Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lärande i arbetet Lars Meding 2012-06-19.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lärande i arbetet Lars Meding 2012-06-19."— Presentationens avskrift:

1 Lärande i arbetet Lars Meding

2 Hej! Vem - bakgrund, medlem, finans Hur - triplehelix, solidbase Vad - 3 områden, flaggskepp Jag/ämne

3 Här berättar vi att vi finns i Norra Europa. Fett ställe
Här berättar vi att vi finns i Norra Europa. Fett ställe! Where the media industries meet for innovation & growth Ta upp Cultural & Creative Business under bakgrund - Infrastruktur och utveckling i kreativa näringar 4 universities students 1,3 million people mediacompanys? Verifiering av antal mediaföretag - hur gör vi det? Kolla Innorapport! Christer Månsson Skulle tro det kommer från Tage Dolk på något sätt från början.. Sara Ponnert Låter Galet mycket, dock beror det på vad man räknar in i södra sverige... ;) fr östersund som ligger mitt i landet, då stämmer det nog! He he!

4 Grundfinansiärer Founding members (and member board) all våra grundfinansiärer. kanske loggor annars kanske i text eller annat grafiskt manér Varför inte ha med privat näringsliv? Semantik i organisation som ordval Region Skåne, Region Blekinge, Malmö Stad. Helsingborg Stad, Lunds kommun, Netport, Malmö Högskola , Lunds universitet, Blekinge Tekniska Högskola

5 Vi är våra medlemmar FINK Finnur Sverrisson Consulting
First Flight Communication AB Fivestarday AB Flattr AB Folkets Bio Malmö (PANORA) Foodism Form/Design Center Future Position X GearUp AB Gleerups Utbildning AB Glimworks AB Good copy routine by Henrik Good Old AB Grafikhuset Reklambyrå AB Grafix Studio webdesign Grayling Guts & Glory Group AB Sydsvenska Industri- och Handelskammaren Hannas Film Haunted House AB Helsingborg Stad (HBG stad) Helsingborgs Dagblad Hepp Film AB Hermods AB Hilanders HIQ Skåne Hjortzberg Communication Hyper Island AB Hypnosis Interactive AB IB/B media ab ID kommunikation AB Idélaboratoriet IDstories AB IKEA Communications Ilector IM, Individuell Människohjälp InfoMediaTech Informationsteknik Informatören Jimmy Wilhelmsson Inspicient & Reklamtjänster AB (David Radomski Inspicient och Reklamtjänst AB) Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds Universitet inUse Consulting AB Istudios filmproduktion HB Ixagon AB Jayway AB (JayWay group europé) Jirafa AB Joakim Lindhé Television KAN Malmo AB King Edward Filmproduktion Kommunikatura Kreativum i Blekinge Aktiebolag Kullander Kulturmejeriet la cabeza de alfredo productions Landskrona stad Lanneskog Design Le Petit Garcon Learnability Sweden AB Lixion AB Load Solution AB Loderus LRF Media MacMeckarna AB Magisty Malmö Arab Film Festival Malmö Högskola (MAH) Malmö stad Malmö SymfoniOrkester AB Manuslabbet Martin Thörnkvist AB (Songs I Wish I had Written) Mashmobile Sweden AB Matter AB MKB Net AB Meetings International Publishing AB Mellontron Metamatrix Midvinterfilm Min.T AB (MINT) Mindpark AB MobileTail Mosync AB Moving Stonecat Nationalencyklopedin AB Navigator Communication AB NetPort.Karlshamn Niclas Holmqvist Noisy Cricket Nordic game resources AB Nya Eminent Odd Hill AB Oddlife Productions Omegapoint One Happy Family Ordspråk Lotta Solding Orvarsson Kommunikation ÖsterCity Service AB Out of the box Ozma Speldesign AB Paxvision People's Entertainment Pixelant AB PlanB Consulting AB Planeto AB Ponnert Film & Media Popa AB Popdevelop AB Popjuristen / Andreas Wendén Popolo Pre-View ProCloud Media Invest Prosocyal AB PS Communication Malmö AB Pupill förlag QlikTech Qubulus R.R. Media (Visual Designer) Reaktor sydost 2 BalanceU Sweden AB 23 Video 24HR Malmö Adamsson Appelfeldt Adludo Admedius AGI Agnesfilm och Television AB Amvision Anagram Produktion AB Anderberg & Byrfors AB Anneli Idnert Illustratör och formgivare AppByrån AB Appcorn Aspekta AB Aspekta Propeople Augmented Event Billberg Johansson Produktion AB Binary Peak bjernklevCONSULTNG Blekinge Kompetenscentrum, Landstinget Blekinge Blekinge Tekniska Högskolan Bowlerfinch Bredband2 i Skandinavien AB Celemi Centrum för dramatik Cinematik City Conversity AB CoachEffect Colibri Television AB Commind AB CO Consulting AB Core Relations Nordic AB Crunchfish Cybercom Sweden South Derailed Diakrino Digifex AB Digital Future CityGuide Digital Media Fixer Din Pappa Skandinavien AB Do-Fi, Malmö Doc Lounge Doris Redaktion & Byrå Dragonfly Egmont Kärnan AB Eight Eksploria emotion Emues Group AB Epsilon Holding AB Ericsson Consumer Lab Esa Tanttu Design ExpertMaker AB Exportstiftelsen ITM Worldwide Foundation Extransit Film i Skåne AB Filmcentrum Syd Final Productions Malmö Red Loop AB Redikod AB Region Blekinge Region Skåne Richard Olsson Web Development AB Riidoo Scandinavia Communications Ltd Scandinavica Scandvision Communication AB Scantags Simply Awesome AB Skärmtroll SkurupFolkhögskola Södra Esplanaden Softhouse Consulting AB Solid Entertainment AB Sonic Minds Sony Mobile Communications Sparbanken Syd Stagevision Oresund AB Storyland Studios Stratiteq Sweden AB Ström & Gulliksson Studio 1982 Sweden Models Agency Sweden-China Business Center AB Sydsvenska dagbladets AB Tactel AB Tarsier Studios TAT The Astonishing Tribe AB The Concept Factory AB This Zentury Ab Tic Tac Interactive AB Tilo Partners Trossfilm U-film UpSweden UsTwo Venture Cup Syd Virtuell Design i Skåne AB Vitamin SE Media AB Vurpa Motion Graphics AB Wallen Media AB Wireless Maingate Wirerstellen AB Wonderleap AB Varelsen Xenofilia AB Yoodo Group AB You Us and Them AB Your Story Filmkommunikation AB Örestad Linux AB

