Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bibliotek <3 Spel En kurs om data- och TV-spel. Introduktion  Martin Bergvall, Projektledare  Jens Eriksson, Utbildare  Riksförbundet Goodgame  Information.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bibliotek <3 Spel En kurs om data- och TV-spel. Introduktion  Martin Bergvall, Projektledare  Jens Eriksson, Utbildare  Riksförbundet Goodgame  Information."— Presentationens avskrift:

1 Bibliotek <3 Spel En kurs om data- och TV-spel

2 Introduktion  Martin Bergvall, Projektledare  Jens Eriksson, Utbildare  Riksförbundet Goodgame  Information kring projektet  Vad ska vi göra idag, praktisk info (tider)  Förväntningar på kursen

3 Schema för dagen  09:00 – 09:30 Fika + Introduktion  09:30 – 10:30 Praktiskt spelande  10:30 – 12:00 Hur ser det ut idag?  12:00 – 13:00 Lunch  13:00 – 14:00 Attityder och värderingar  14:00 – 14:40 Spel på bibliotek  14:40 – 14:55 Fika  14:55 – 15:45 Spel på bibliotek  15:45 – 16:00 Utvärdering, frågor

4 Riksförbundet Goodgame  Konsument/Ungdomsorganisation  Ca 5500 medlemmar  Startades 2002 som ett projekt  Representerar spelarna (gamers)  Testar spel  Föreläser, bedriver lobbyingverksamhet  Arbetar för en bättre syn på spelande

5 PEGI – Pan European Game Information

6 Praktiskt spelande 09:30-10:30  PC – World of Warcraft (Från 12 år)  Nintendo Wii – Wario Ware, Wii Sports (Från 7 år)  Playstation 2 – Buzz the big Quizz (Från 3 år)  Xbox 360 – Gears of War (Från 18 år) Målet med uppgiften: Att få kunskap om spel ur ett allmänt perspektiv. Att få möjlighet att skapa sig en egen uppfattning om spel.

7 Uppgift: Prova spelen!  Fem grupper, max 7 pers  15 min på varje station Att tänka på:  Angiven åldersgräns, rätt eller fel?  Positiv eller negativ upplevelse?

8 Eftersnack…

9 Spelandet i Sverige  Första halvåret 2007 såldes över 2.5 miljoner spel i Sverige till ett värde av 692 miljoner kronor. (MDTS)  60-70% av spelen piratkopieras/laddas hem  42% av hushållen i Sverige har en konsol, 90% har en PC spelmaskin (SCB)  Medelåldern för en svensk gamer är 29 år (ELSPA)  Cirka 9 miljoner människor spelar World of Warcraft  Cirka 13 miljoner människor spelar MMORPG spel  1,1 miljoner svenskar spelar spel varje dag  26% av 13-20 åringar spelar spel varje dag  92% av 13-20 åringarna har spelat någon gång under ett år  En spelare spenderar i snitt 2-6 timmar per dag framför datorn (Fokus 06)  En av de största underhållningsbranscherna i Sverige  Det sägs att spelindustrin kommer att omsätta dubbelt så mycket som filmindustrin.

10 Synen på spelande  Det är ju bara våld och blod…  Du blir beroende…  Det är töntigt…  Ut och lek, sitt inte still!  Du har inga riktiga kompisar  Kom och se TV med oss istället…  Jag fattar inte varför du spelar…

11 Engagerade föräldrar…  Ca 42% av alla föräldrar engagerar sig och deltar med sina idrottande barn  Ca 1% av alla föräldrar engagerar sig och deltar med sina spelande barn

12 Vad tycker spelarna?  Besvikna över massmedia  Missförstådda  Ser möjligheterna  Vill ha engagerade vuxna  Roligt och utvecklande!

13 World of Warcraft - mer än ett spel  Projektform  Målorienterat  Organisation  Utbildning  Personalansvar  Materialanskaffning  Utvärdering  Resultat!

14 LUNCH Lunch mellan 12:00 – 13:00

15 Attityder och värderingar  Filmvisning  Diskussion i storforum  Gruppdiskussion  Diskussion i storforum

16 Spel på bibliotek  Praktiska förutsättningar  Vill vi ha spel på bibliotek?  Vart köper man?  Ska vi ha konsoler?  Vilken åldersgrupp riktar vi oss mot?

17 Fikapaus

18 Spel på bibliotek forts.  Sortiment  Vad ska vi ta in?  Vågar vi ha våldsspel?  Hur motiverar vi valet?  Behöver ”vi” kompetens?

19 Spel på bibliotek forts..  Konkret nästa steg  Material på bibliotek  Konsumentupplysande

20 Tips på referenslitteratur och länkar  Steven Johnson – Everything Bad Is Good For You  Ungdomsstyrelsen – New Game  Fokus 06  www.gamespot.com (recensioner) www.gamespot.com  www.mdts.se (branschsida) www.mdts.se  www.goodgame.se www.goodgame.se

21 Frågor och utvärdering  Sammanfattning – Vad har vi lärt oss?  Feedback på utbildningen – Motsvarade kursen dina förväntningar?


Ladda ner ppt "Bibliotek <3 Spel En kurs om data- och TV-spel. Introduktion  Martin Bergvall, Projektledare  Jens Eriksson, Utbildare  Riksförbundet Goodgame  Information."

Liknande presentationer


Google-annonser