Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avDavid Åberg
1
Bibliotek <3 Spel En kurs om data- och TV-spel
2
Introduktion Martin Bergvall, Projektledare Jens Eriksson, Utbildare Riksförbundet Goodgame Information kring projektet Vad ska vi göra idag, praktisk info (tider) Förväntningar på kursen
3
Schema för dagen 09:00 – 09:30 Fika + Introduktion 09:30 – 10:30 Praktiskt spelande 10:30 – 12:00 Hur ser det ut idag? 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 14:00 Attityder och värderingar 14:00 – 14:40 Spel på bibliotek 14:40 – 14:55 Fika 14:55 – 15:45 Spel på bibliotek 15:45 – 16:00 Utvärdering, frågor
4
Riksförbundet Goodgame Konsument/Ungdomsorganisation Ca 5500 medlemmar Startades 2002 som ett projekt Representerar spelarna (gamers) Testar spel Föreläser, bedriver lobbyingverksamhet Arbetar för en bättre syn på spelande
5
PEGI – Pan European Game Information
6
Praktiskt spelande 09:30-10:30 PC – World of Warcraft (Från 12 år) Nintendo Wii – Wario Ware, Wii Sports (Från 7 år) Playstation 2 – Buzz the big Quizz (Från 3 år) Xbox 360 – Gears of War (Från 18 år) Målet med uppgiften: Att få kunskap om spel ur ett allmänt perspektiv. Att få möjlighet att skapa sig en egen uppfattning om spel.
7
Uppgift: Prova spelen! Fem grupper, max 7 pers 15 min på varje station Att tänka på: Angiven åldersgräns, rätt eller fel? Positiv eller negativ upplevelse?
8
Eftersnack…
9
Spelandet i Sverige Första halvåret 2007 såldes över 2.5 miljoner spel i Sverige till ett värde av 692 miljoner kronor. (MDTS) 60-70% av spelen piratkopieras/laddas hem 42% av hushållen i Sverige har en konsol, 90% har en PC spelmaskin (SCB) Medelåldern för en svensk gamer är 29 år (ELSPA) Cirka 9 miljoner människor spelar World of Warcraft Cirka 13 miljoner människor spelar MMORPG spel 1,1 miljoner svenskar spelar spel varje dag 26% av 13-20 åringar spelar spel varje dag 92% av 13-20 åringarna har spelat någon gång under ett år En spelare spenderar i snitt 2-6 timmar per dag framför datorn (Fokus 06) En av de största underhållningsbranscherna i Sverige Det sägs att spelindustrin kommer att omsätta dubbelt så mycket som filmindustrin.
10
Synen på spelande Det är ju bara våld och blod… Du blir beroende… Det är töntigt… Ut och lek, sitt inte still! Du har inga riktiga kompisar Kom och se TV med oss istället… Jag fattar inte varför du spelar…
11
Engagerade föräldrar… Ca 42% av alla föräldrar engagerar sig och deltar med sina idrottande barn Ca 1% av alla föräldrar engagerar sig och deltar med sina spelande barn
12
Vad tycker spelarna? Besvikna över massmedia Missförstådda Ser möjligheterna Vill ha engagerade vuxna Roligt och utvecklande!
13
World of Warcraft - mer än ett spel Projektform Målorienterat Organisation Utbildning Personalansvar Materialanskaffning Utvärdering Resultat!
14
LUNCH Lunch mellan 12:00 – 13:00
15
Attityder och värderingar Filmvisning Diskussion i storforum Gruppdiskussion Diskussion i storforum
16
Spel på bibliotek Praktiska förutsättningar Vill vi ha spel på bibliotek? Vart köper man? Ska vi ha konsoler? Vilken åldersgrupp riktar vi oss mot?
17
Fikapaus
18
Spel på bibliotek forts. Sortiment Vad ska vi ta in? Vågar vi ha våldsspel? Hur motiverar vi valet? Behöver ”vi” kompetens?
19
Spel på bibliotek forts.. Konkret nästa steg Material på bibliotek Konsumentupplysande
20
Tips på referenslitteratur och länkar Steven Johnson – Everything Bad Is Good For You Ungdomsstyrelsen – New Game Fokus 06 www.gamespot.com (recensioner) www.gamespot.com www.mdts.se (branschsida) www.mdts.se www.goodgame.se www.goodgame.se
21
Frågor och utvärdering Sammanfattning – Vad har vi lärt oss? Feedback på utbildningen – Motsvarade kursen dina förväntningar?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.