Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMonica Lundqvist
1
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Kortversion: beta – 2014-04-24
2
Agenda
3
VARFÖR EN AMBASSADÖRS- UTBILDNING? Thomas Larsson / Joy Ekengren
4
Beslut RIM beslut (demokratiskt) 2007 att införa ett gemensamt IT-verksamhetssystem för hela idrotten. Uppdraget från våra SF Alla IF ska använda sig av IdrottOnline Punkt!
5
Mål Ge en grundläggande förståelse för hela IdrottOnline så att deltagaren efter genomgången argumentera för helheten. 1.Vilka är fördelarna med IdrottOnline? 2.Argumentationsövningar - information 3.Stöd i form av hemsidan, forum mm.
6
IT-dagen 2013 I grunden handlar det om att få till en attitydförändring till vad IdrottOnline är! 1.Ett krav från SF / RF? 2.En dinosaurie? 3.Ett skitsystem?
7
Idag Det finns fler spelare på marknaden. Alla fungerar lika bra eller bättre på delar som fyller t.ex. lagidrotternas behov. Men det hänger inte ihop med slutrapporter till LOK, medlemsantalet till SF, kontrollfunktioner vs. SPAR mm. De delarna är dock både lite trista att prata om och dessutom kan det uppfattas som ett krav. Bättre är då att beskriva det som ordning och reda.
8
Det hänger ihop Vilken ingång man än har så måste den förändras till att förstå helheltsnyttan som verksamhetsstödssystem till hela idrotten. Från individen, föreningen till förbundet och RF / SISU.
9
Fördelarna Det beror på! Kan inte berätta allt för alla varje gång! Utgå från att individen vi pratar med är just en individ så kanske vi ligger bättre till.
10
Vad man vill undvika Ny hemsida! Enkel och smidig administration av hemsidan. Närvarohantering via hemsidan och mobilen Kallelse och anmälningsfunktion till matcher/aktiviteter. E-post- och SMS-utskick
11
Målgrupperna Kassör Ledare, tränare, coach Styrelsemedlem Utbildnings- ansvarig Tävlingsansvarig Info, webb, marknad Föräldrar Aktiva Admin, kanslist
13
Okej. Då finns alla dessa funktioner men sen då? ”
14
Sätt att få våra IF att använda IdrottOnline Kommunikation Marknadsföring PR Telemarketing Personligt samtal / besök hos föreningarna Utbildning / expertfunktion
15
Vilka stöd finns? Hemsidan – ny inriktning Utbildarforum – tråd för ambassadörer Redaktionella texter – på gång Denna utbildning Stöd från SISU Idrottsutbildarna
17
Ambassadörens roll Vad som förväntas IdrottOnline personifierad Expert på system som ger verksamhetsstöd Kontaktyta mot sina IF Persona Trovärdig God lyssnare
18
BEHOV ELLER JÄMFÖRELSE Thomas Larsson
19
Behov istället för jämförelse Utgå från vad användaren vill ha Jämför inte med befintliga lösningar Vad är viktigt = Behov Vad är jobbigt = Möjlighet Sanning: Vid byte av system kommer alltid någon att verkligen hata det nya systemet!
20
Typer av behov Funktionella behov Oftast konkret Icke funktionella behov Oftast subjektivt
21
Definiera ett behov Jag vill, jag behöver, vi försöker att… Om du vänder på frågan. Vill du…? T.ex. Vill du kunna exportera medlemmarna till Excel?
22
Beskrivning av behov "Som vill jag " Som vill jag
23
Prioritera behoven Måste ha Vore bra att ha Trevliga extrafunktioner
24
Behov från flera? Hur samlar du in behoven från 20 000 föreningar och 500 000 användare?
26
Steal With pride
28
MÅLUPPFYLLELSE Joy Ekengren
29
Måluppfyllelse Som rollen Önskar jag funktionen PlusMinusUppfyllelse Kassör Fakturering av medlemsavgifter E-postutsick Automatisk avprickning Kortbetalning Kontakthantering lite omständlig Lägeravgifter svårt att få in idag. 4 Kassör Hantera medlemsregister Alla IF:s behov finnsInga kända5 LedareKalender Skicka info / påminnelse till medlemmarna Går inte ha undergrupper 4 Ledare SeriesystemDet går att exportera medlemmar, integrera mot externa system Inget stöd inom IO1
30
Uppfyller 1Ingen / liten del av behovet 2En del av behovet 3Hälften av behovet 4Merparten av behovet 5Hela behovet
31
PROJEKT, UPPFÖLJNING OCH ÖVNINGAR Thomas Larsson
32
Process som stöd till projektet Skapa möte Inledning av mötet BehovsanalysMåluppfyllelseFörankringProjektplanGenomförande Avslut / uppföljning
33
Uppföljning Har du uppfyllt överenskommelsen Hur stor del av måluppfyllelsen är nådd? Är uppdragsgivare nöjd? Vad tycker användarna? Använd då fler än en nivå. D.v.s. allt från Kassören till lagledaren och den aktive. Vad ska vara nästa steg?
34
Övningar, senare Det finns tre häften med ett antal övningar i. Ni är tre i varje grupp: Representant till föreningen Ambassadör IdrottOnline Domare Använd er av de mallar som finns tillgängliga. Ni kommer inte göra övningarna nu.
35
SUMMERING OCH AVSLUT Jens Lindqvist
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.