (DSK) Titta på fotbolls VM på tv. Planeringsverktyg: Det digitala coachverktyget S2S kommer att användas för att skapa en enhetlig träningsplanering och för att planera och genomföra enskilda träningstillfällen. På så sätt kan vi träna enhetligt även om olika tränare håller i övningarna.

14 SvFF Teknikmärke P06 kommer i år att få möjligheten att ta SvFFs teknikmärke. Teknikmärket är killarnas ”hemläxa” och de kommer att öva hemma, på skolan eller var som helst. Föräldrarna hjälper till att föra in resultaten på ett testkort. Principen bygger på egenträning och man mäter sin egen utveckling och förbättring. Det vore toppen om de fick testa ett moment varje vecka.

15 Hemläxa – 100 bollkontakter per dag ”Alltid nära fotbollen” Syfte: att bli ”vän” med bollen & att vara fotbollsaktiv varje dag. Det förbättrar kroppens muskelminne positivt. Utrustning: Liten teknikboll som studsar mindre Tidsåtgång: Ca 10 minuter övningstillfälle Övningar: Träna enkla övningar inomhus eller ute: 1.Boll-up (dra bollen bakåt med sulan, sätt tån under bollen och lätta upp den till händerna) – 10 ggr höger och vänster fot 2.Passa dig själv (spela bollen mellan höger och vänster fot utan förflyttning framåt eller bakåt) – 50 ggr 3.Dämpa (släpp bollen från ansiktshöjd och dämpa bollen med fotens insida eller undersida, höger/vänster fot) – 20 ggr totalt 4.Bollbalans (lägg bollen på pannan/mot näsan och försök hålla kvar bollen där så länge som möjligt) – 5 ggr 5.Fånga bollen – Målvaktsträning (kasta upp bollen i luften och fånga den med armarna rakt uppsträckta. Ta sedan ner bollen och krama den mot bröstkorgen.) – 10 ggr. Perfekt som födelsedags- skolavslutningspresent, julklapp, etc. När vi har tränings- eller matchdag eller dagar då spelaren övar på teknikmärket så behöver man inte göra hemläxan. Start: I samband med sommaruppehållet 2014.

16 Sammanfattning: INDIVIDUELL SPELARUTVECKLING Fokus på individen, inte laget. Speciella behov? Följer SvFFs utbildningsplan Personlig & konkret positiv feedback direkt ”Hemläxa”: Teknikmärket + 100 STATIONSTRÄNING FÖR ÖKAD KVALITET Utbildning i 4 grupper om 6-8 spelare 1 tränare / 8 spelare Följer SvFFs träningsmodell Lära i spel/matchliknande situationer MATCH = UTBILDNING Sanktan: Inga resultat räknas Match är inte ett prestationskontrolltillfälle utan ett utbildningstillfälle Alla spelar lika mycket och på alla platser Föräldrastöd: Supporters!

17 SANKTAN (ST.ERIKSCUPEN) - STOCKHOLMS UNGDOMSSERIE CUPSPEL MATCHSPEL: SERIER & CUPER

18 Matchspel i St.Erikscupen P06 kommer att spela i St.Erikscupen (Sanktan) som är Stockholms ungdomsfotbolls serie. Lagformation: Vi har tre lag som ska vara med i Sanktan. Lagen kommer att spela ihop fram till sommarens speluppehåll. I augusti gör vi nya lag. En lagledare för varje lag ansvarar för kallelse och administration till match samt för coachning under match. Matchdeltagande: DSK tillämpar SvFFs principer när det gäller matchdeltagande. Matchgaranti: Alla som kallas till match ska få spela. I P06 ska alla självklart även få spela lika mycket. Vi kommer förhoppningsvis att ha ca 10 spelare som deltar varje match. De bildar två laggrupper (röd/blå) som byter av varandra regelbundet. Startgaranti: Alla spelare ska någon gång spela från start. Lagdel röd/blå turas om att starta matchen. ”Toppning”: DSKs policy är att man inte ska ”toppa” lag inför eller under en match. ”Multifunktionalitet”: Alla spelare ska hela tiden rotera och spela på olika platser i laget inklusive målvakt. Praktiskt P06 spelar 5-manna fotboll på en 5-mannaplan. Ingen serietabell förs och inga resultat skrivs upp eller publiceras. Vi spelar för att ha kul och för attt lära oss spela fotboll. Inte för att vinna. Start den 27:e april sista match innan sommaren den 15:e juni Speltid: 2 x 20 minuter Domare: Utbildade domare. Ofta ungdomar i början av sin utbildning. RESPEKTERA DOMAREN och tacka honom/henne för en bra match. Särskilda regler: Ingen inspark, målvakten får alltid kasta, driva eller sparka ut bollen. Han får gå fram till målområdeslinjen. Ingen offside (om nu någon trodde det ) Inkast bör göras med båda fötterna i marken, men domarna brukar ha överseende med detta i början. Syftet med match är att praktiskt använda sig av det man lärt sig på träningen. Match är ytterligare ett utbildningstillfälle – inte en prestationsuppvisning. Glädje, självförtroende, individuell utveckling och gemenskap är de viktiga aspekterna i en match, inte att vinna.