6 Vision Vi ska bygga Europas ledande innovationsplattform inom mediebranscherna Vision: We shall create the leading innovation platform in Europe within the Media industries. Konstig engelska? Alternativ: Our intention is to create the leading innovation platform in europe within the Media industries. We shall create Europe's leading innovation platform in europe within the Media industries. We shall create the leading innovation platform for Europe's Media Industries Our aim is to create the leading innovation platform in europe within the Media industries.

7 Konvergerande medier musik publishing film & tv it spel mobil
The new emerging media Mediebranscherna: Mobile techonlogy, digital games, communication, media technology, web, TV, music, film, publishing, learning, academia, towns & regions. Berätta Om konvergerande media och vad det är. Berätta om fundamentet till vår verksamhet. Här pratar vi om gränsöverskridande konvergens i mediebranscherna. Achievements: - Media Evolution City - Media Evolution The Conference - Match making - Business Intelligence - Industrial connection - Cluster development and ”white spaces” - Solid foundation in public organisations

8 Våra verksamhetsområden
Mötesplatser Marknadsskapande = Market Creation Mötesplatser = Meeting places Kompetens = Competence Marknadsskapande Kompetens

9 Mötesplatser Media Evolution City The Conference Medlemsmöten Rundabordssamtal

10 Kulturella & kreativa näringar
Marknadsskapande Matchmaking Pitch Open innovation Kulturella & Kreativa näringar = Cultural & creative Business Infrastruktur och utveckling i kreativa näringar Kulturella & kreativa näringar

11 Kompetens Omvärldsbevakning Framtidens lärande Competence Boost
Härefter ngt avslut som öppnar för att gå vidare med specificerande presentation

12 Årets konferens har "human behavior", "new technology" och "make it happen" som huvudämnen. Med tillgång vs ägande, mobilitet och öppen innovation som några av de röda trådarna. Talarlistan börjar se riktigt bra ut. Bland andra kommer Maria Popova (Brainpickings.org), Ben Hammersley (Wired UK), Caroline McCarthy (Google) and Lauren Anderson (Collaborative Consumption).

13 Media Evolution City

14 Små & stora företag Meetingpoint 450 människor Olika branscher

15 … och jag: Organisation, psykologi, lärarexamen, systemvetenskap
Kommunal, statlig, näringsliv Komvux, “media svenska”, CD/ROM , MEP Frilans,99-03 Malmö högskola: utvecklings-ledare, lärarutbildningen Innovation o utv: Lärandeorganisation fortfarande 25% Media Evolution, projektledare Competence Boost (Musik)

16 Beteendeförändringar
Hur många sökningar / dag? Gör en lista på 3 förändringar du observerat hos dig själv… Att göra det gamla på nytt sätt: innovationer, exempel? Det gamla rämnar, exempel? Alla världen flaggor – en 12-årings resp. föräldrars syn

17 Förändring – …så vad krävs av oss?
Individuell nivå: LÄRANDE Organisatorisk nivå: LÄRANDEKULTUR FÖRÄNDRING

18 Framtidens bibliotek I par: Rita en bild som visar hur ett bibliotek 2020 fungerar!

19 LÄRANDE Ett skifte har skett Lärande = meningsskapande
”att förstå är att se ett mönster” Kolb: Exempel ikea Roger Säljö, konstruktivism, social konstruktionism Fenomenologi, tolkning t ex produktion - reception Staffan Selander, multimodalitet, Tomas Kopfeldt -- Peter Gärdenfors

