Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix 020061013.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix 020061013."— Presentationens avskrift:

1 Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix 020061013

2 Agenda Olika sorters lyhördhet Olika lyssnare Lyhörd produktion och ekonomi Verktyg för lyssnande Lyhördhet och värde Lyhördheten och juridiken

3 Web 2.0 (Källa Tim O´Reilly)

4 ”Lyhörd” Adj. Som lätt uppfattar och tar hänsyn till ngt; där ljud lätt hörs (SAOL)

5 Det lyhörda nätet

6 Olika sorters lyhördhet

7 Lyhördhet 1 – page rank

8 Lyhördhet 2 – kommentarer I

9 Lyhördhet 3 – kommentarer II

10 Lyhördhet 4 – rykte I

11 Lyhördhet 5 – rykte II

12 Lyhördhet 6 – wikiwiki

13 Lyhördhet 7 - sorl Källa: BBC & Erik Stattins mymarkup.net

14 Olika sorters lyssnare

15 Lyssnare 1 – politikern

16 Lyssnare 1 - politikern

17 Lyssnare 2 – marknadsförare & forskare Källa: Gruhl et al 2004 ”Mining new media”

18 Lyssnare 3 – journalister & bloggare

19 Lyssnare 5 – alla andra

20 Lyhörd produktion & affärer

21 Lyhörd produktion

22 Lyhörda affärsmodeller

23

24 Yochai Benkler

25 Benkler ”…consumers changing into users…” –Användare är inte tysta, lyssna till dem ”…the model of user innovation has been integrated into the business model of innovative firms…” –Hur vill dina användare förändra din affärsmodell? Lyssna till dem. ”…economic standing and social standing…” –Vad innebär det att få göra sig hörd?

26 Verktyg för lyssnande

27 ”Pladder”

28 Pladder igen…

29 Prognoser Källa: Guha 2005

30 Vem lyssnar vi till?

31

32 Källa: Gruhl et al

33 Vem lyssnar vi till?

34 Tentativ slutsats Det finns ett betydande innovativt utrymme när det gäller verktyg för lyssnande – en del av värdet i web 2.0 är fortfarande helt oexploaterat. Hur bygger man ett sorlraffinaderi?

35 Lyssnande och värde

36 Värdet?

37

38 Forskningsfråga Hur många procent av en bloggs värde ligger i kommentarerna? Hur många procent ligger i posterna själva? Hur många procent av en wikis värde ligger i ursprungsversionen av texten? Kan man applicera Metcalfes lag på olika web 2.0 fenomen?

39 Metcalfe’s law & web 2.0 Blogg: värdet på en blogg växer med kvadraten på antalet kommentarer Wiki: värdet på en wiki växer med kvadraten på antalet redigerare Social networking et cetera…

40 Lyhördheten och juridiken

41 Det lyhörda nätet och skapandet På det lyhörda nätet är sorlet (remix- kulturen) det förhärskande mediet för skapande. På det lyhörda nätet kan du välja vilka grannar du lyssnar till, och trender sprids snabbt.

42 Lyhört skapande

43

44 Lyhörd konsumtion

45 Lyhördheten och integriteten Internet är lyhört – allt du gör hörs. Viskningsleken och frågan om verklig personlig integritet.

46 Lyhördheten och historien

47 Snabb dövhet…

48 Sluttanke Just lyhördheten är en viktig del av web 2.0, och kanske den största utmaningen för innovatörer. Hur kan man skapa bättre teknik för att lyssna, anpassa sig och förändras? ”Publishing to participation to pausing and listening…”


Ladda ner ppt "Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix 020061013."

Liknande presentationer


Google-annonser