19 Barcelona Måns Christopher o Carl W Elmo Kjäll Philip Wassgren Rasmus Rakenius William Lepp Johan Hargö Anton Troili Kristian Stjernberg Edvin Geilert Jakob Hellstrand Melker Philipsson Gabriel Lind Carl Frid Laguppdelning PSG Jesper Mats M Klas o Christian S Axel Sandahl Christian Mattsson Adam Tauson Jasper Roberts Baltsar Sandberg Alexander Lampe Albin Backman Hugo Bodin Jakob Örtlund Melker Hedin Sven Frosterud Vilgot Täckte Arsenal Peter Patrik o Mats Seth Waltre Love Wadström Eliah Ensterö Alex Åkerblom Adam Berg Ruben Fors Erik Junestrand Hannes Duberg Douglas Kropp Loke Lindroth Ivar Eriksson Viktor ??

20 FÖRÄLDRASTÖD

21 KUL UTVECKLANDE LÄRORIKT

22 SPONTA N FOTBOL L STÖD VID MATCH. RÄTT UTRUSTNING Benskydd Vattenflaska Träningskläder RÄTT TID Kom gärna 10 minuter innan träningen börjar så killarna hinner brottas, jaga varandra och umgås lite innan träningen. STÖD VID TRÄNIN G FÖRÄLDRA- STÖD BERÖM Beröm ditt barn för att ha kämpatväl på träningen. Fråga vad vi tränat och vad som var roligast. PRAKTISKA SAKER Sportnik ansvar Svara på kallelse till match/träning Skjutsa till match Rätt matchutrustning SUPPORT Heja på,, sjung DSK sånger och var hjälpsam vid behov före, under och efter match. Beröm för väl kämpat! Lova att INTE…. …coacha, instruera eller tillrättavisa ditt eller andras barn under match. …kommentera motståndares eller domarens insatser STÖD HEMM A HEMLÄ XA SvFFs Utbildnings -plan Ungdom FOTBO LLSKUN SKAP 100 boll- kontakter SvFFs Teknikmär ke FÖRÄLDRASTÖD

23 Disciplinära åtgärder Disciplin- trappa FörseelsePåföljdFortsatt påföljd hanteras av 1. PåminnelseCoaching av eget eller andras barn före och under match samt kommentarer om domares insats. PÅMINNELSE: ”Föräldrauppfostran”: Andra föräldrar eller lagledare påminner personen om korrekt uppträdande. Ingen ytterligare påföljd 2. ”Gult kort” Ovårdat språk, negativa kommentarer mot domare, spelare, andra matchfunktionärer eller åskådare. TILLSÄGELSE av DSK P06 lagledare, tränare, annan funktionär. ANMÄLAN till SvFF kurs ”Sila Snacket”. Ingen ytterligare påföljd 3. ”Rött kort” Grovt ovårdat språk, användning av våld eller upprepad förseelse som redan givit två ”gula kort”. TILLSÄGELSE av DSK P06 lagledare, tränare eller annan matchfunktionär. MATCHAVBROTT: temporärt eller slutgiltigt. ARENAUTVISNING: Personen ombeds att lämna matcharenan. DSK P06 lagledare/tränare / matchfunktionär. 4. DSK Disciplin- kommité Förseelse som givit rött kort och bedöms vara av så allvarlig art att fortsatt utredning behövs. DISCIPLINMÖTE med DSK disciplinkommité / DSK sportkonsulent för att diskutera händelse och framtida agerande. DSK Fotboll styrelse / sportkonsultent 5. Brotts- anmälan Misstänkt lagbrott avseende kränkning av annan person eller våld mot annan person. RÄTTSLIG PÅFÖLJDPolismyndighet 1.”Som förälder lovar jag att följa DSKs och SvFF direktiv om uppträdande vid match avseende coaching och vårdat språk och att ingripa om någon annan förälder i DSK eller annat lag bryter mot dessa (coaching av eget lag gäller endast DSK P06 föräldrar).” 2.”Jag är medveten om att aktivt coachande under och efter match, ovårdat språk samt våld minskar mitt barns positiva upplevelse av fotboll samt försämrar möjligheten för mitt barn att utvecklas som fotbollsspelare och individ”. 3.”Jag är medveten om, och accepterar, de disciplinära åtgärder som kommer att användas vid brott mot dessa direktiv.” Denna modell är skapad efter diskussion med representant från AIK som beskrivit hur de hanterar klandervärt beteende hos föräldrar. Behovet är baserat på tidigare incedenter (Sanktan) JA