20 Metanivåer i lärande Zigmund Bauman:
Att lära sig… cykla, läsa, oregelbundna verb, mm Att lära sig lära Att hantera det osäkra Jämför (på org.nivå): adaptivt lärande, ”att överleva” – generativt lärande, ”att skapa sin framtid”

21 KULTUR Organisationskultur: - vad menas? - exempel? Ikea, ”budord” på toaletterna Volvo

22 Kultur i förändring Lärande på arbetsplatsen: 10 – 20 – 70% Gamla strukturer i globala företagen, SLA ”a culture of contribution”, sociala medier och olika virtuella lärmiljöer internt i organisationerna Vinster: lärande, erfarenhetsutbyte, hitta expertis mm Organisationer förändras, former för samarbete förändras…

23 LÄRANDE ORGANISATION Att ”uppfinna” den lärande organisationen är av strategisk betydelse Argyris: single & double loop learning, -74 Argyris & Schön: ”Organizational Learning: a Theory of Action Perspective”, -78 Peter Senge, ”Den femte disciplinen”, -90 Anpassning till en förändrad miljö. What does it mean to say that an organization learns? Simply summing individual learning is inadequate to model organizational learning. The following definition outlines the essential difference between the two: A learning organization actively creates, captures, transfers, and mobilizes knowledge to enable it to adapt to a changing environment. Thus, the key aspect of organizational learning is the interaction that takes place among individuals. A learning organization actively promotes, facilitates, and rewards collective learning.

24 Organisatoriskt lärande
A learning organization actively creates, captures, transfers, and mobilizes knowledge to enable it to adapt to a changing environment.

25 Organisatoriskt lärande
Thus, the key aspect of organizational learning is the interaction that takes place among individuals. A learning organization actively promotes, facilitates, and rewards collective learning.

26 Learning organization
…organizations where people continually expand their capacity to create the results they truly desire, where new and expansive patterns of thinking are nurtured, where collective aspiration is set free, and where people are continually learning to see the whole together. Peter Senge

27 5:e disciplinen, Senge System tänkande Personal mastery Mental models
Shared vision Team learning

28 Den reflekterande praktikern
Jämför Ikea: ”i rollen” – senior Praktikerns kunskap är ofta tyst och gäller komplexa förhållanden. Schön vänder sig emot ett tidigare paradigm, kallat teknisk rationalitet, som såg praktikern som en expert vilken tillämpade teorier och regler. Reflexivt handlande räknar med att situationer är osäkra, instabila, unika och konfliktfyllda

29 Personligt mästerskap
Att bemästra Att utvecklas Kreativ spänning: nuvarande verklighet – mål Engagemang i helheten Rationalitet och intuition i förening

30 Mentala modeller Hur vi förstår världen Schön: en professionells ”repertoar” Generaliseringar, inrotade tankefigurer… ”Gamla kartor används för att navigera i okänd terräng” Kan hämma förnyelse och goda idéer Arbete med ledningsgruppers föreställningar Ex am bilindustri 80-talet, Facit Senge, sid 165 Isskåps tillverkare,

31 Att bygga en gemensam vision
Att skapa ett gemensamt mål! Stark gemensam vision  utvecklas människor Gräva fram bilder av framtiden som engagerar och delas av de flesta. …karisma, kris, … ”Don’t be eavl” Apple, Service – IBM,

32 Vision Nu Tid Gemensamma visioner utvecklas ur personliga visioner.
Negativa visioner vanligt… Kreativ spänning mellan vision och verklighet. - Vision – avvikande åsikter = Polarisering  lyssna på andra, nytta av mångfald - V eftersträvansvärt – tid att utv V – tid att hantera nuvarande verklighet Nu Tid

33 Team lärande Videoklipp från ”Framtidens lärande” Kent Bjernehed, arbetsterapeut Dialog: överföring av både tyst och explicit kunskap Skapa en kreativ miljö Hierarkier kontraproduktivt Lära sig tänka tillsammans Team learning in this context focuses instead on the transmission of both tacit and explicit knowledge throughout the group as well as the creation of an environment in which focused creativity can flourish. Att lära sig tänka och handla tillsammans 1 granska tidigare antaganden 2 kollegialt förhållngssätt (ej hierarkier), 3 “Dialogledare” måste finnas Ex Media Svenska och MEP.

34 Systemtänkande Ex Landskrona, Facit… inte enkelt att förutse – fördröjning i processer Naturliga system, ”Mänskliga aktivitetssystem” Mål, jämvikt (balans). Kommunikation, Feedbackloopar

35 Framtidens lärande Bemötande (Neurologen, Ltg Blekinge) Labmedicin Skåne Helsingborg


Ladda ner ppt "Lärande i arbetet Lars Meding 2012-06-19."

Liknande presentationer


Google-annonser