Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avBirgit Pettersson
1
www.krav.se/klimat Så arbetar KRAV med ekologiskt och med nya kriterier för klimatmärkt mat Klimatsmart mat – långt ifrån eller nära?
2
www.krav.se/klimat Vilken regelutveckling är möjlig? Producenter som vill satsa Konsumenter efterfrågar Handel som vill marknadsföra
3
www.krav.se/klimat Initiativtagarna - klimatkriterier
4
www.krav.se/klimat Utsläpp av växthusgaser i Sverige 2005 13-14 %
5
www.krav.se/klimat Matens påverkan på klimatet! 20-25 % av klimatgasutsläppen från svenska hushåll kommer från livsmedlen (16 % av vår inkomst lägger vi på mat)
6
www.krav.se/klimat Klimatgaserna har olika klimateffekt
7
www.krav.se/klimat Jordbrukets utsläpp av lustgas, metan och koldioxid i Sverige 2005 Ca 55 % Ca 35 % Ca 10 %
8
www.krav.se/klimat Svårighet att tackla (1)
9
www.krav.se/klimat Svårighet att tackla (2)
10
www.krav.se/klimat Gått igenom följande produktgrupper: fisk & skaldjur frukt & grönt spannmål & trindsäd Fortsätter i höst med: Foder- och mjölkproduktion samt import
11
www.krav.se/klimat Så hur gör vi då? Planera mat med mer grönt, mindre kött Välj säsong, välj livsmedel Köp ekologiskt odlat, mindre energiåtgång, kwh För kött osäkert om eko är klimatbättre. Nöt/får är viktigt – de håller landskapet öppet Nötkött – färre dagar Gris/kyckling – de äter sånt vi kan äta! Nu ökar den ekologiska kycklingnproduktionen, kanske någon dag?
12
www.krav.se/klimat
13
Visste du att… Genom att handla KRAV- märkta ägg har du bidragit till att minska användningen av kemiska bekämpningsmedel med ca: 4 400 kg Eller motsvarande drygt 10 till bredden fyllda badkar X 10 Hållbar utveckling – mer än klimat
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.