24 Matchställ Träningsställ Träningsoveraller Övrig klädsel Fotbollskor Övrig utrustning (Benskydd, Vattenflaska) UTRUSTNING

25 + DSK OVERALL (EJ OBLIGATORISK) + MODELL: DSK + LEVERANTÖR: STADIUM + OBS: INITIALER SKA FINNAS + OBLIGATORISK FRÅN 2015 + Förslag att tränare och övrig lagledning har minst ett representationsplagg I form av träningsoverall och/eller ledartröja. + BENSKYDD + MÅLVAKTSHANDKSAR + VATTENFLASKA + SKOR (NÄSTA SIDA) + FOTBOLLSSKOLANS MODELL (EJ OBLIGATORISK) + ANVÄND GÄRNA DRÄKT SOM NI FICK VID ANMÄLAN TILL FOTBOLLSSKOLAN. + BLÅ, VIT, ELLER RÖD + DSK TRÄNING (EJ OBLIGATORISK 2014) + MODELL: DSK 2014 TRÄNINGSKLÄDER TRÄNINGSOVERALL LAGLEDARE & TRÄNARE ÖVRIG UTRUSTNING 02 0304 05 DSK P06 FRIVILLIGT FRIVILLIGT REPRESENTATIONSPLAGG SKYDD, SKOR & VATTEN + DSK MATCHDRÄKT (OBLIGATORISK) + LEVERANTÖR: STADIUM + MODELL: DSK 2014 + Storlekar: 140, 152, 164, ETC + PRIS: Tröja (314 kr), byxor ( 159 kr), strumpor (99kr) + BESTÄLLNING: VIA DSK P06 ELLER STADIUM TEAMSALES DIREKT. + TIPS: KÖP MINST EN STORLEK STÖRRE ÄN DEN STORLEK SOM BARNET HAR IDAG. DÅ KAN DRÄKTEN FUNGER A I TVÅ ÅR. MATCHDRÄKT 01 UTRUSTNING L

26 FOTBOLLSKOR & SKYDD Vi kommer bara/mest att träna och spela på konstgräs Köp därför konstgrässkor, grusskor eller inomhus-/gymnastikskor att träna och spela i. Köp EJ fotbollskor för naturgräs. De är hårdare och kan skada fot och knä. Ingen panik att spela en säsong med dessa men köp inga nya. Liten guide kring fotbollsskor Konstgrässkor Många mindre dobbar Naturgrässkor Få stora dobbar Tips: 1.XXL i Arninge brukar ha skohögar med skor som kostar 100:-, 200:- och 300 kr. 2.Utnyttja Stadiums samarbete med re:activate och få 200 kr rabatt på skor när du lämnar in ett par gamla fotbollsskor som sedan skänks till unga fortbollsspelare i Afrika. Inomhus & Grusskor Inga eller många små dobbar Fungerar bäst på mjuka naturgräsplaner

27 ÖVRIGA FRÅGOR

28 Appendix Inget att presentera men bra att ha som extrainformation om frågor kommer upp.

29

30 DIGITALA COACH VERKTYG Intresserade föräldrar kan ev. även få tillgång till verktyget för att se utbildningsplanen och de övningar vi ska göra på varje träning.

