Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avNiklas Bergström
1
Företagsklimatet i Vaggeryd Elisabeth Nilsson Regionchef Svenskt Näringsliv
2
Företagsklimat Jönköpings län placering 2006 KommunPlats 2006Förändr 05-06 Habo54 Värnamo19-5 Jönköping20-7 Tranås304 Sävsjö3937 Gnosjö47-10 Nässjö481 Vaggeryd497 Aneby7110 Mullsjö782 Vetlanda93-14 Gislaved1061 Eksjö16438
3
Jönköpings län Jämförelsevis bra företagsklimat Hög sysselsättningsgrad Låg sjukfrånvaro Antal arbetsföra (20-64) i länet ökar Högkonjunkturen märks hos många företag Men… Många har tuffa marginaler, oro för avtalsrörelsen Företagen vittnar om att det är svårt hitta arbetskraft Samband
4
Marknadsförsörjning Kommunalskatt Entreprenader Högre utbildning Nyföretagande Företagande BasfaktorerEnkätsvar Attityder Tillgång på kompetent AK Infrastruktur Kommunens service Kommunala regler Osund konkurrens Företagarnas omdöme Sammanfattande omdöme Ranking – ingående faktorer
5
Jämförelse av det sammanfattande omdömet förra mätningen
6
Jönköpings län Placering 2006
7
Jönköpings län Förändring 2005-2006
8
Sverige Placering 2006
9
Antal anställda i företagen som har besvarat enkäten Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd
10
Synen på olika gruppers attityder till företagande Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd
11
FÖRETAGARNAS syn på olika gruppers attityder till företagande Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd 1 2 3 4 5 6 199920012003200420052006 Allmänheten Kommunalpolitiker Kommunala tjänstemänMediaSkolan
12
POLITIKERNAS syn på olika gruppers attityder till företagande Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd 1 2 3 4 5 6 1999200120042006 Allmänheten Kommunalpolitiker Kommunala tjänstemänMediaSkolan
13
Synen på kommunens service, upphandling och infrastruktur Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd
14
FÖRETAGARNAS syn på kommunens service, upphandling och infrastruktur Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd 1 2 3 4 5 6 199920012003200420052006 Kommunens service till företagen Kommunens regler och byråkrati Kommunens upphandling Kommunens information till företagen Konkurrens från kommunen Vägnät, tåg- och flygförbindelser Tele- och IT-nät
15
POLITIKERNAS syn på kommunens service, upphandling och infrastruktur Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd 1 2 3 4 5 6 1999200120042006 Kommunens service till företagen Kommunens regler och byråkrati Kommunens upphandling Kommunens information till företagen Konkurrens från kommunen Vägnät, tåg- och flygförbindelser Tele- och IT-nät
16
Synen på rekrytering och utbildning Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd
17
FÖRETAGARNAS syn på rekrytering och utbildning Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd 1 2 3 4 5 6 199920012003200420052006 Tillgången på kompetent arbetskraft Arbetsförmedlingens service Samverkan med grundskolan Samverkan med gymnasieskolan Samverkan med högskolan i regionen
18
POLITIKERNAS syn på rekrytering och utbildning Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd 1 2 3 4 5 6 1999200120042006 Tillgången på kompetent arbetskraft Arbetsförmedlingens service Samverkan med grundskolan Samverkan med gymnasieskolan Samverkan med högskolan i regionen
19
Samarbete och dialog Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd
20
FÖRETAGARNA om samarbete och dialog Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd 1 2 3 4 5 6 1999200120042006 Egna initiativ för att förbättra företagsklimatet Dialog mellan företag och kommunledning
21
POLITIKERNA om samarbete och dialog Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd 1 2 3 4 5 6 1999200120042006 Egna initiativ för att förbättra företagsklimatet Dialog mellan företag och kommunledning
22
Vikten av olika åtgärder för att förbättra företagarevillkoren i kommunen Medelvärden: 1=Inte alls viktigt, 2=Inte särskilt viktigt, 3=Viss betydelse, 4=Viktigt, 5=Mycket viktigt, 6=Helt avgörande Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd
23
Förslag till åtgärder Medelvärden: 1=Inte alls viktigt, 2=Inte särskilt viktigt, 3=Viss betydelse, 4=Viktigt, 5=Mycket viktigt, 6=Helt avgörande Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd Sänk kommunalskatten Öka tjänstemännens kunskaper om företagens villkor Avveckla kommunal konkurrens Politiker och tjänstemän bör oftare träffa företagare Inrätta en företagslots Förkorta handläggningstiderna Förenkla kommunala regler Konkurrensutsätt mer kommunal verksamhet Sänk de kommunala avgifterna 123456 FöretagarePolitiker
24
FÖRETAGARNAS viktning av olika åtgärder för att förbättra företagarevillkoren i kommunen Medelvärden: 1=Inte alls viktigt, 2=Inte särskilt viktigt, 3=Viss betydelse, 4=Viktigt, 5=Mycket viktigt, 6=Helt avgörande Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd
25
POLITIKERNAS viktning av olika åtgärder för att förbättra företagarevillkoren i kommunen Medelvärden: 1=Inte alls viktigt, 2=Inte särskilt viktigt, 3=Viss betydelse, 4=Viktigt, 5=Mycket viktigt, 6=Helt avgörande Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd
26
Sammanfattande omdöme om företagsklimatet Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd
27
FÖRETAGARNAS sammanfattande omdöme om företagsklimatet Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd 1 2 3 4 5 6 199920012003200420052006 Sammanfattande omdöme
28
POLITIKERNAS sammanfattande omdöme om företagsklimatet Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd 1 2 3 4 5 6 1999200120042006 Sammanfattande omdöme
29
FÖRETAGARNAS syn på globaliseringens effekter på företagets expansionsmöjligheter Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd
30
POLITIKERNAS syn på globaliseringens effekter på företagets expansionsmöjligheter Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd
31
Fler anställda på 3-5 års sikt Lokalt företagsklimat 2006 - Vaggeryd
32
Synen på globaliseringens effekter på företagets expansionsmöjligheter Lokalt företagsklimat 2006 - Jönköpings län
33
Fler anställda på 3-5 års sikt Lokalt företagsklimat 2006 - Jönköpings län
34
FÖRETAGARNAS syn på globaliseringens effekter på företagets expansionsmöjligheter Lokalt företagsklimat 2006 - Sverige
35
Fler anställda på 3-5 års sikt Lokalt företagsklimat 2006 - Sverige
36
Sammanfattning, företagares synpunkter Attityder, efter flera års vikande trend har de flesta värden förbättrats sedan förra mätningen. Goda betyg. Kommunens service, alla värden förbättrade sedan förra mätningen även inom detta område utom värdet för konkurrens från kommunen gentemot de privata företagen som ligger kvar på samma nivå som förra året. Rekrytering och utbildning, lite blandad bild, tillgången på kvalificerad arbetskraft och arbetsförmedlingens service har försämrats. Samverkan med grund- och gymnasieskolan har förbättrats, det har även företagens kontakter med Högskolan. Samarbete och dialog, efter flera år av vikande trend har nu resultaten förbättrats för andra året i rad. Sammanfattande omdöme, klar förbättring sedan förra året. 3 Viktigaste åtgärderna är: 1 öka kommuntjänstemännens kunskaper om företagande 2. kommunpolitiker bör oftare träffa företagare 2. förkorta handläggningstider för kommunala tillstånd.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.