Ladda ner presentationen
1
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum
3
Utgångspunkt för massmarknadsföring
Utgångspunkt marknaden Mått på framgångar – marknadsandelar Relationsmarknadsföring Utgångspunkt individen Mått på framgång - kundrelationer
4
Verktyg vid massmarknadsföring
Massmarknadsföring bygger på traditionellt marknadsföringstänkande. Verktyg de 4 P:na
5
Produkt Kärnprodukt Kringprodukt Metaprodukt
6
Prissättning Priskänslighetsanalys Konkurrensanalys Kostnadsanalys
7
Plats – handla om tillgänglighet
Skall vi använda grossister? Många eller få detaljister? Sälja direkt eller via detaljhandel? Utlandsförsäljning?
8
Påverkan – handlar om att förmedla budskap
Personlig försäljning Reklam Sponsring PR och SP
9
Relationsmarknadsföring – utgår ifrån kunden
Kundrelationen kan byggas upp på tre sätt: Skapa trogna kunder Bygga upp en databas Följa upp löpet omedelbart Utnyttja ny teknik för att skapa dialog med kunden Starta kundklubbar Sänd kundtidningar till kunden Skicka DM-erbjudanden Arbeta långsiktigt
10
Relationsmarknadsföring – utgår ifrån kunden
Lugna osäkra kunder Rikta annonser till dem som redan köpt Följ upp försäljningen Skapa vi-känsla Vänd missnöje till något positivt Hantera reklamationerna med stor noggrannhet Se till att kunden inte behöver återkomma
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.