31 Ledarutveckling Alla intresserade ledare bör ges möjlighet till utbildning för att kunna utvecklas som ledare. Detta ska givetvis individanpassas för att motsvara de behov och färdigheter som ledaren har. Här visas några exempel på utbildningar som kan vara aktuella. UtbildningInnehåll DSKs ledarutbildningAllmän ledarutbildning i slutet på mars. (Intern DSK utbildning) AvsparkSvFFs introduktionskurs för ungdomsledare. Landslagets Fotbollsskolas Ledarutbildning Utbildning i maj/juni inför fotbollsskolan. Hur man genomför träning, löser problem samt hanterar barn och föräldrar på ett positivt sätt. (Intern DSK utbildning) S2S – Digitalt Coachverktyg Användning av S2S för planering och genomförande av träningar. (Intern DSK utbildning) SvFFs Bas utbildningSvFFs ledarutbildning kan vara aktuell för ledare med speciellt intresse. Övriga utbildningarEfter behov. Kom gärna med förslag.

32 Multifunktionella ungdomsspelare Framtidens spelare Magnus Wikman är förbundskapten för P16-landslaget och riksinstruktör. Hans idéer kring hur spelare bör ­utbildas kan brytas ned i fyra punkter: 1. En utbildningsplan för varje individ Individen har behov av laget och laget behov av individen, så det går inte enbart att träna bara på det ena. Det gäller alltså att ha en utbildningsplan för individen, eftersom det knappast är troligt att ett helt ungdomslag blir ett A-lag. Däremot kommer några spelare ur ungdomslaget att bli A-lagsspelare. – Risken nu är att för många ledare ser till det kortsiktiga resultatet, säger ­Magnus och refererar i sammanhanget till Matthias Sammer, före detta storspelare som nu är sportchef i Bayern München. – Han har sagt, att fokusera på kortsiktiga resultat kan resultera i att viktiga grundläggande förmågor inte lärs in – förmågor som är betydligt mer avgörande för framtida framgångar än vad resultatmål på kort sikt är. 2. Mer individuell konkret feedback Som det fungerar nu är det för mycket generell feedback av typen: "kom igen nu", "jobba hårdare", "mer rörelse", "världsklass", "bättre passningsspel". Vad är egentligen det? ­Konkretisera i stället feedbacken och gör den ­individuell. Hur ska han eller hon göra, eller vad gjorde han eller hon bra? Blanda alltså kollektiv konkret ­feedback som alla kan höra med konkret ­individuell feedback som bara den enskilde ­spelaren får höra. Ibland kan det också vara bra med individuell konkret ­feedback som alla bör höra. 3. Gör spelarna mer ­multifunktionella "Bra resultat" kan lätt uppnås i unga åldrar genom att ta ut rätt spelare, matcha vissa mer än andra, ha ett särskilt arbetssätt eller använda spelare på vissa positioner. Jag ser mycket hellre att man utbildar spelare bredare, att man ökar mångsidigheten och att spelarna får prova på olika positioner. Att de utbildas både i anfalls- och försvarsspel, i alla tekniker innan man börjar begränsa ­positionerna och gör träningen mer ­positionsanpassad. Kan en spelare inte en sak, så lär honom/henne den i stället för att någon annan ska lösa just den uppgiften. Det är ju egentligen samma princip som när du uppfostrar ditt barn. Löser du som vuxen uppgifter åt ditt barn kommer barnet att få problem i vuxen ålder. 4. Använd konsekvensträning Träna så matchlikt som möjligt med övningar där spelarna utsätts för samma problem som uppstår i match. Träna på försvarsspel som övergår i anfallsspel eller vice versa. Men se till att det blir konsekvenser för spelarna, att bra eller mindre bra anfalls- och försvarsspel leder till något som ger en konsekvens på planen. Träna är att förenkla spelet. Träna alltså mycket på s-p-e-l-e-t fotboll, där instruktioner och feedback är konkret och individuell oavsett om det handlar om fysik, teknik, taktik eller mentalt. Helhet kan – och ska – kokas ned i smålagsspel i yngre åldrar. Att ge mening är nyckeln till ­motivation, menar Magnus Wikman. Spelarna ska inte springa, dribbla eller passa för ­sakens skull. I stället är det viktigt att fråga sig när, hur och var man ska utföra vissa moment på planen

33 fotbollsträningen.

34 Träning Träningarna på Vallen har som mål att spelarna ska få utbildning i de färdigheter som är relevanta för nivå 1. Killarna kommer att få träna efter modellen nedan. Vi kommer oftast att träna färdigheterna i olika stationer med max ca 10-12 spelare vid varje station. Övningarna kopplas ihop med SvFFs ”utbildningsboll.” Målsättningen är att ha tre tränare vid varje träning.


Ladda ner ppt "Lagdokument P06 2014 Lagledningen 2014-03-24 LEKA, SPELA & LÄRA: UTVECKLING FÖR P06."

Liknande presentationer


Google-annonser