Ladda ner presentationen
1
FYSISK BETYDELSE BADMINTON 1 A
6-9 år FYSISK BETYDELSE BADMINTON 1 A
2
Begrepp FÖRE, UNDER OCH EFTER PUBERTETEN KRONOLOGISK/BIOLOGISK
TALANG & SELEKTERING ALLSIDIGHET, LEKFULLHET, ÅLDERSANPASSAT OCH GLÄDJE GER LÅNGSIKTIGHET! Före, under och efter. 6-12, 12-15, ÅR. Kronologisk (exakt år) och biologisk (mognad både fysisk, menta, känslor och kognitiv) ålder. Talang brukar förväxlas med tidig fysisk mognad (Arv och miljö, kräver mycket träning). Säger inget om hur bra någon kommer bli utan hur bra någon är just nu. Hur ska vi då utforma fysisk träning? Allsidighet, lekfullt, åldersanpassat för att skapa långsiktighet. Leken ska vara genomtänkt för att skapa långsiktighet.
3
Före puberteten FEM FYSISKA GRUNDKVALITETER
UTHÅLLIGHET – AEROB *, ANAEROB *** SNABBHET - *** KOORDINATION - *** RÖRLIGHET - *** STYRKA - ** Barn är inte små vuxna Barn är inte små vuxna – vi måste välja rätt fysisk grundkvalité vid rätt tidpunkt och veta hur vi ska göra! Går inte att ta igen det som missats!
4
Uppvärmning före pubertet
HÖJA TEMPERATUR ÖVERLADDA FOSFOKREATINFÖRRÅDET STARTA DET AEROBA SYSTEMET Skillnader vuxna och barn? Ja! Vuxnas system går igång redan i omklädningsrummet med höjd puls, höjd hjärtfrekvens m.m. Denna förmåga finns ej hos barn och därför måste uppvärmningen starta långsamt för att stegras allteftersom.
5
Atletisk hållning Lodlinje – öra, axel, höft, knä och fotknöl.
Ryggen är inte rak, bibehålla ryggens neutrala kurvatur
6
Atletisk hållning Atletisk hållning i alla rörelser
7
Praktik uppvärmning Vi börjar långsamt och med låg intensitet, se bild! Övningar – tänk på syftet! Kopiera ej modeller och färdiga koncept, du måste veta varför. Framsida och baksida Höger och vänster Snabbt och långsamt Straffa aldrig med fysisk träning! Barn ska vara så fysiskt aktiva som möjligt!
8
FYSISK BETYDELSE BADMINTON 1 B
9-12 ÅR FYSISK BETYDELSE BADMINTON 1 B
9
Före puberteten FEM FYSISKA GRUNDKVALITETER
UTHÅLLIGHET – AEROB *, ANAEROB *** KOORDINATION - *** SNABBHET - *** RÖRLIGHET - *** STYRKA - ** Under puberteten: Aerob *** Anaerob ** Styrka *** Koordination *** Snabbhet ** Rörlighet ** Anaeroba processer – förmågan att motstå trötthet vid en specifik typ av aktivitet. Träningsupplägg: korta och högintensiva intervaller med korta viloperioder, ex. stafetter. Koordination – att kunna samordna kroppsrörelser i tid och rum. Inlärning – i förpuberteten har man lärt sig 90 % av rörelserna. Variation i rörelsen där yttre och inre förhållanden förändras – Ändra kraft och fart, start och stoppläge, variera utförande med olika redskaps om hinder, spegelutförande, begränsa visuellt. Balansövningar – kroppens position i förhållande till omgivningen. Ta in information, bearbetar den och korrigerar spänning för att få rätt balans. Statisk och dynamisk balans. Snabbhet – utföra rörelser på kortast möjliga tid. Reaktionsförmågan är oerhört träningsbar nu! Viktigt att vara pigg! Låg volym 2-10 reps. Rörlighet – genomföra rörelser i en eller flera leder med tort rörelseutslag. Rörligheten börjar minska i 11 års åldern. Det är enklare att upprätthålla den rörlighet man har som barn än att försöka återfå den i senare ålder. Styrka – förmågan att med hjälp av muskelkontraktion motstå eller övervinna yttre kraft Positivt, är inte farligt!!! En långsamt genomförd knäböj med endast kroppen som belastning utsätter utövaren för en kroppsvikt (1 KV) men under ett löpsteg kan samma utövare under korta perioder utsättas för upp emot 3 KV belastning (Obs! På ett ben) (Williams 1985).
10
Praktik Ökad fokus/fördjupning på rörlighet och koordination (balans)
11
träningsplanering BADMINTON 1 C
12
Begrepp Åldersanpassad fysisk träning Träning, återhämtning och kost.
Åldersanpassad fysisk träning Träning, återhämtning och kost. Tester Mikro – meso – makrocyklar Följande begrepp bör ni bli kända med när det gäller träningsplanering. Mer kommer på GTU1, 2 och ÅFTEN.
13
Åldersanpassad fysisk träning
Fysisk grundkvalité Prepubertal Pubertal Postpubertal Aerob uth. * *** ** Anaerob uth. Styrka Koordination Snabbhet Rörlighet
14
Vad är träning? .
15
Träningseffekt
16
Belastning
17
Återhämtning Återhämtning: Sömn, aktiv vila, massage, isbad m.m
18
Tester Hjälper oss att utvärdera och hur vi ska lägga upp vår träning.
Tävling ska ses som ett test.
19
Mikro – meso och makrocyklar
Att planera ett enskilt träningspass vet i princip alla med uppvärmning, huvuddel och nedvarvning. Oftast inte heller en vecka eller en månad. Men att veta hur man planerar långsiktigt är oftast svårare. Mikro: 7 dagar, kort Meso: 2-4 veckor, medel Makro: År, långt (termin eller säsong) Börja bakifrån! Makro-meso-mikro
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.